Elke nacht haast nachtmerries

Hallo allemaal!

Ik heb al heel lang dat ik haast elke nacht wel een nachtmerrie heb of in ieder geval iets naars in m’n droom. Bijvoorbeeld dat ik te laat voor werk ben, dat ik een dikke toets heb waar ik niet voor heb geleerd, of gewoon dat ik bijna vermoord wordt of een eng gezicht zie en wakker schrik… Weten jullie hier in godsnaam iets voor want ik wordt er echt gek van en ik voel me er soms nieteens uitgerust door.

Groetjes Anna

Bij mij heeft het altijd heel erg geholpen om vlak voordat ik ging slapen wat rustigs te doen, dus niet leren, geen tv of computer, maar gewoon even wat lezen of muziek luisteren.
En als kind was ik er heilig van overtuigd dat droomstenen of dromenvangers werken, die hielpen bij mij ook tegen nachtmerries, maar ik denk dat dat meer kwam doordat ik er in geloofde dan dat het echt zo was.

Mensen hebben meer nachtmerries als ze veel stress ervaren, wat waarschijnlijk een middel zal zijn van je lichaam om de stress te verwerken. Zoals hier boven al werd vermeld, zou ik gewoon proberen te ontspannen een paar uurtjes voor je gaat slapen. Als de nachtmerries echter blijven na de examens is een gesprek met de psycholoog een goed oplossing. Ik had ook voortdurend nachtmerries, omdat ik onbewust met problemen zat die ik zelf eerst niet goed kon duiden wat ze waren. Door naar de psycholoog te gaan, ben ik me bewust geworden van deze problemen en heb ik er aan gewerkt. Nu heb ik alleen nog nachtmerries in erg stresserende periodes.

Je zou eens Valeriaan kunnen proberen. Een vriendin van me heeft het een tijdje gebruikt, het is een (natuurlijk) kalmerend middel en helpt ook bij een goede nachtrust.
Maar, beter lijkt me op opzoek te gaan naar de achterliggende oorzaak, wat waarschijnlijk stress is.

mediteren voor het slapen gaan.

Ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan en/of rustgevende thee drinken en muziek luisteren. Eventueel in slaap vallen met soundstracks, zoals regendruppels of het geluid van de zee. Wierook branden kan ook helpen :slightly_smiling_face:

Ik sluit me aan bij de tips die hierboven al gezegd zijn. Heb je het trouwens niet te warm? Ik krijg altijd hele enge dromen als ik het warm heb (bijv door verwarming, maar ook door met sokken slapen enzo).

nachtmerries zijn gezond :slightly_smiling_face:

Misschien is je kamer te koud?

Al eens Bachbloesems geprobeerd?
Aspen werkt tegen nachtmerries en angsten, je kunt het o.a. kopen bij De Tuinen of online

Ik heb zoiets ook bijna elke nacht… Ik droom bijna elke nacht dat me ouders gaan scheiden en ik en me moeder vermoord worden… :flushed: :bored:

Melatonine?

Ik had pas hier op Girlscene op zo’n uitgelichte blog iets gelezen over dat je je eigen dromen kunt bepalen…
Je kan als het ware zelf bepalen wat je droomt. Ik weet alleen even niet meer hoe het heet.

Het is een fase, dat gaat weer voorbij. Waarschijnlijk de leeftijd/periode waarin je nu zit. Het is niks raars in ieder geval. Niks om je zorgen over te maken.

Fase?! Ik heb dat nu al zo’n 2/3 jaar… Maar het is nu ietsiepietsie minder. Soms droom ik dat het plafond op me afkomt, en net voordat ik word geplet schrik ik wakker :hammer:

Ik heb dit ook 3 jaar lang gehad, nu is het wat minder geworden.

Het komt op mij een beetje over alsof je je om best veel dingen zorgen maakt (doe ik ook altijd). Praat er misschien over? Gewoon met vriendinnen klagen over hoeveel huiswerk je wel niet hebt en hoe moeilijk die toetsen zijn. Je zult zien dat je niet de enige bent en hierdoor ga je er overdag mee om, zodat je s’ avonds rustiger kan slapen. Wat misschien ook kan helpen is voordat je gaat slapen ontspannen. Neem dus eerst een lekkere douche en luister daarna naar muziek.
Kijken naar een tv-serie of een spannend boek lezen, zou ik niet doen want je hebt dan vaak de neiging om door te kijken en dan ga je weer later slapen en dan wordt je weer pissig op jezelf omdat je later ging slapen en dan kom je vervolgens niet in slaap (heb ik altijd)
Check ook voordat je gaat slapen of je je wekker heb gezet, dan hoef je je niet druk te maken om te laat te komen voor het werk :slightly_smiling_face:
Melatonine zou ook kunnen helpen, maar ik zou eerst andere dingen proberen.

Ja, het is een fase. 2/3 jaar is ook een fase. Dromen zijn niet dingen om je zorgen over te maken. Het zijn maar dromen. Pas als je niet meer het verschil weet tussen dromen en de realiteit is het reden om je zorgen te gaan maken.

Heb je nu nog steeds last van die dip? Het is belangrijk om wel bij te houden hoe lang die duurt. Want het hebben van een iets ‘grotere dip’(dysthymie) houdt wel in dat je inderdaad een langere droomslaap hebt. Waardoor je dus je nare dingen wel beter herinnert, de nachtmerries waar jij het over hebt.

ik heb dit ook een keer gehad toen ik ziek werd.
Ik had een nachtmerrie een hele rare ik moest opschieten.
Toen ik wakker werd uit die nachtmerrie voelde me lichaam zo raar alsof t in de knoop lag maar ik moest heel snel opstaan en dingen doen ik kon ook niet stoppen en rende rond in me kamer denken van wat doe ik.
Toen ben ik gaan zitten en me hoofd helemaal in de war . een hele rare belevenis was dat…