Elkaar nauwelijks zien

Hi meiden,

Ik heb een probleem en hoop dat iemand mij misschien advies kan geven. Sinds 2 jaar heb ik een hele lieve vriend, het ging altijd supergoed en we waren een heel hecht stel. Sinds september studeren we en wonen we allebei op kamers in dezelfde stad. We wonen erg dicht bij elkaar en ik stelde me voor dat dat superleuk zou zijn (spontaan afspreken etc.). Nu blijkt het in werkelijkheid helemaal niet zo te gaan. Ikzelf heb een relaxte studie en ben heel vaak vrij, dus ik vraag vaak of we iets leuks kunnen gaan doen. Hij daarentegen heeft het vrij zwaar met zijn studie en verdoet zijn vrije tijd 's avonds met op de bank voetbal liggen kijken omdat hij dan moe is. Hij heeft dan geen zin meer om naar mij te fietsen, en andersom wil ik liever niet in het donker alleen over straat, omdat we niet in een hele goede buurt wonen.

Het komt erop neer dat mijn voorstellen om af te spreken continu worden afgewezen omdat hij geen tijd heeft of moe is. Ik begin het best wel beu te raken om steeds teleurgesteld te worden. Ik merk ook dat mijn gevoel voor hem hierdoor steeds minder wordt. In de weekenden kan ik vaak niet afspreken omdat ik dan lang en tot laat moet werken in de horeca (in de stad waar mijn ouders wonen, en die ligt een uur van de stad af waar zijn ouders wonen). Soms zien we elkaar dus een paar weken niet, terwijl we door de week zo dicht bij elkaar wonen. Ik vind dat eigenlijk echt belachelijk en schaam me ook als mensen zeggen ‘oh dan zien jullie elkaar zeker elke dag’. Vaak word ik boos als hij ineens iets leuks met zijn vrienden gaat doen, terwijl ik dat ook weer onredelijk van mezelf vind omdat ik hem dat wel zou moeten gunnen.

Hij geeft vaak aan dat hij echt nog verliefd is en me superleuk vindt, maar soms denk ik dan: waarom doe je dan niet meer moeite om me te kunnen zien? Aan de andere kant vind ik het ook gemeen van mezelf dat mijn gevoelens afzwakken terwijl hij er niks aan kan doen dat hij het zo druk heeft.

Het zit me gewoon echt dwars en ik weet niet wat ik aan de situatie kan veranderen :frowning_face:
Heeft iemand tips?

Misschien is het een idee om een vaste dag per week af te spreken om samen te eten en gezellig te doen? Dan hoeft het niet gelijk heel laat te worden maar kun je elkaar in elk geval even zien en bijpraten.

Mijn vriend en ik zaten een beetje in hetzelfde schuitje: ik heb veel vrije tijd, terwijl hij de hele dag studeert/werkt en 's avonds pas laat thuis is. Wat ik nu vaak doe, is dat ik wat eerder op de dag al naar hem toe ga en dan op zijn kamer ga studeren/series kijken/alvast koken. Op die manier hoef ik niet te ‘wachten’ tot ik naar hem toe kan, want dan heb ik vaak ook geen zin meer om door het donker en de kou te fietsen. Andersom vindt hij het ook fijn thuiskomen als ik er al ben en kan ik ook koken/boodschappen doen zodat we wel samen kunnen eten.

En wat Distel zegt is ook een goede tip, wij plannen vaak ergens een ‘date-avond’ in, meestal in het weekend als we ook geen rekening hoeven te houden met studie of vroeg opstaan. Soms gaan we uit eten of iets anders ‘doen’, soms bestellen we Chinees en kijken vier films achter elkaar, maar we zorgen dan wel voor echt quality time. Ook omdat we doordeweeks lang niet altijd samen iets doen, ook al zijn we samen (dan gaat hij bijvoorbeeld gamen, terwijl ik zit te bloggen, of we gaan vrij snel slapen omdat we moe zijn)

In een relatie moet je toch wel tijd maken voor mekaar. Er werk van maken.
Wel gek dat als hij moe is toch nog wel met zijn vrienden kan afspreken. Gebeurd dit vaak?

Vrienden zijn belangrijk, maar een vriendin net zo zeer.

:sob::muscle:

wauuw, you’re damn right!

Ik zou er goed met hem over praten en dan zeggen wat je er van vindt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet zou trekken. Alsof je op 5 dagen tijd niet een keertje samen kan eten ofzo. Niemand studeert vanaf dat hij thuiskomt, tot hij gaat slapen. Een uurtje pauze hier en daar heeft iedereen wel eens nodig. Elkaar weken niet zien terwijl je in dezelfde stad woont… Waarom heb je dan een relatie eigenlijk?

