Eindopdracht sinterklaas

Dag dames!

Ik ben Melissa en ik zit in mijn eindexamenjaar van de havo. Nu moet ik binnenkort voor beeldende vorming beginnen met mijn eindopdracht. Ik dacht, ik raadpleeg de meiden van het crea bea forum voor wat inspiratie. Ik bedoel natuurlijk niet jullie ideeën klakkeloos over te nemen, maar gewoon voor mijn ideeontwikkeling.

De opdracht is om een portret te maken van een bekend persoon. Dit portret kan heel breed zijn, 2D en 3D mogen allebei en abstract of realistisch maakt allemaal niet uit. Ik had zelf Sinterklaas uitgezocht om als persoon te nemen. Anders werd het Lady Gaga of één of andere legandarische voetballer ofzo iets.

Ik had het idee om een kleine roeibootje en een poppetje te maken van klei. Het poppetje kleed ik aan als sinterklaas. De titel wordt dan ‘Dag sinterklaasje’. Een beetje het idee alsof Sinterklaas weer gauw terug gaat naar Spanje.

Hebben jullie nog meer ideeën qua persoon en uitwerking van het portret?

Alvast bedankt voor jullie denkwerk!

Liefs, Melissa

erm een portret is toch een schilderij of tekening van iemand’s hoofd?
dus geen klei beeldje? :bored:

Ja dat is het natuurlijk wel, maar in deze opdracht bedoelen ze portret gewoon ‘iets’ wat de desbetreffende persoon weergeeft

Leuk onderwerp!
Dit is wat er als eerste in me opkomt: cadeautjes, ‘de zak van sinterklaas’, zwarte pieten die ook echt ergens mee bezig zijn, kinderen die sinterklaas zijn uit aan het zwaaien, nederlandse vlaggetjes & spaanse vlaggetjes.
Succes !

I take my comment back then :cold_sweat:

Je zou ook allemaal kinderen kunnen maken die hem met treurige gezichtjes uitzwaaien, maar is wel veel werk.

Ohja dat is ook wel leuk Sanneeh, iemand nog tips?

Misschien kun je een beetje ‘out the box’ creatief zijn.
Dat je bijvoorbeeld de sint maakt in de context wat hij in zijn “vrije tijd” doet, als hij niet in Nederland is.
Of de sint met twee gezichten, de goede en de slechte kant.
Ik zeg maar iets. Ik merkte dat mijn kv leraar het leuk vond als we verder dachten dan cliché, ik weet niet of dat bij jou ook zo is.

Ja inderdaad, originaliteit is heel belangrijk, dat heb ik wel gemerkt met mijn vorige opdrachten, bedankt voor de tip!

origineel idee! je kan ook een collage maken van sinterklaas wat hij doet als het geen december november is :slightly_smiling_face: ik krijg gelijk zin om er aan te werken XD

Misschien kan je iets doen dat Sinterklaas op zijn boot zit en met veel opluchting het vlaggetje van Nederland uit zijn boot gooit, in de zin dat hij blij is dat hij hier weer weg kan en weer naar Spanje kan. :slightly_smiling_face: