Engels of Duits, Nederland of België?

Hallo! Ik heb een vraagje over mijn studie- en universiteitskeuze!

Ik begin in september met studeren aan een universiteit. Ik weet al dat ik heel graag Engels of Duits wil studeren, omdat ik lerares wil worden. Het liefst zou ik dat in Nijmegen doen, omdat ik dat een hele leuke stad vind en mijn broer studeert er ook.
Probleem: ik kan écht maar dan ook écht niet kiezen tussen deze twee studies. Ik heb al maanden zitten nadenken, afwegen, maar ik kom er echt niet uit: ik heb geen voorkeur, ik vind het beide mooie talen, landen en culturen, en kan gewoon echt geen keuze maken.

Maar nu kwam ik er een tijdje geleden achter dat er in België een studie Taal- en Letterkunde is, waarbij je twee talen mag kiezen. Perfecte optie dus! Ik ben dus zwaar aan het twijfelen om aan een uni in België die studie te doen, met de combi Engels en Duits. Aan de andere kant zou ik wel graag in Nederland willen blijven… Al mijn vrienden gaan naar Nijmegen, en ik ben nou niet bepaald de beste in nieuwe contacten leggen. Ik weet dat dat niet het belangrijkste is als het om je studie gaat, maar toch trekt het aan me.

Enfin, voordat ik een definitieve keuze maak, zou ik graag wat persoonlijke adviezen / verhalen horen! Dus als je Engels of Duits in Nijmegen studeert zou ik graag willen horen wat je van de studie vindt, wat voor vakken je hebt, waar leggen ze de nadruk op… En hetzelfde geldt voor mensen die de studie Taal- en Letterkunde aan een universiteit in België doen (maakt even niet uit welke uni). Het maakt ook niet uit welke combi aan talen of tfl je doet, als je me maar iets kunt vertellen over de studie, de vakken, de nadruk, de stad, het studentenleven… Alvast heel erg bedankt!
Weet ook iemand over het algemeen een beetje het verschil tussen studeren in Nederland en in België? Zijn er echt grote verschillen?

Ik hoor het graag! Groetjes :slightly_smiling_face:

ze zeggen wel is dat in België (neem aan Leuven?) de studie pittiger is. Ik zou persoonlijk wel voor Nederland gaan en beetje bij je vrienden blijven. En als je het beide even leuk vindt zou ik even zoeken naar waar meer aantrek is. Denk dat er meer Engels docenten zonder baan zitten dan Duits docenten. Wat je ook kiest, het komt goed en veel succes. Ik weet er verder niks van sorry :wink:

Heb je al meeloopdagen gehad bij de studies?, misschien kun je dat anders nog doen :slightly_smiling_face:

Bedankt voor je reactie! Klopt, er is geloof ik een tekort aan docenten Duits. Maar… Arghh, ik wil ook zooo graag Engels doen! Lijkt me zo mooi, met die geschiedenis en literatuur…
Keuzes. Ben ik nooit goed in geweest :grinning:

Wel open dagen, nog geen meeloopdagen. Wil ik dus ook zeker nog wel doen :slightly_smiling_face:

haha ik begrijp je struggles! als je écht niet kan kiezen zul je toch echt beide moeten doen in België en er daar achterkomen wat je nou echt leuker vindt. Hou ons op de hoogte !!!

Ik zou ook naar Utrecht kijken als ik jou was. Daar is de mogelijkheid om binnen de talen een dubbele bachelor te volgen als ik de site lees - dus zowel Engels als Duits, als je dat wilt. Je volgt dan wel meer vakken aangezien je eigenlijk twee studies in één doet dus het zal pittiger zijn dan een enkele studie, maar als je echt gemotiveerd bent en het graag wilt, waarom niet? De optie is er in ieder geval, dus dat is het wel waard om even naar te kijken.

http://www.uu.nl/bachelors/bachelor/duitse-taal-en-cultuur/extra-uitdaging

Ik herken dit probleem trouwens heel goed, want ik wil zelf heel graag eigenlijk zowel Engels als Taalwetenschap studeren. Daarom weet ik dat van Utrecht ook, maar ik zit er dan weer mee dat de individuele opleidingen in Leiden van deze studies mij meer aantrekken, dus ik heb het ideale ook nog niet gevonden.

