EMDR-behandeling

Hallo!

oke ik had geen flauw idee waar ik dit topic neer moest zetten dus daarom maar bij lifestyle?

Een EMDR-behandeling is een behandeling die je bij een psycholoog kunt krijgen/volgen. Het is voor als je vervelende beelden in je hoofd hebt waaraan je een trauma hebt overgehouden. Je moet dat beeld naar voor halen zeg maar en daar over vertellen. Dan krijg je piepjes te horen via een koptelefoon (of je moet een vinger volgen die de hele tijd heen en weer gaat) en je moet je concentreren op dat beeld. Na ongeveer een halve minuut vraagt de psycholoog wat er in je opkomt (gevoelens/gedachtes/etc.) en dat vertel je dan. Vervolgens moet je je daar weer op concentreren enz. enz.
Op een gegeven moment moet je het ‘vervelende beeld’ weer voor je halen en dan vertellen of het nog steeds zo erg is en waarom.
Het wordt ook wel opnieuw saven genoemd omdat je het vervelende beeld opslaat onder andere gevoelens :woman_student: (dat klinkt echt slim)

[i]Ik volg nu ook een EMDR-behandeling en ik merk dat het toch wel werkt! Het is echt heel raar en ik snap ook niet zo goed waarom maar toch…

Ik vroeg me af of er nog andere meiden zijn die zo’n behandeling volgen/hebben gevolgd?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Kus![/i]

Fijn dat het werkt ^^

Ik volg verder niet zo’n behandeling, maar wel goed dat er zulk soort traumahulp is.

Klinkt intressant.

Vind je het niet vervelend dat je weer over die dingen die gebeurd zijn moet nadenken voor je ze uit je hoofd kan halen? en hoe bedoel je dat je nu een positief gevoel krijgt bij die dingen? ik neem aan dat je een nare gebeurtenis niet opeens als niet naar of niet erg gaat zien, dus hoe zit dat?

Ik heb het zelf niet ondergaan maar zag er laatst iets over op tv. Eerst, associeer je de beelden met de gevoelens die je toen had, en elke keer als er iets gebeurd wat je met die beelden associeert, komen diezelfde gevoelens daarbij vrij. Doordat je je moet concentreren op de piepjes én de beelden, worden de gevoelens als het ware ‘uitgeschakeld’ en zal je, na een tijdje, de beelden niet meer met de gevoelens associeren. [Al vraag ik me wel af of je dan niet je beelden gaat associeren met piepjes, maar dat terzijde :wink:]

Die beelden met piepjes associëren is alsnog prettiger dan aan de gebeurtenis

[By the way: het zou wel iets voor mij zijn. Niet dat ik echt traumatische ervaringen heb gehad, maar ik kon me nog steeds heel boos maken of schamen als ik aan iets denk van vroeger. Dan loop ik er dagen mee rond, en heb ik het idee alsof het nét is gebeurd. Heel rottig :stuck_out_tongue:]

Dat zeker wel! :slightly_smiling_face:

Aan de ene kant denk ik dat het een goede manier is.

Aan de andere kant denk ik dat er betere manieren zijn om met traumatische ervaringen om te gaan. Althans ik denk dat dat op lange duur een betere manier is, als dat een optie is voor jezelf dan.

Ik volg zelf niet zo’n behandeling, maar ik vind het heel goed dat het er is!

Maar welke manieren dan? Want ik heb ook heel lang gepraat met verschillende mensen en dat hielp gewoon niet. Het was wel fijn dat ik er over kon praten maar het ging niet weg en iedere keer werd ik er weer mee geconfronteerd.

Nu heb ik ook het gevoel dat het minder erg wordt.

Het is niet zo dat ik, als ik dat beeld weer voor me haal, piepjes hoor :stuck_out_tongue:
Het is gewoon minder erg. Kijk eerst was een beeld heel donker en beangstigend. Nu is het wat lichter en de gordijnen wapperen omdat er een wind waait en dat scheelt veel. Daarnaast zag ik (tijdens de piepjes) een beeld en dat was dat al mijn vrienden en familie om mij heen stonden en dat iedereen vrolijk was. Ik weet nu dat zij achter mij staan en mij altijd zullen steunen terwijl ik eerst het gevoel had dat ik alles alleen moet doen. En dat al na 1x! :open_mouth:

Het is best apart en ook wel moeilijk voor te stellen als je het zelf niet meemaakt (denk ik). Ik snapte eerst ook niet hoe dat mij ooit zou kunnen helpen…

Ten eerste: ik kan er natuurlijk niet helemaal over oordelen, want ik heb de behandeling niet zelf geprobeerd.

Manieren die ik bedoelde was, er tijd overheen laten gaan, erover praten met mensen die je vertrouwd, angsten onder ogen komen (afhankelijk van de situatie natuurlijk sommige angsten niet), erover schrijven enzovoort. Maar als dat niet helpt zijn er inderdaad drastischer dingen nodig.

Ik heb zelf ook best wat meegemaakt in mijn leven en ik merk steeds meer dat ik er wel last van heb, al dacht ik altijd van niet. Echter het komt niet naar boven bij bepaalde beelden, het komt wel naar boven soms maar niet zoals jij beschrijft dat je bij sommige dingen die je ziet of meemaakt een bepaald gevoel (terug) krijgt. Bovendien heb ik het gevoel dat die dingen mij hebben gemaakt zoals ik ben. Behalve de slechte gevolgen heeft het me ook erg sterk, zelfstandig en onafhankelijk heeft gemaakt.

Ik heb het zo’n 7 à 8 jaar voor me moeten houden en hoopte dat ik het gewoon zou vergeten maar dat gebeurde niet en toen ontplofte ik zeg maar.

Verder heeft me het niet echt sterker gemaakt. Eerder afstandelijker en veeel minder open. Het heeft alleen maar negatieve effecten op mij gehad en dat is niet echt super…

Dat is lang zeg. Ik hoop dat je behandeling helpt.

Ik heb ook EMDR-behandeling gehad en voor mij heeft een beetje geholpen… Ik heb nog steeds momenten dat ik dezelfde ‘‘beelden’’ zie als daarvoor maar ik heb er een minder angstig gevoel bij.

Ik ga binnenkort trouwens misschien een nieuwe behandeling doen, die man bij wie ik die behandeling kreeg zei dat het ook kan helpen om te weinig zelfvertrouwen te bestrijden maar daar heb ik eigenlijk nog twijfels over…

Het is wel zo dat mijn beeld over mezelf een beetje is verandert. Ik weet nu dat er mensen achter mij staan en dat het niet mijn schuld was. Dus ik denk dat het uiteindelijk wel zal werken om je weinig zelfvertrouwen te bestrijden

-

Ik heb die behandeling ook gehad, en het werkt inderdaad.
Ik heb 3 jaar geleden ofzo die behandeling gehad, daarna ging het heel goed maar toen kreeg ik vorig jaar weer angstaanvallen enzo en toen toch maar weer gedaan en nu gaat het hartstikke goed!

Misschien wel iets om soldaten mee te trainen.

Ik ga dit misschien morgen doen, maar ik ben erg zenuwachtig er voor. Een nieuw topic openen vond ik zonde, dus daarom up ik deze maar even. Hopelijk kan iemand die hier ervaring mee heeft mijn vraag beantwoorden: Is het niet eng om deze nare beelden weer zo op te roepen en voor je te halen? Ik vind dat namelijk wel een eng idee.