El-cid Leiden

Haai iedereen,
Ik begin aankomend schooljaar met hbo rechten en ik heb me ingeschreven voor de introweek in Leiden. Ik vind ik het ontzettend eng, maar ik vond dat ik het moest doen aangezien ik me de afgelopen jaren sociaal nogal heb afgezonderd (ik zat niet goed in m’n vel, dat soort dingen), maar nu wil ik een goede start maken en meedoen aan de introweek leek me daarvoor van essentieel belang.
Nu is het zo dat ik een aantal vraagjes en zorgen heb, en ik hoop dat hier meiden zitten die dit jaar ook meedoen of mee hebben gedaan. Allereerst vraag ik me af of de slaapzaal op een bepaald moment niet meer toegankelijk is, het programma duurt namelijk op een aantal dagen tot 02:00 's nachts en ik wil wel overal aan deel kunnen nemen. ook wil ik weten hoe het in z’n werk gaat met groepjes, of contact leggen makkelijk afgaat, en hoe de sfeer is. Dat is namelijk het belangrijkst, ik ben namelijk ontzettend zenuwachtig (voor mij is dit echt een uitdaging), en ik ben best verlegen.
Dat was het eigenlijk wel. Ik ben trouwens niet bekend op dit forum, heb ook speciaal hiervoor een account aangemaakt :slight_smile:

Ik studeer niet in Leiden, dus ik kan niet spreken voor de el cid specifiek maar wel over introductieweken in het algemeen. Overigens is een van m’n beste vrienden een begeleider van de el cid.
Goede beslissing om deel te nemen, een ‘goede start maken’ zoals je het zelf omschreef. Ik heb mijn beste vrienden niet tijdens intreeweek ontmoet ofzo (Amsterdamse equivalent) maar het was wel heel fijn om alvast enkele medestudenten te leren kennen voordat het collegejaar begon zodat je niet alleen zit op de eerste dag. Sommige studenten uit mijn groepje spreek ik nu bijna twee jaar later nog steeds regelmatig.
Ik verbleef niet in een slaapzaal, maar ken wel anderen die dat deden. Die slaapzalen zijn voor el cid-gangers dus logischerwijs kan je daar na het programma gewoon nog naartoe. Wel schijnt het vrij slecht slapen te zijn en ook erg kort (je wordt vrij vroeg weer wakker gemaakt d.m.v. muziek of door anderen die opstaan; je kan dus niet een dagje uitslapen wanneer je daar behoefte aan hebt). Daarom is het dus verstandig om van te voren goed uit te rusten en eventueel middenin de week een dagje thuis te slapen wanneer het programma je niet aanstaat (je hoeft echt niet alles te doen, wij deden destijds eigenlijk alleen de avondprogramma’s :beer: ).
Bovenal wil ik je vragen om je niet zo druk te maken, want het gaat vooral heel erg leuk worden. Er zijn heel veel eerstejaars studenten, die allemaal zenuwachtig zijn en nog geen vrienden hebben in Leiden. Stel je open en geinteresseerd op naar anderen toe en het komt allemaal goed!

heel erg bedankt voor je reactie!
Het heeft me wel wat gerustgesteld. Ik overweeg trouwens ook om o.a de redenen die jij noemt toch maar niet in de slaapzaal te verblijven maar gewoon op en neer te reizen. Ik hoef immers maar een half uurtje met de trein.

Ik zag trouwens in een ander topic (en aan je naam (: ), dat je fiscaal recht studeert. Dat zou ik na het behalen van m’n propedeuse ook heel graag willen doen. Kom jij toevallig ook van het HBO af? Waarschijnlijk niet, maar zo ja, zou ik je graag willen vragen hoe je de overgang van HBO naar wo hebt ervaren. Zo niet, zou ik je alsnog willen vragen hoe je de opleiding tot nu toe ervaren hebt en hoe het zit met wiskunde binnen de opleiding (ik ben namelijk echt een ramp met wiskunde). 'T valt niet echt binnen het thema van dit topic, maargoed.

Je kan altijd nog besluiten om naar huis te gaan als de slaapzaal niet bevalt hé, vooral niet tegen je zin daar blijven. Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar ik woonde ook op circa 30 minuten afstand en ben wel enkele keren naar huis gegaan om even wat rust te pakken, een goede maaltijd te eten, wat uitgebreider te kunnen douchen enzo - anders is het echt een zware week :stuck_out_tongue: . Het probleem met heen en weer treinen is dat je dan de laatste moet pakken die waarschijnlijk om 12 of 1 uur gaat, wat nog tamelijk ‘vroeg’ is. Als er nog een nachttrein/bus gaat (3 uur ofzo) dan zou het wel chill zijn en zeker te overwegen. Of misschien dat je ouders een keertje bereid zijn om op te blijven en te taxiën (die zijn vast ongerust en willen weten hoe het met hun dochtertje gaat :wink:).
Het komt wel eens voor dat er binnen je groepje slaapplaatsen te regelen zijn (op een slaapbank ofzo) maar ik zou mij er niet fijn bij voelen om deel te nemen aan de el cid en van te voren niets geregeld te hebben.

