“Op haar twaalfde werd Emma gediagnosticeerd met de dodelijke ziekte anorexia nervosa. Dat wat begint met een drang naar controle, resulteert in het verlies van controle. Op achttienjarige leeftijd is ze uitbehandeld en heeft ze nog maar een wens: ze wil naar een kliniek in Portugal, een laatste kans op overleven. Na zes jaar van gedwongen opnamen, extreme eenzaamheid, gedwongen voeding en zware strijd vraagt ze haar ouders het onmogelijke: om haar te laten gaan. Wonder boven wonder krijgt ze in Portugal een enorme opleving. Ze krijgt hoop en legt op camera de belangrijkste beslissing van haar leven vast: ze kiest voor het leven. Maar het blijkt te laat: de schade aan haar lichaam is zo enorm, dat deze het langzaamaan opgeeft. Uiteindelijk bezwijkt Emma tijdens haar strijd. In de film komen Emma zelf, haar artsen, behandelaars, ouders en vriendinnen aan het woord.”
Ik zag nog geen topic staan, dus vandaar dat ik deze open. Ik heb de documentaire ‘Emma wil leven’ gezien en ik vond het ontzettend heftig. Zelf heb ik nooit een eetstoornis gehad en vind ik het moeilijk om me voor te stellen hoe zo iemand zich moet voelen. Ik vind het overigens echt heel erg goed dat deze documentaire op TV is te zien, omdat in Nederland zulke intieme, heftige beelden vaak taboe zijn en niet op televisie mogen verschijnen. Daarbij is er nog ontzettend veel onbegrip over de ziekte. De beelden die ik heb gezien vind ik heel heftig en er is bijvoorbeeld op facebook een discussie gaande over of het niet te heftig is om op tv uit te zenden. Zelf ben ik van mening dat dit niet zo is. Juist omdat het zo realistisch en intiem is, wordt de ziekte in beeld gebracht zoals Emma dat wilde en ja dat is heftig. Ik vind niet dat je daar je ogen voor moet sluiten of er maar niet over moet praten. Ook vind ik het heel mooi om te zien hoe de hulpverleners met Emma omgaan. Dat het contact tussen hen zo intiem en ongefilterd is, maakt het dat ik alleen maar respect kan hebben voor de hulpverleners.
Hebben jullie de documentaire al gezien? Hoe denken jullie hierover? Wat vond je ervan?