emotionele chantage?

Hallo iedereen,

Deze post gaat niet over mijn relatie, maar over de relatie van een vriendin. Ze is ongeveer 3 weken samen met een jongen (ik heb hem nog niet ontmoet voor de duidelijkheid, maar dat zal niet meer zo lang duren). Nu is het zo dat ik de laatste tijd toch wat “vreemde” dingen hoor… ik vrees er een beetje voor dat hij haar emotioneel chanteert. Enkele voorbeelden:

Toen ze nog niet samen waren, maar hij wel al gevoelens had, twijfelde zij heel erg of ze met hem samen zou gaan. Hij wist dit, en hij is beginnen wenen bij haar en heeft gezegd dat hij haar niet meer wilt zien als ze niet met hem samen wilt zijn. Ze voelde haar best wel slecht en schuldig hierover, en ze wou hem niet kwijt, dus heeft ze voor hem gekozen. Nu vind ik dit natuurlijk niet het ergste, niemand wil aan het lijntje gehouden worden en iedereen wil duidelijkheid, maar misschien was dit voor blok zetten toch een eerste teken.

Een tweede voorbeeld: toen ze op een pianoconcert ging spelen, had ze een mooi zwart kleedje aangedaan. Oke, er was wel wat “bloot” maar zeker niet overdreven en ze gewoon heel erg mooi. Ze was heel deftig om piano te spelen. Maar toen ze een foto naar hem had doorgestuurd, heeft hij haar gewoon een hoer genoemd en gezegd dat ze er zo niet mag bijlopen voor andere jongens etc. Dan heeft ze er maar een topje onder aangedaan zodat het minder bloot was. Maar dit doe je toch niet?

Een derde voorbeeld: Hij stuurde haar gisteren “ik zie je graag” via sms. Ze was toen juist bij ons (haar vrienden) en ze vertelde dat ze er nog niet klaar voor is om “ik zie je ook graag” terug te zeggen, en al zeker niet via sms de eerste keer. En we hebben haar gezegd dat er dan maar een grapje over moest maken en terug moest sturen “haha, ik zie mezelf ook graag”. In onze vriendengroep is elkaar wat pesten de standaard humor. Maar hier reageerde plots kort op. “ok”. We voelden ons schuldig omdat we hem misschien wat teleurstelden, dus stuurde ze “ouh, ik wil je knuffelen”. Hierop stuurde hij terug “ik niet. Babbel maar met je vrienden”. Hierna heeft ze uitgelegd dat ze “ik zie je ook graag” liever in het echt voor het eerst zegt dan via sms. Ze heeft dit heel lief gedaan, maar zijn antwoord was weer gewoon “ok”. Ze hebben wat gsmst, maar hij reageerde altijd met “kort” “doei” etc… oke, onze “grap” was misschien wat teleurstellend voor hem, maar het was nog altijd maar een grap en ik vind niet dat je met je vriendin direct ruzie moet maken omdat een grapje verkeerd was overgekomen. Hij stuurt meteen droog, en als ze dan vroeg waarom hij zo kort was, stuurde hij terug dat hij helemaal niet kort was. In mijn ogen manipuleert hij haar eigenlijk om zo sorry te zeggen en zich schuldig te voelen terwijl dat helemaal niet moet.

Wat vinden jullie hiervan? Overdrijf ik door te denken dat hij haar emotioneel chanteert, of zijn dit echt de eerste tekenen van een relatie met veel ruzie en boosheid langs zijn kant? Onze vriendin voelt zich al zo snel schuldig over alles, maar wij vinden dat ze hier echt niet in de fout is gegaan… ze heeft het uitgelegd, lief geweest,… maar wat vinden buitenstaanders hiervan? En wat moeten we doen als blijkt dat dit toch emotionele chantage begint te worden?

Ik vind zelf emotionele chantage nogal een groot iets. Wat wel opvalt is dat hij erg op haar gesteld is en hij klinkt vrij onzeker (bang haar kwijt te raken, dat andere jongens haar sexy vinden, dat ze hem minder leuk vindt dan hij haar).
Ik vind dat jullie als vriendinnen haar wel kunnen adviseren, maar ik zou haar vooral haar niet te veel beïnvloeden met wat jullie denken/vinden. Ik ben ook niet zo open over berichtjes die ik van mijn vriend krijg naar mijn vrienden, ik vind dat iets tussen ons, dus wie weet ben ik daar ook anders in. Maar ik kan me in die zin goed voorstellen dat als ik iets liefs zou sturen en ik krijg zoiets terug (en ik denk dat hij ook wel doorheeft dat zij die grap niet zelf verzonnen heeft als ze normaal altijd heel lief en aardig doet) wat hij overlegd heeft met vrienden, dan zou ik me ook een beetje stom voelen, want dan weet ook blijkbaar iedereen wat ik hem gestuurd heb.
Maar de bedoeling van een relatie is natuurlijk wel dat ze elkaar even leuk vinden. Zij hoort hem niet te pleasen door maar een relatie aan te gaan, omdat ze zich anders schuldig voelt. Ik vind dus wel dat je er voor mag waken dat hij haar niet dingen laat doen die zij niet wil, of waardoor ze zich anders schuldig voelt, maar ik vind niet dat hij haar momenteel emotioneel chanteert, en ik vind dat ook nogal een grote uitspraak eigenlijk.

