Eindwerkstuk Tekenen

Heey!

Over een tijdje moet ik mijn eindopdracht voor tekenen bedenken.
Je mag zelf het thema bedenken en meerdere werkstukken maken. (hoeft niet)
Ik ben erg slecht in thema’s verzinnen of echte ideeën voor een werkstuk.
Dus hopelijk heeft hier iemand nog wat ideeën of ervaring met eindopdrachten.
Ik ben ook wel benieuwd wat jullie allemaal als eindopdracht hebben gemaakt! :slightly_smiling_face:

Alvast bedankt!

Krijg je tegenwoordig niet meer zo’n lijst van thema’s waar je uit moet kiezen?

Ik heb geen tekenen, maar is er niet een mogelijkheid om het samen te doen. Ik wil namelijk zelf al een tijdje (ik teken als hobby) een zelfportret maken, en dan iemand anders een zelfportret van mij laten maken en dan kijken naar de verschillen…

(Misschien vindt je het een heel suf idee, maar ik dacht laat ik het maar gewoon delen.)

Wij kregen een aantal thema’s, dat is echt al weer een aantal jaar geleden dus ik moet even goed nadenken. Maar volgens mij waren het onder andere: Buiten gesloten, …
Ah shit, ik weet ze niet meer haha.

Ik heb vorig jaar nog examen tekenen gedaan en wij hadden thema’s van een woord die meerdere betekenissen hadden. Ik heb toen zoveel mogelijk betekenissen in één tekening samengevoegd.\

Bijvoorbeeld:

“MARS” (de planeet, een legermars / stoet, de oorlogsgod, het chocoladeding, …)

“SCHOT” (sport, hek / afbakening, iemand uit Schotland, schot in de roos, …)

Ja ik weet er weer twee! Verborgen schatten was er eentje en iets van Oosterse schoonheid. Oh en een mythe over een vrouw, Ophelia.
De bedoeling van een thema is vaak dat je de derde laag eruit haalt en verwerkt. De eerste laag is de letterlijke betekenis, de tweede laag is de figuurlijke betekenis en de derde laag is waar jij het aan koppelt. Dus bij Verborgen Schatten is de eerste laag een schat onder de grond, de tweede laag is bijvoorbeeld iemand die blind is (als in dat zijn ogen een schat zijn) en de derde laag is bijvoorbeeld een persoon waar je om geeft en die je lang niet hebt gezien.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar je precies op doelt met thema’s, maar misschien kan je van elk schooljaar (brugklas tot klas waar je nu in zit) een tekening maken van dat wat voor jou elk jaar het belangrijkste/leukste/emotioneelste was. Een plek, een gebeurtenis, een persoon? Of hoe jij elk jaar veranderd bent en dat (in spotprent) natekenen?

Ons thema van deze periode is `transformaties`. We moesten een voorwerp kiezen en steeds verder vervormen. Dit ging via heel veel stappen, de ene keer via een fotobewerking, dan via een schets die je vervolgens verscheurt en opnieuw opplakt, etc. Zo krijg je uiteindelijk een abstract beeld waarin het voorwerp waarschijnlijk niet meer te herkennen is. Heel leuk!