Oh, bedankt voor de tip! Ja mij trekken de individuele opleidingen in Nijmegen heel erg, daarom zou ik zo graag daarheen willen. Maar de keuze is echt niet te doen hahaha

Nee, ik weet het haha, ik heb er ook heel veel moeite mee. Ik weet niet hoe dat in Nijmegen zit maar ik weet dat in Leiden bij Engels ook veel avondcolleges gegeven worden, waardoor gezegd wordt dat het roostertechnisch makkelijker is om extra vakken/studie ernaast te doen… en om eerlijk te zijn wil ik heel graag allebei de bachelors in Leiden doen, maar ik heb al faalangst genoeg bij één studie dus ik ben als de dood dat ik dat qua stress gewoon niet aankan. Dus ik weet het ook echt niet tbh, ik dénk dat ik met Engels ga beginnen en dan wel verder zie (want dat raden ze meestal ook aan als je twee studies wil doen, om er met één te beginnen) maar alleen al deze keuze levert mij zoveel stress op, ik weet het echt niet hoor.

Precies! Ik ben ook echt bang dat ik de stress van twee studies niet aankan… Anders had ik gelijk beide studies in Nijmegen gekozen! :grinning: Maar een vriendin van mij studeert daar Engels en die lijkt het al behoorlijk druk te hebben…
Dat laatste zou ook kunnen natuurlijk, maar dan nog moet je de een boven de ander verkiezen… Het is echt onmogelijk :’)

Misschien helpt dit: ik las in de krant dat er momenteel een docententekort Duits is, dus daar heb je waarschijnlijk wel een hogere baankans mee als je bijvoorbeeld het onderwijs in wil gaan!

Klopt, weeg ik ook zeker mee! Maar ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen Duits te verkiezen boven Engels haha… Lijkt me ook echt zo’n mooie studie.

Ik denk overigens dat ik waarschijnlijk toch Taal- en Letterkunde in België wil gaan doen. Heb daar ook eens even naar het vakkenaanbod gekeken en ziet er gewoon echt leuk uit. Maar doet er dus ieman deze studie?
En als ik bijvoorbeeld in België mijn lesbevoegdheid haal, zou ik daarmee dan ook op Nederlandse scholen les mogen geven? Misschien een domme vraag maar toch…haha

Ik studeer Taal- en Letterkunde in Leuven! Je kan me even noten als je wilt.

Oh super! Ik zal je zo even noten! :slightly_smiling_face:

Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld Duits kiezen, en dan met je minor/master iets doen met Engels!

Zou ook kunnen ja… Ik heb sowieso wel één master in Nijmegen op het oog die je kunt doen als je Engels of Duits hebt gedaan. Maar toch :’)

Mijn broer heeft taal en letterkunde gestudeerd in Leuven, met een van beide talen Engels en is hier zeer positief over. Qua studentenleven verschilt het heel erg per stad. Leuven is een echte studentenstad en voel je je waarschijnlijk ook snel op je gemak. Antwerpen is waarschijnlijk dichterbij, maar wel duidelijk meer een stad. Het studentenleven is er natuurlijk ook aanwezig, maar toch duidelijk anders dan Leuven.

Oke, bedankt voor je reactie! Leuven hoor ik inderdaad ook het meeste over qua leuke stad om te studeren. Fijn dat hij zo positief is over de studie! Klinkt goed :slightly_smiling_face: Weet je toevallig ook iets over Gent, hoe het is om daar te studeren? Is dat een beetje een leuke stad? Ben er zelf nog nooit geweest, om eerlijk te zijn ben ik sowieso alleen in Antwerpen geweest van de studentensteden Leuven, Gent en Antwerpen…

Heb je ook al naar toegepaste taalkunde gekeken? Daar kun je ook twee talen kiezen, het ligt in dezelfde lijn als taal- en letterkunde, maar is iets minder theoretisch.

Als je twijfelt over de steden, zou ik sowieso elke stad eens een bezoekje brengen. Gent is echt heel mooi met een bruisend studentenleven, in Brussel is alles iets verder van elkaar af (maar houden ze wel vaak feestjes op de campussen), Leuven is gezellig, maar niet zo groot, en Antwerpen is groot, een echte stad, en er is ook altijd wel ergens iets te doen.