Engels...

Ik zit nu in 4 havo en ik heb echt een probleem met mijn engels. Ik kan een dialoog met iemand voeren maar dat gaat niet erg soepel. Ik lees sinds dit jaar veel engelse boeken en kijk naar engelse films. Ik merk wel het verschil dat ik het nu steeds beter kan verstaan maar mijn taal is zo vreselijk slecht. Ik kan nog steeds al die present perfect etc. niet toepassen en ik heb nooit hoger dan een 3 gehaald voor mijn engelse leestoetsen.
Ik wil heel graag International Business studeren (nadat ik mijn havo diploma heb gehaald wil ik doorgaan naar vwo) maar daar moet je wel echt engels voor kunnen. Ik voel me hier zo stom over, iedereen om me heen kan heel goed Engels spreken maar ik heb er heel erg moeite mee. Ik ga per week 1 uur naar bijles en dat is vooral met leesteksten.
Weet iemand wat ik zelf nog kan doen?

Ik ga dit even volgen! Heb er ook veel moeite mee helaas…

Goh, dat is vervelend! Ga vooral zo door met films kijken (en series kijken!) en boeken lezen. Misschien is het handig om een extra uurtje bijles te nemen, en dan concentreren op de grammatica. Ik heb zelf Engelse bijles gegeven en grammatica is heel veel herhalen en heel veel oefenen. Je moet het stap voor stap doen als het je te moeilijk is, dus eerst kijken naar welke tijd het zou moeten zijn, dan of het he/she/it (shit) is of I/you/we, en zo beslissen welke vorm je moet gebruiken.

Misschien kun je deze zomer een taalcursus in Engeland doen?

Ik ga volgend jaar naar leiden om engels cursus te volgen als voorbereiding op mijn eindexamen. Ik ben de hele zomervakantie jammer genoeg weg maar ik wil dan ook zeker extra aandacht besteden aan engels.
Ik lees eigenlijk meer verhalen op wattpad dan echte engelse boeken, ik merk wel dat die verhalen van wattpad niet echt ‘kinderlijk’ geschreven zijn dus daar moet ik ook meestal woorden uit opzoeken, dus is het eigenlijk goed dat ik op die site verhalen lees of helpt dat mij helemaal niet? Ik ben niet echt een persoon die snel een boek wil lezen, want ik kan nooit leuke boeken vinden en op die site zijn er een hoop die ik leuk vind vandaar.
En bedankt voor je tips!

Hey! Qua tijden zijn er een aantal handige trucjes:

Bij het verbeteren van je cijfer bij leesteksten ligt de nadruk vooral op het oefenen van teksten. Maak gerust eens een eindexamentekst of lees een stukje uit engelstalige kranten. Verder is het uitbreiden van je woordenschat ook een goede stap. Leer bv voegwoorden(moreover, however, although) uit je hoofd, zodat je het verband kunt zien in teksten.
Misschien is bijles een optie, maar met talen leren moet je het vooral zelf doen.

Zo’n examencursus is heel goed, maar die focust zich alleen maar op het examen, dus de leesteksten. En die leesteksten zijn meer begrijpend lezen dan echt lezen, ik begreep altijd alles maar mijn cijfers verschilden altijd heel erg, soms had ik een 5 en soms een 10. Op de site studyflow kun je ook examens uit vorige jaren maken, misschien moet je die oefenen!

En het maakt niet uit wat je leest, als je maar leest! Zelf ben ik helemaal dol op boeken, maar wattpad is meer dan prima.

Misschien kun je via internet sites of gratis cursussen en youtubefilmpjes opzoeken waarmee je je Engels kunt verbeteren, dat is wat ik nu doe met een andere taal!

Toen ik in de 4e zat had ik precies hetzelfde probleem, zelfs tot aan het eind van de zesde klas (Gynasium) was mijn Engels nog niet goed. En toch besloot ik toen om een engelse opleiding te gaan doen. Er was wel verteld dat je Engels niet super goed hoeft te zijn, als je het maar kan verstaan en dan komt het vanzelf wel…

En inderdaad, nu studeer ik een halfjaar en ik kan eindelijk zeggen dat ik vloeiend Engels spreek. Omdat ik heel de dag in aanraking ben met de Engelse taal gaat het zo makkelijk, zelf het leren en tentamens maken gaat heel goed!

Dus laat je niet afhouden door je Engels, maar ga gewoon de opleiding doen die je leuk vindt. Je Engels wordt echt een stuk beter en ik spreek uit ervaring!

Haha naamgenoot :slightly_smiling_face:. Maar in elk geval dit heb ik ook gehad en ik kan je nu vertellen dat het nog niet beter is. Ik studeer (onder andere) daarom Fiscaal recht (een studie waar amper engels in voorkomt). Alles wat wel engels is kan ik nog steeds niet.
Maar in elk geval wil je het echt verbeteren dan heeft zo’n cursus in Leiden niet echt zin, maar moet je echt naar Engeland gaan voor meerdere weken om het te leren. Verder is Engelse films (met engelse of zonder ondertiteling) kijken en boeken lezen een aanrader.

Dit is wat ik doe om beter Engels te kunnen/verstaan.
Ik kijk veel Amerikaanse en Britse soaps maar dan moet je wel zonder ondertiteling kijken zodat je ook snapt wat ze zeggen.
Je kunt ook films kijken zoals Harry Potter :slightly_smiling_face:

Super bedankt voor al jullie reacties. Ik zal zeker zelf thuis ook oefenen met engelse teksten en vooral doorgaan met lezen en kijken van Amerikaanse/Britse soaps. En voor mijn grammatica zal ik ook zeker op de sites kijken die jullie mij hebben aangeraden.
xx

Probeer de dingen die je leuk vind in het Engels te doen al is dit lezen over een interessant onderwerp/verhaal of kijken naar een serie. Oefen het spreken ook vooral misschien samen met een vrienden?
Dit zijn echt de enige tips die ik weet, want ik heb namelijk niks aan de Engelse lessen in de klas :slightly_smiling_face:

Zoek iets dat je heeel erg interessant vind dat engels is, dan wil je het liever leren en onthoud je het beter omdat je het interessant vind!

