Energieloos - Eet suggesties?

Hi,

Ik ben letterlijk altijd moe en heb nooit energie.
Ik doe de kleinste activiteiten zoals opstaan om drinken te pakken al met de grootste moeite.
Het beinvloedt me schoolprestaties, ik heb gewoon geen energie om te leren, niks komt binnen. Ook verlies ik altijd me concentratie tijdens lessen en loop ik gewoon naar het bord te staren.
Al met al, het beinvloedt mijn prestaties en helder denken lukt ook niet.

Als ik in een goed slaapritme zit (op tijd naar bed en rond 9 uur slaap) ben ik overdag alsnog gewoon moe en zou ik in principe elk moment vd dag kunnen slapen.

Omdat ik altijd zo moe en bleek ben liet ik ong. een half jaar geleden me bloed testen en ik bleek bloedarmoede te hebben (heb dit vaker gehad vroeger). Hiervoor moest ik elke dag ijzer ofzo slikken maar na 2 weken ofzo hield ik me hier totaal niet meer mee bezig en verwaarlooste ik dit echt, vooral omdat het naar mijn idee niet hielp. Ik ben t wel van plan weer te gaan gebruiken, wellicht dat het toch helpt.

Het zou door mijn eetpatroon kunnen komen. Me eetlust is heel slecht. Meestal ontbijt ik wel (2 volkoren boterhammen of yoghurt met muesli). Middag eten soms (2 boterhammen, of iets ongezonds). Avondeten altijd (gezond). Ik eet amper tussendoortjes, en als ik tussendoortjes neem is het vaak heel ongezond.
Ik drink altijd water. Soms thee of sinaasappelsap.

Daarnaast ben ik ook depressief, misschien heeft me moeheid hier ook wat mee te maken.

Iemand ervaringen en/of tips?
Kunnen jullie wat tussendoortjes / lunch- / ontbijtmaaltijden achterlaten die energie geven? Geen ongezonde troep ajb. Ik ben trouwens allergisch voor noten.

Ik heb geen tips, maar ik heb er zelf ook last van dus ik lees even mee. Ik ben zelf ook depressief en mijn psychiater vertelde me dat het voor een groot deel ook hieraan ligt.

Wat je eet klinkt op zich wel goed. Alleen zou ik je aanraden toch een tussendoortje te eten, al is het maar fruit. Anders schommelt je suikerspiegel wel heel erg. Mij is dat aangeraden vanuit de bloedbank, en dan rond 15:00 uur iets van de energiewaarde van een banaan en een boterham met pindakaas. En ja, dat is veel haha.

Drink je voldoende? En ik zou je ijzertabletten zeker innemen, je hebt ze niet voor niets.

Een depressie speelt hierin ook wel een rol denk ik. Heb je al eens overwogen met iemand te praten? :sob::muscle:

Ik heb precies hetzelfde. Bij mij speelt ook een depressie een grote rol, maar ik heb ook vitamine D tekort, dat kan ook een rol spelen. Weet jij toevallig of jouw vitamine D in orde is? Daarnaast zou ik je zeker weten aanraden om je ijzer pillen te slikken. Daar moet je niet eens aan twijfelen maar gewoon doen, want bloedarmoede is eigenlijk al je antwoord. Misschien kan je trouwens het melden op school, dat je bloedarmoede hebt zodat ze daar rekening mee kunnen houden qua prestaties etc.
Qua eten en drinken… koffie een idee misschien? Cafeïne in het algemeen kan heel goed werken voor je, maar het nadeel is wel dat je lichaam er op een gegeven moment afhankelijk van wordt. Maar af en toe is niks mis mee, denk ik. Pinda’s zijn een goeie optie, maar je bent allergisch… :frowning_face:
Zoek eens “foods that give you energy” op Google.
Sport je? Sporten kan namelijk heel goed helpen tegen vermoeidheid. Gewoon thuis een 10-minute workout, dat is al voldoende. Misschien is yoga ook een idee. Ik heb nog wel eens yoga video’s voorbij zien komen voor chronisch vermoeidheidssyndroom.
En toch wat stapjes maken om wat aan die depressie te doen… :slightly_frowning_face:

Thanks! Ik zou inderdaad wel wat meer kunnen drinken.
De enige met wie ik erover zou willen praten is me moeder maar zij heeft al veel stress en ik wil niet dat ze zich nog meer zorgen gaat maken. Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat er te praten valt want het is amper uit te leggen en ook niet te begrijpen voor een ander denk ik.

Ik heb ook een vitamine D tekort idd.
Ja toen ze aan het begin van het jaar ong. over mijn cijfers en afwezigheid enzo vroegen wist ik nog niet dat ik bloedarmoede had dus zei ik dat ik gewoon geen motivatie heb, maar als ze er weer naar vragen zal ik het sowieso melden.
Thanks voor de tips :slightly_smiling_face:, ik ga er wat mee doen.

Is je vitamine B12 gehalte ook gecontroleerd? Een tekort aan vitamine B12 kan bloedarmoede veroorzaken, daarnaast kan het zorgen voor concentratieverlies, vermoeidheid en depressieve gevoelens. Dus laat dat zeker controleren.
Probeer verder wel je pillen in te nemen, dat is echt belangrijk.
En qua eten: neem volle producten, dus geen magere yoghurt maar volle, besmeer je brood met boter ipv halvarine of niks, beleg je brood desnoods dubbel (bv kaas en ham), eet minimaal 6 maaltijden per dag.

Ik zou in ieder geval maar zorgen dat je sowieso minimaal 3 keer per dag eet. Daarnaast tussendoortjes nemen zoals fruit.

Ik zou nog eens naar de ha gaan en bloed laten prikken op verschillende dingen. Gok namelijk dat je nog steeds bloedarmoede hebt (en waarom heb je je niet gehouden aan het blijven nemen van ijzer!?). Neem elke dag een glas water met 2/3 eetlepels roosvicee ferro en vul aan met ijzerrijk voedsel of neem eventueel ijzertabletten.

Depressie en ijzertekort kunnen je inderdaad ontzettend moe maken. Aangezien het nu vanalles kan zijn zou ik als ik jou was er nu alles aan doen om te zorgen dat je lichaam in ieder geval gezond is.

Ja, ik zou zorgen dat je in ieder geval nu altijd gewoon luncht. Niet overslaan zoals je nu weleens doet. En wat meer tussendoor eten, dingen zoals fruit of een handje noten.

Verder zou ik ook zeker nog eens laten nakijken of je moeheid niet ook een andere fysiek reden heeft. Dat ijzertekort maakt inderdaad erg moe, net als een vitaminetekort.

En ja je depressie maakt je ook moe… Heb je hier weleens met iemand over gepraat?

Depressie kan zeker een hele grote invloed op je energieniveau hebben, juist bij een depressie is het dan ook belangrijk dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Dus goed eet, drinkt, regelmatig beweegt, maar ook de rust neemt die jij nodig hebt. En ik zou die ijzertabletten wel echt blijven nemen, het helpt niet meteen maar pas over een paar week. Vitamine C helpt je lichaam sneller ijzer op te nemen, dus als je het idee hebt dat die ijzertabletjes niet helpen komt dat misschien aan een tekort aan vitamine C.