Emetofobie

Hi…

Ik heb al sinds dat ik 9 ben een angst voor overgeven (toen meer voor andere mensen overgeven, zelf kon ik het nog wel maar werd wel panisch als ik misselijk werd).
Ik heb dan ook sinds dat ik 8 ben niet meer overgegeven en ben inmiddels al bijna 16.

Sinds ik heb geleerd dat ik emetofobie heb (angst voor overgeven, kots) heb ik dan ook al vooruitgang geboekt qua angstigheid: ik wordt niet meer zenuwachtig als ik ergens kots zie liggen en iemand anders kotsen vind ik dan wel nog confronterend, maar niet meer zó eng dat ik ervan wil wegrennen.

Maar ik heb nog steeds een heeeeele grote angst om zelf over te geven. De laatste keer dat ik (eigenlijk) moest overgeven was ik hier zelfs zo bang voor dat ik de reflex maakte maar er niks uitkwam vanwege angst.

Tegenwoordig kan ik dan ook al veel rustiger blijven als ik me misselijk voel, of als anderen zich misselijk voelen. Toch kan ik niet om het feit heen dat ik angstig wordt als ik misselijk wordt en dan denk ik af en toe van “ja zal ik gewoon een glas water drinken en dan is het over” maar dan ben ik daar toch te bang voor.
Ik heb inmiddels de leeftijd bereikt waar ik ook drink en we weten allemaal dat van drinken uiteindelijk overgeven komt. Laatst had ik niet eens zo heel veel op maar opeens begon ik me misselijk te voelen → terrein verlaten en denken dat ik moest overgeven. En eigenlijk vond ik het nog niet eens zo erg. Ik voelde me wel een beetje angstig maar als het moest komen zou ik het wel fijn vinden, gewoon zodat ik van die angst af kan komen. Maar helaas gebeurde niks.

Ik vraag me dan ook af, wie heeft vroeger of nog steeds last van emetofobie en hoe dealen jullie hiermee als jullie alcohol drinken?
En ook voor mensen zonder emetofobie: is kotsen van de drank meer relaxt en niet zo overdreven kut als dat het is als je nuchter bent?

Dit zijn mijn vragen maar ik wou dit forum ook opstarten voor mensen die ook emetofobie hebben (of hebben gehad), om elkaar tips te kunnen geven en elkaar te steunen!

XX

Heyy, als je er dagelijks last van heb dan raad ik je aan om naar de huisarts te gaan. Dan kun je in ieder geval al bij een praktijk ondersteuner terecht of doorgestuurd worden naar een psycholoog. Ik heb dit ook soort van en het is heel erg uit de hand gelopen en nu heb ik er naast emetofobie nog andere problemen bij gekregen omdat ik er zo lang mee heb rondgelopen zonder hulp. Xx

Waarom drink je überhaupt zoveel als je bang bent om ziek te worden? 1 van de redenen namelijk dat ik niet drink…

Meid drink dan minder? Je kan ook een leuke avond hebben met een paar drankjes, maar niet zoveel dat je aan het eind van de avond boven de wc hangt.

Ik heb hier vroeger ook erg veel last van gehad, maar door middel van cognitieve gedragstherapie ben ik er aardig vanaf gekomen. Als ik écht ziek ben en er moet iets uit raak ik niet meer in paniek en ruim ik het ook zonder problemen op. Qua alcohol betreft, zoals de meiden hierboven al zeggen, je kan het ook bij een paar glaasjes houden en leren waar je grens ligt zodat je niet ziek wordt. En het is helemaal niet erg als jij minder drinkt dan de rest :wink:

Thanks allemaal! Ik ga is naar de huisarts en vragen of ze me hulp kunnen bieden.

En voor de meiden die zeggen drink dan minder: ik drink al niet zo heel veel maar het stoort me dat als ik dat dan toch doe dat ik zo overcontrolerend al mijn glazen ga tellen etc. en ik wil ook gewoon een keertje een gezellige avond.
En ja ik drink ook vaak genoeg niet maar soms is een drankje erbij extra gezellig :wink:

Wat een onzin man. Je kan prima een gezellige avond hebben zonder drank ‘of glazen tellen’. Als je echt emetofobie hebt dan vermijd je toch alles waarvan je gaat kotsen?