Eigenlijk zeggen veel mensen wel dat ze Engels kunnen maar als je hun dan hoort praten of schrijven… je bent dus echt niet de enige :wink:
Ik ben nooit Engels opgevoedt maar het begon op vakantie in Canada, daar heb ik een week lang Engels gesproken :astonished: En nu nog praat ik met mijn BFF eigenlijk zo goed als altijd Engels. Klinkt een beetje raar maar dat werkt echt! Met leesteksten heb ik het ook niet altijd makkelijk. Probeer een boek te lezen of een tekst op jouw niveau. Onderstreep die en bekijk eens in de context wat het zou kunnen betekenen. Lukt het nog altijd niet, kijk dan eens in een woordenboek :slightly_smiling_face: In ieder geval, als je later echt business wilt doen kan niks je stoppen, ook niet Engels! Succes ermee :slightly_smiling_face:

Zelf ben ik best wel goed in de Engelse leesteksten. mijn strategie?

1. bekijk de titel, plaatjes en tussenkopjes
  2. lees de tekst goed door zonder pauze
  3. lees alle vragen door
  4. lees de tekst opnieuw
  5. begin bij vraag 1, en maak rustig alle vragen, gebruik desnoods een woordenboek

makkelijk voorbeeld; je toets gaat over smileys, in de tekst word in verschillende stukjes een smiley uitgelegd.
In a world of smileys there is one happy smiley :upside_down_face:. this smiley jumps, and is wearing gloves. this smiley is never red and his eyes are round. he is alone, but still always happy. (sorry, ontzettend slecht in engels grammatica)

bijvoorbeeld al is de vraag; wat zijn kenmerken van een blije smiley ( :upside_down_face:) dan kan je zeggen; hij springt en heeft handschoenen aan, ronde ogen, altijd alleen maar alsnog altijd blij, omdat dat in de tekst staat. zo moet je elke vraag + antwoord rustig lezen en zo veel mogelijk proberen te vertalen.

verder ben ik zelf ook heel slecht in die present perfect en blablabla, ik vergeet steeds wat welke is :cold_sweat:

maarr, ik hoop dat ik jou en de andere lezeressen hiermee een beetje heb geholpen!
bij meer vragen mag je altijd noten!

Ik herken je probleem ook wel. Ik heb eigenlijk helemaal hetzelfde gehad, net zoals jij en buuh ik vind het nog steeds echt echt niet leuk.
Lezen gaat gelukkig al een stuk sneller, omdat ik wel moet voor mijn studie (is ook business gerelateerd en dan ontkom je er gewoon niet aan.)
Ik ken iemand van vroeger die in Engeland woont en ik ben sinds 3 weken redelijk fanatiek aan het praten met haar via facebook. Het gaat echt helemaal nergens over (our silly stories haha), maar doordat ik haar vertrouw en weet dat het niet erg is als ik een foutje maak, durf ik steeds sneller een berichtje naar haar te typen zonder google translate.
Het helpt dus echt heel heel heel erg om gewoon te praten of verhaaltjes te typen in het Engels. Aan het begin deed ik er een dik uur over, maar nu gaat het gewoon steeds sneller! Dat kan ik je dus echt aanraden. Mocht je iemand kennen die vloeiend Engels spreekt, dwing diegene om Engels tegen je te typen, want het werkt echt. En ik ben serieus positief, omdat ik binnen 3 weken nu al veel meer durf dan eerst!
In de zomer ga ik ook een week naar Engeland. Dan ga ik bij haar slapen en ga ik een week een cursus business engels doen. Ik hoop echt dat het helpt.
Mijn probleem met lezen is nog steeds wel wat groot, maar ik zweeeeeer dat het engels typen helpt. Dat is nog niet zo erg als echt praten, want dat is nog steeds wel eng, maar het gaat steeds beter.
Dus, probeer een slachtoffer te vinden die geweldig is in Engels, begin er tegen te lullen over van alles en nog wat, leer je elkaar kennen en dat is vast gezellig, plus je leert er meer van.
Je kunt ook op een buitenlands forum kijken.
Wat lezen betreft: zijn er boeken die je graag leest in het Nederlands, die vertaald zijn? Misschien is dat makkelijker omdat je de verhaallijn dan al kent!

Ik had ook dat ik na 5 havo nog steeds niet heel erg goed in Engels was, stond er net een 6 voor. Ik heb toen een tussenjaar gehad en heb eerst gewerkt en gespaard en ben toen naar the UK geweest voor 3,5 maand om m’n Engels te verbeteren. Dit heeft echt heel erg veel geholpen en ik ben nu zelfs bijna vloeiend en ik ga nu zelfs Engels studeren in Engeland!!!

Wat ook idd helpt is series kijken met engelse ondertiteling en woorden opzoeken die je niet kent.

Als iemand van degenen die bij je thuis wonen een beetje Engels kan, kun je aan diegene vragen of hij/zij vanaf nu in het Engels tegen je wilt praten (en dat jij dan in het Engels moet terugpraten). Verder zou ik inderdaad doorgaan met de Engelse series en boeken en misschien kun je met diegene die je bijles geeft, (of iemand anders), af en toe de belangrijke grammaticaregels doornemen. Succes!