Engels luistervaardigheid verbeteren

Hooi,

Op school krijg ik wel eens van die Engelse luistertoetsen. Daarvoor haal ik altijd tussen de 5 en 5,5. Ik wil m’n Engels luistervaardigheid verbeteren.
Ik weet dat je vaak Engels moet luisteren, dat doe ik namelijk al. Ik kijk heel veel Engelse series, luister naar het nieuws in het Engels (bbc en cnn). Maar bij zulke toetsen haal ik nooit een voldoende…
Weet iemand wat ik misschien fout doe? Ik ben al naar mijn leraar gegaan en ze zegt (zoals bijna iedereen) luister veel Engels, maar dat doe ik al een tijdje.

De volgende luistertoets telt best zwaar mee, 20%. Ik sta tot nu toe een voldoende voor Engels, maar als ik voor die toets een onvoldoende haal.Ben ik bang dat het dan moeilijk is om mijn cijfer nog op te halen. Weten jullie misschien wat ik fout doe? En hoe ik bij zulke toetsen een voldoende kan halen?

Kijk je met ondertiteling? Anders kun je misschien zonder ondertiteling gaan kijken of juist met Engelse. Het verschil met kijken en luisteren is dat als je een Engelse serie kijkt je ook nog uit de context en wat je ziet redelijk kan opmaken wat er gebeurt. Probeer anders Engelse nieuwsradio.

Ik kijk altijd zonder ondertiteling.
Engelse nieuwsradio is wel een goeie.
Kan het ook een probleem zijn omdat ik naar Amerikaanse films kijkt ipv Engelse films?

Misschien kan je proberen films/series te kiezen die iets te maken hebben met de leerstof waarvoor je op dat moment moet leren. Ik vind het eigenlijk best raar dat je series kan volgen zonder ondertitels, maar dat een toets maar nipt lukt. Maar ja misschien komt het inderdaad door het brits accent. Skins en Orphan black zijn goede Britse series.

Ik versta Amerikaanse series wel goed, alleen Engelse (Britse) series niet. die kijk ik altijd met ondertiteling (Engelse), zodat ik ook nog leesvaardigheid train. Voor luistertoetsen ben ik zelf ook niet goed.

ik heb wel een paar tips bij de luistertoetsen zelf, miss dat dat help :slightly_smiling_face:

• als het abc vragen zijn, kan je in je hoofd, bij de antwoorden kernwoorden onderstrepen & daar gericht naar luisteren
  • luister het tot het einde af, soms hebben ze het de hele tijd over 1 antwoord, en dan zeggen ze op het laatst een woord als maar, en komt dan pas het echte antwoord
  • als je het echt niet weet, kan je antwoorden afstrepen, waarvan je zeker weet dat het het niet is. Soms kom je zo bij het antwoord, maar je houd in ieder geval minder keuze over, en heb je meer kans om goed te gokken :slightly_smiling_face:

ga tijdens de toets dicht bij de radio zitten, want als het onrustig is in de klas hoor je het soms niet goed.
succes

Ik neem aan dat je dit wellicht al weet, maar ik zeg het toch maar even haha.

Het is belangrijk dat je een antwoord opschrijft meteen nadat het fragment is gestopt. Soms hou ik mezelf daar ook niet helemaal aan en twijfel ik nog, maar zelfs dan kun je beter maar het meest logische antwoord opschrijven en verdergaan, anders kom je tijd tekort bij de volgende vraag.
Als je nog niet klaar bent met het lezen van de vraag en antwoorden als het fragment al begint, moet je niet half lezen/half luisteren. Daardoor ga je dingen missen. Concentreer je eerst op wat er gezegd wordt, en zodra je daar een beetje een idee van hebt kun je alsnog snel naar de vraag kijken en kijken welk antwoord daar het best bij aansluit.

Kijk, ik kan jouw skills niet inschatten, maar als jij die Amerikaanse series zonder ondertiteling goed kan verstaan, dan kan ik je garanderen dat jouw vaardigheden het probleem niet zijn. Bij mij lag het er bij die toetsen vooral aan of ik iets interessant vond of niet, waardoor mijn cijfers konden varrieren tussen een 3 en een 10.

Zelf zou ik je dan ook niet dingen zoals de CNN en BBC aanraden, ten eerste omdat het behoorlijk lange en saaie (bijna literaire) teksten kunnen zijn, maar ook omdat de woorden die gebruikt worden soms behoorlijk lastig zijn. Ik zou je kranten (maar ik weet niet of die er ook in gesproken versie zijn) zoals the Guardian, the Daily Mail of the Telegraph aanraden, dat vind ik altijd wat leuker voer. Ook het beluisteren van muziek en het opschrijven van de lyrics (echt proberen te verstaan wat er gezongen wordt) heeft mij heel erg geholpen.