Endoscopie lever

Hoikes,

Ik moet volgende week een biopsie van mijn lever laten doen, heeft iemand hier ‘ervaring’ mee ??! Ik ben er redelijk nerveus voor omdat ik niet weet of ik er veel van ga voelen, of dat ik er acheteraf pijn van ga hebben, …

xx

Op internet zal vast wel wat te vinden zijn!

'De arts zal met u bespreken wat er precies gaat gebeuren. U gaat op uw rug op een bed liggen met uw rechterarm onder uw hoofd.
De arts bepaalt de plaats van uw lever door op uw buik te kloppen of met behulp van een echo.
Vervolgens bepaalt de arts de plaats van de biopsie. Uw huid wordt gedesinfecteerd en de arts spuit een verdovende vloeistof in. Doordat alleen de huid verdoofd wordt en de lever niet, kan de biopsie pijnlijk aanvoelen. Dit duurt echter maar kort. Als de verdoving werkt, maakt de arts een klein sneetje van een paar millimeter. Vervolgens brengt de arts een holle naald via uw buikwand in de lever. Via de holle naald zuigt de arts een een stukje weefsel weg uit de lever. Dit stukje weefsel wordt een biopt genoemd. Het biopt wordt onder de microscoop onderzocht.

Het onderzoek duurt ongeveer een half uur.’

Veel succes alvast!

Klinkt niet gezellig :S

Aan mij heb je niks, maar veel succes in elk geval!

dit is niet kattig of bitchy bedoeld maar kon je dit niet van te voren aan de docter vragen? ik denk dat ervaringen van de meiden op girlscene toch weer anders zijn als wat er in het echt gaat gebeuren bij jou.

ik denk dat je het beste aan de dokter zelf kunt vragen!
mag ik vragen waarom je een endoscopie van je lever moet?

Heb je een biopsie of een endoscopie? Want dat wat tutorialbysandy zegt, is iig geen endoscopie, want dan gaan ze met een slang door je mond naar je maag en zo.
En k denk dat niet veel mensen hier dat hebben gehad, dus je kan het denk ik idd beter aan de dokter vragen.

Eh je hebt vast geen endoscopie. Want daarmee kan je alleen het maagdarm kanaal bekijken, het is niet zo dat ze via de poortader in je lever kunnen komen met een endoscoop…

Jawel hoor ze kunnen met een endoscoop bij je lever komen.
Ik heb zelf geen ervaring met dit onderzoek, maar:

http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/805260002032715

Er staat niks over of je lever of je hepar dat ze daar bijkomen.
Wel bij je galblaas en pancreas, maar das logisch want die uitgangen monden uit in de twaalfvingerige darm.

De dokter heeft wel gezegd dat ze mer een ‘holle’ naald in mijn lever een stukje gaan wegnemen, maar hij heeft niks gezegd of ik er achteraf nog last van kan hebben ofzo. Omdat ik mijn dokter niet meer zie tot de dag dat ze de biopsie gaan doen kan ik het ook niet meer vragen op voorhand.
Dus zocht ik naar mensen die dit mischien al hebben moeten laten doen voor te weten of je er nog last van hebt ofzo ^^
xx

Oeps ik zie juist dat ik in mijn onderwerp ‘endoscopie’ heb staan dat is fout! =p dat moet biopsie zijn !

zoiets had je beter aan de arts kunnen vragen…
ieder zijn ervaring is anders en op internet staat een hoop onzin.

maar volgensmij is het dan een biopsie, want ze kunnen niet met een endoscoop bij je lever komen (volgensmij).

Ik citeer. Ja oke de afvoergang van de lever.:

Door de endoscoop wordt een dun slangetje in de afvoerbuis van de lever of de alvleesklier opgeschoven. Door dit slangetje wordt röntgencontrastvloeistof gespoten. Nu is het mogelijk om röntgenfoto’s te maken.

Bent u allergisch voor jodium dan moet u dit melden aan uw behandelend arts!

Wanneer op de foto bijvoorbeeld galstenen in de afvoergang van de lever zichtbaar gemaakt zijn, dan kan geprobeerd worden deze via de endoscoop te verwijderen. Soms moet het onderzoek hiervoor 1 of 2 dagen later herhaald worden. Als het verwijderen niet gelukt is, kan overwogen worden een dun buisje in de afvoergang achter te laten zodat de gal toch naar de dunne darm kan afvloeien.

Maargoed een biopsie dus…

Ja dat heb ik gelezen ja. maar dat is anatomisch iets heel anders dan dat je helemaal bij je lever zit. Kijk:

http://www.zol.be/internet/uploadedImages/Patiënten/Patienteninformatie/Onderzoeken/E/ERCP_tekening.jpg

Met een endoscoop kunnen ze hoogstens in de papil van vater komen, miet helemaal tot in je lever.

Ik heb dat laten doen, 10 jaar geleden een biopsie
En je voelt er echt niets van, alleen een soort van jeuk/irritatie dat je voelt.
Wel moest ik 24u op de kant liggen waar ze de lever biopsie gedaan hadden