Engelse artikelen lezen voor studie

Hoi meiden,
Ik had het al in het scriptiestress, tentamentroubles etc. gegooid, maar ik maak bij deze toch ook maar even een topic aan. Ik kon hier namelijk niet echt iets over vinden en ik denk toch echt dat meer mensen hier iets aan kunnen hebben.
Ik moet namelijk best veel Engelse artikelen lezen voor mijn studie maar ben hier niet zo goed in. Als ik het goed en geconcentreerd doe dan doe ik er erg lang over. Ik lees het dan erg precies en maak een uitgebreide samenvatting. Dat werkt goed om het te leren, maar het duurt zo lang dat ik niet overal aan toekom. Hebben jullie tips hoe jullie dit aanpakken en hoe dit efficiënter en sneller kan?

Niet alles in een artikel is belangrijk om te onthouden.
Probeer de hoofdlijnen eruit te halen. Doe dit door middel van hoofdzinnen per alinea te markeren en dan de dingen die aansluiten bij die hoofdzin en ook van belang zijn, markeren met een ander kleurtje. Als een alinea een voorbeeld is of een aanvulling die niet heel belangrijk is, schrijf dat even in de kantlijn. Markeer begrippen en schrijf die in een begrippenlijst die je bijhoudt, anders moet je later weer op zoek gaan. Ik weet natuurlijk niet wat voor studie je doet, maar bij mij is het vooral belangrijk om concepten uit de artikelen te halen en deze dan uit te kunnen leggen aan de hand van het artikel. Probeer ook leesvragen aan jezelf te stellen; wat zou ik anderen over dit artikel vertellen zodat ze de hoofdlijnen weten?
In eerste instantie lees ik zo’n artikel één keer door en markeer ik per alinea, en dan nadat ik de abstract en conclusie nog een keer lees, kijk ik wat echt belangrijk is en zet dat in een apart document.
Je kan ook proberen om tijdens het lezen de argumenten en onderdelen op kaartjes te schrijven, en deze dan vervolgens te ordenen op een manier dat het begrijpelijk voor jou is.

Ik weet niet wat voor opleiding je doet, maar veel van m’n medestudenten die slecht waren in Engels worden er nu al beter in. Als het echt moeilijk is om in het Engels te lezen, dan zou je misschien een cursus kunnen doen of met een medestudent die heel goed is in Engels voor die artikelen gaan zitten? Als je je Engelse taalvaardigheid omhoog krikt, dan gaat het zoveel makkelijker.

^ Thanks

Ik volg nu vakken van bewegingswetenschappen, en het zijn psychologie artikelen maar ook best technische/biologische onderwerpen. Dus best uiteenlopend.

Ik denk dat je vooral een punt hebt over het hoofdzaken leren scheiden van bijzaken. Ik ben geen ster in Engels maar het is ook niet dat ik er heel slecht in ben. Alleen ben ik op de een of andere manier bang dat ik dingen over het hoofd zie wanneer ik sneller doorlees.

Ik ga je tips zeker gebruiken, dankjewel!

Ik heb daar zelf ook moeite mee, hoor, maar ik zat eerst echt 4 uur te doen over maar 10 pagina’s samen te vatten omdat ik alles weer terug wilde lezen etc.
Dus wat ik nu doe is scannend lezen en markeren wat me belangrijk lijkt, begrippen apart zetten, en dan later vat ik het achteraf samen. En als je dan bijv. een concept niet genoeg hebt gemarkeerd, dan kan je dat er wel alsnog in stoppen, maar dan word je ook niet meer overvallen door grote lappen tekst (dat is voor mij altijd een hel, dan raak ik direct in paniek) als je hebt gemarkeerd. En dat geldt ook voor het tegenovergestelde: wie weet heb je wel dingen gemarkeerd, die totaal niet belangrijk zijn. Die kan je dus schrappen.

Maar ik studeer één van de gedragswetenschappen dus ik weet niet in hoeverre dit allemaal aansluit op jouw studie qua methodes, ofc.

Wetenschappelijke Engelse teksten lezen is gewoon een kwestie van wennen. Hoe meer je ze leest hoe sneller je er aan went!