Eindexamens en bijbaan

Hee iedereen,

Ik zit ergens mee. Ik doe dit jaar examens op de havo en ben echt ontzettend zenuwachtig. Ik zit nu ook midden in m’n tentamenweek en tot nu toe gaat het oke, maar ik sta het over het algemeen helemaal niet zo breed voor.

Nou heb ik een bijbaantje sinds vorig jaar juni in de bediening, en ik heb een contract van 8u. Soms werk ik veel meer, zoals volgende week, dan werk ik 3 dagen van 17:00-22:30 (tot sluit.) Volgende week kan het wel, omdat ik dan geen toetsweek of tentamens heb. Alleen een PWS waar ik aan moet werken.

Nou is mijn vraag of een contract van 8u (met uitschieters naar soms veel meer uren) te veel is voor een examenjaar. Anders wil ik dit binnenkort gaan melden en vragen of ik vanaf maart minder kan gaan werken.

Ben benieuwd of jullie je ervaringen kunnen delen over het combineren van examens en temtamens met een bijbaantje, want ik weet even niet zo goed of ik minder moet gaan werken. Hoeveel uur is normaal voor de maanden in de voorbereiding van het examen? Want het voelt alsof ik al m’n tijd nodig heb voor school.

Xx

Dat is afhankelijk per persoon, denk ik. Ik heb in de periode van mijn examens ook aangegeven minder te willen werken, of in ieder geval niet extra ingeroosterd te worden. Hierdoor had ik mijn standaard 2 avonden en soms een middag. Voor mij was dat goed te doen met mijn examens.

Je hebt een contract van 8 uur, dus als jij denkt dat je maximaal deze 8 uur kan werken, kan je dat gewoon aangeven lijkt mij. Horeca is misschien een ander geval, maar dat weet ik niet haha. Ik zou het gewoon overleggen met je leidinggevende. Er zijn altijd wel opties mogelijk!

Ik denk dat je zelf even moet kijken of je het redt qua school. Als je zelf denkt dat het te veel is, zou ik minder gaan werken. Ik had zelf ook een bijbaan tijdens mijn examens, maar ik werkte toen 1 a 2 avonden in de week en had een vrij makkelijk examenjaar (afgestroomd van havo naar vmbo)

Ik zou even overleggen met je werkgever/leidinggevende, school gaat voor namelijk