Ik zou dat dus zo tegen hem zeggen eigenlijk. Dat je op deze manier net zo goed geen relatie kunt hebben.

Dit. Als je 's avonds niet graag alleen naar huis gaat, kan je dan niet bijvoorbeeld 1 avondje in de week bij hem blijven slapen? Als hij dan moe is wel gewoon lekker zijn eigen ding laten doen, of misschien gewoon met hem samen voetbal op de bank kijken. Dan zijn jullie in ieder geval wel samen.

Ik heb zoiets ook met mijn vriend hoor, ik heb heel veel vrije tijd en hij heeft het mega druk. We hebben nu gewoon een vaste dag afgesproken, zaterdagavond en dan blijft hij (als het kan) slapen. Hij gaat dan wel helaas vroeg weg, maar zijn we tenminste lekker een hele avond en nacht per week bij elkaar. Verder proberen we ongeveer 1x per maand ook echt wat leuks te doen zoals uitstapjes/dagje weg. Het klinkt allemaal heel erg ‘geplant’ maar als je druk bent zit er niks anders op…

Ik zou dus echt gewoon een vaste date night afspreken waar jullie allebei niks tussen laten komen!

Verder gewoon erover praten, dat hielp bij mij ook heel goed. Het hielp ook meer toen ik meer mijn eigen ding ging doen, zoals naar de sportschool en een nieuwe hobby, zo mis ik hem ook minder en gaat de week sneller!

Ik heb dit andersom, mijn vriend heeft het niet zo heel erg druk (is hard op zoek naar werk en net afgestudeerd) en ik loop fulltime stage. Ik ben vaak ook heel erg moe en ben dan heel erg blij dat hij bereid is om naar mij toe te komen. Misschien is het een idee dat je naar hem toe gaat (desnoods met de bus)? Ik kan wel begrijpen dat hij graag in zijn eigen huis is na een lange dag. Dan kan je er blijven slapen en hoef je niet in het donker naar huis.

Voetbal kijken vind ik ook niet “je tijd verdoen”. Mijn vriend is ook gek op voetbal en ik waardeer dat juist enorm. Misschien kan je met hem meekijken? Een wedstrijd duurt maar 90 minuten dus kan je erna wat anders doen en ben je toch samen?

Mijn vriend loopt in een andere stad stage en woont daar nu, ongeveer anderhalf uur reizen. Ik ga gewoon op een dag dat ik vroeg uit ben dan naar hem toe, eten we samen, kijken een filmpje en slapen gezellig samen. Als ik de dag erop vrij ben blijf ik daar overdag, werk ik aan school en blijf ik nog een nachtje. En anders vertrek ik de dag erop gewoon op tijd zodat ik gewoon naar college kan :slightly_smiling_face:

Als het mij en mijn vriend lukt om elkaar iedere week een paar dagen te zien, dan jullie zeker ook :wink:

Ik heb eigenlijk hetzelfde…
Mijn gevoelens zijn hierdoor wel sterk verminderd

je bent hier zeker niet de enige in!!

Dankjulliewel voor alle reacties! Fijn om te zien dat sommigen dit herkennen. Aan de tips heb ik zeker wat, samen eten bijv. is een goed idee :slightly_smiling_face:
Ik zal binnenkort goed met mijn vriend gaan praten en eerlijk zeggen hoe ik erover denk, want tot nu toe heb ik dat nog niet echt gedaan om hem niet te kwetsen.

Iemand die je echt leuk vindt, doet àlle moeite om je zo veel mogelijk te zien. Ik zou hier niet meer mee door kunnen gaan, als ik jou was.

^ Relaties lopen niet altijd helemaal perfect. Zou het niet direct stoppen.

Tsja hij kan het heel druk hebben en daardoor moe zijn maar dat is niet een reden om jou niet te zien. Vooral omdat jullie doordeweeks zo dicht bij elkaar wonen. Ik heb het ook een tijd erg druk gehad met school. Maar toen zag ik mijn vriend elk weekend. Ik maakte er gewoon tijd voor. Dat zou jouw vriend ook moeten doen. Als hij om je geeft zal hij wat voor je over moeten hebben.
Ik zou als ik jou was even op een rustig moment met hem gaan praten over wat jij van de hele gang van zaken vindt en hoe je het graag zou zien. Je kan hem ook vragen wat hij ervan vindt en hoe hij er tegenaan kijkt. Hopelijk vinden jullie een oplossing!