Als je nog een sfeerimpressie wilt staan er op YouTube tal van filmpjes trouwens, ik weet nog dat ik die destijds allemaal had gekeken, dan moet je even zoeken op de termen:

El cid (Leiden)
Intreeweek (Amsterdam)
Eurekaweek (Rotterdam)
KEI week (Groningen)
OWEEweek (Delft)

-

Heyhey, ik ben ook nog niet bekend met dit forum dus besloot ook eventjes een account aan te maken :slightly_smiling_face: Ik studeer momenteel in leiden. De beste plek waar je kan slapen in de el cid is een studentenhuis. Hiervoor moet je je alleen wel optijd aanmelden. Ik was hier zelf ook nogal laat mee waardoor ik ook in de slaapzaal moest slapen, dit is niet aan te raden! Uiteindelijk had ik binnen een dag een andere slaapplek geregeld door gewoon veel vrienden te maken haha! Als ik jou was zou ik proberen om nog een mailtje naar verenigen als minerva, Augustinus of quintus te sturen om te kijken of er nog plek is! Mocht dit niet zo zijn kan je inderdaad op en neer naar huis, het leuke van een studentenhuis is echter dat je overal bij bent en de huidige studenten je ook overal in betrekken! Zo maak je dus snel een hoop vrienden!:slight_smile: mocht je dit super graag willen, kun je me dat even laten weten aangezien ik zelf nu ook in een studentenhuis woon en we hebben denk ik nog wel een plekje! Er blijven ook nog 2 anderen el cid’ers slapen dus dat is misschien ook gezellig! Verder is een belangrijke tip: vergeet je fiets niet! Je el cid groepje verplaatst zich de hele dag met een fiets en het is vervelend om steeds aan mensen te vragen of je achterop mag oid. Je kunt natuurlijk ook altijd een ov fiets huren maar dat kost je wat meer geld.
Verder moet je je niet teveel zorgen maken en lekker genieten!:slight_smile: oh en mij beloven dat je ergens in de week op De roeivereniging Njord komt kijken haha zie je graag daar! Xx

heey heel erg bedankt voor je reactie :slightly_smiling_face:
Ik heb er inderdaad over nagedacht (zelfs zitten piekeren) om in een studentenhuis te blijven ipv in de slaapzaal. Maar mijn probleempje is dat ik nogal last heb van sociaal heeel angstig zijn, waardoor ik het eigenlijk dus niet durf. Mijn aanwezigheid op El cid zelf is al een klein wonder haha :grinning:
Ik zou het wel ontzettend graag willen natuurlijk, maar dat is iets wat me wel tegenhoudt. Trouwens wel superlief dat je mij een plekje zou willen aanbieden, dat maakt de twijfel nog een stukje groter.
Ik heb voorlopig in ieder geval besloten om tóch dat stukje op en neer te reizen. Met aanmelden zal ik waarschijnlijk inmiddels ook al te laat zijn, het begint immers al over 10 dagen (dacht ik).

En betreft je laatste opmerking, ik ben van plan het hele programma gewoon mee te doen (als ik dat volhoud tenminste), dus dat zal dan wel goedkomen! :slightly_smiling_face: x

Klinkt alsof het helemaal goed gaat komen!:slight_smile: mocht je je nog bedenken terwijl je op en neer gaat hoor ik het wel :blush: Het leuke van ergens slapen is wel dat je na een feest gewoon lekker direct naar huis kan. De feestjes duren meestal tot diep in de nacht en vervoer is dan niet altijd meer mogelijk. Zou wel zonde zijn als je de feestjes overslaat want sommige zijn echt super haha. En ik zou je absoluut geen zorgen maken over vrienden maken tijdens de introductie. Je trekt vooral op met je groepje waarmee je bent ingedeeld en er wordt meestal voor gezorgd dat er een gezellige sfeer in het groepje is. Ik denk dat je het wel naar je zin gaat hebben! X

echt, de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik gewoon ontzettend bang was en daardoor niet eens zin had (aansteller die ik ben haha) maar jij hebt me helemaal gerustgesteld :grinning: bedankt daarvoor! Het is ook fijn dat ik dankzij jou, indien nodig nog iets achter de hand heb. Vervoer kan inderdaad lastig zijn, maar als het goed is rijdt de trein die ik moet hebben ongeveer elk uur vanaf 00;00, dus dat valt eigenlijk best mee.
Ik wil inderdaad de feestjes niet missen, die lijken me ook juist het leukste, vooral aangezien ik met een biertje (of twee, is al genoeg met mijn kaboutertjes postuur :’)) en wat muziek en rumoer om me heen die verlegenheid al snel grotendeels kwijt ben :slightly_smiling_face:

Duss, in ieder geval. ik denk inderdaad ook wel dat ik het naar m’n zin ga hebben. Ik begin zelfs al een beetje zin te krijgen nu Haha. Ben benieuwd
Xx