Waar bemoei je je mee? Laat ze lekker.

Het is mijn vriendin en ik heb zelf jarenlang in een relatie gezeten met iemand die zo deed tegen mij, en ik had liever gehad dat er iemand van mijn vriendinnen mij gewaarschuuwd had dan dat ik jaren lang van mijn leven verloren ben aan die ex.

Ik had echt niets anders verwacht dan dat je het zelf meegemaakt hebt en dan enorm obsessief op je vriendin aan het letten bent. Anyway, dit emotionele chantage noemen gaat veel te ver, neem lekker afstand, laat je vriendin ervan genieten en het zelf oplossen. Omdat jij het meegemaakt hebt hoeft het niet meteen bij andere ook zo te zijn.

Ik zeg ook nergens dat dit emotionele chantage is, maar dit kunnen wel tekenen zijn. Dus mijn vriendin wordt een hoer genoemd door haar vriend, maar ik mag mij geen zorgen maken? Sorry, daar ben ik het niet mee eens. Ik ben haar vriendin voor iets. En het is heus niet dat ik haar aan het indoctrineren ben met het idee “emtionele chantage” of dat ik haar zeg dat ze het moet uitmaken.

Hij komt niet echt heel vriendelijk over, dus ik vind het begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Misschien moet je dit ook even met je vriendin bespreken en vragen hoe zij zich erover voelt. Als hij haar meer kwetst dan dat hij haar goed doet voelen is er natuurlijk wel wat mis…

Dat ze uberhaupt een relatie met hem is aangegaan omdat hij ging janken bij haar en ze zich schuldig voelt daardoor… daar is ze al de fout ingegaan… ik denk dat ze hem nog niet echt leuk vindt, niet leuk genoeg voor een relatie maar ze wilt zijn aandacht ook niet missen… maar je moet je er niet zo mee bezig houden… ze merkt heus ook wel hoe hij haar behandelt en als ze het net zo erg vond als jullie dan had ze het waarschijnlijk al uitgemaakt

Dat hij haar een hoer noemt en dat ze iets anders aan moet is niet normaal. Dat laatste vind ik eigenlijk lullig van haar, is ‘ik zie je graag’ net zo iets als ‘ik hou van je’? Want dan is het inderdaad vrij lullig om dan te zeggen, ja ik hou ook van mijzelf. Dat is heel pijnlijk.

Als ik iemand net ken en twijfel of ik er wel mee door wil gaan en hij komt huilend vertellen dat hij niet zonder me wil of kan zou ik juist wegrennen. Maar goed, zo is het bij je vriendin niet gegaan.

Misschien heeft hij er moeite mee om haar ‘niet’ te zien. Vooral op het begin wil je elkaar zo veel en vaak mogelijk zien. Dit is nog geen reden voor hem om zo obsessief met haar bezig te zijn. Heeft hij geen hobby’s? Werk? Vrienden?

Tip: Ontmoet de jongen ook. Hoe is hij in het echt? Net zo? Je vriendin moet duidelijk maken aan hem dat hij haar ook ruimte moet geven. Dit werkt anders uiteindelijk te beklemmend en daar kan het op stuk lopen.

De start van deze relatie is al slecht gegaan, dus ik geef de kans van slagen niet groot! Succes.

Dat hoer noemen is echt niet oké en sowieso een relatie beginnen omdat iemand aan het huilen is, ook niet. Maar weet je, het is haar leven. Je kunt erover praten met haar maar zij moet beslissen. Wees gewoon een goede vriendin voor haar en luister naar haar als ze het nodig heeft.

En inderdaad handig om hem eerst ook te ontmoeten denk ik.

Ik vind hem wel heel manipulerend, en dat kan vooral later echt grote problemen opleveren in de relatie en voor je vriendin. Uiteindelijk is het haar zaak, maar ze moet er wel mee uitkijken.

Het is een eikel en je vriendin is echt dom als ze daar nog langer mee omgaat. Mocht die jongen mij zoiets flikken dan was ik minder aardig geweest dan zij nu is.