Emigreren.

Heee,

Ik zit al een behoorlijk lange tijd met het idee in m’n hoofd om later te gaan emigreren naar Italië. Ik ben helemaal weg van het land, de cultuur, de taal, de mensen, eigenlijk alles gewoon. Wanneer “later” is, is nog niet helemaal duidelijk… Of na het behalen van mijn VWO-diploma (18 jaar) of na het behalen van mijn PABO-diploma (+/- 22 jaar).

Nu was mijn vraag of er meer meiden met de plannen zitten Nederland te verlaten? Of al hebben verlaten? Op welke leeftijd hebben jullie dit gedaan? Heb je spijt? Wat zijn belangrijke punten om op te letten?

Kortom: alle tips/ervaringen zijn welkom.

Hier is laatst nog ene topic over geopend! Misschien kan je het daar ook even vragen: http://forum.girlscene.nl/forum/lifestyle/meiden-die-voor-vast-het-buitenland-wonen-300858.0.html

Dankjewel, die had ik nog niet gevonden!

heey! Ik ben net terug van een uitwisseling naar Italië, dit was zoo vet! Ik heb de cultuur gezien, de taal geleerd. Ik heb zoveel geleerd, niet alleen de taal, maar ik heb ook mezelf echt leren kennen. Ik weet niet of ik naar Italië zou willen emigreren, puur omdat ik dan alles hier moet achterlaten, maar ik zal het helemaal niet erg vinden. Als je wil mag je me altijd noten…

Wat geweldig! Ik zou willen dat mijn school ook zulke mogelijkheden bood, maar helaas. Ik ben momenteel Italiaans aan het leren, het gaat langzaamaan, maar het lukt nog aardig. :slightly_smiling_face:

Het achterlaten van familie/vrienden/dieren vind ik ook erg lastig, maar het is gelukkig niet de andere kant van de wereld…

Het onderwijsniveau schijnt wel lager te liggen in Italië, heb jij dit ook zo ervaren?

Slotje!