Eindexamenjaar nu al gestresst

Ik zit eindelijk in mijn eindexamenjaar (5 havo) en ik was er helemaal klaar voor totdat de scholen weer open gingen… Ik had al allemaal dingen in mijn hoofd gepland, dat ik sws iedere week een eindexamen van een vak zou oefenen, alvast samenvattingen zou maken en hele goede cijfers zou halen voor mijn se weken maar het valt me nu toch een beetje tegen… Ik kan me totaal niet concentreren, ik ben super gestresst omdat we dit jaar best veel zelf moeten regelen (pws, zelf 6 boeken uitkiezen en zelf plannen wanneer we die gaan lezen etc.) ik ben zo erg gestresst de laatste twee weken dat ik de hele tijd ruzie heb met mijn moeder. Ik weet dat ik het niet op haar moet afreageren maar ik stress zo erg om school… als ik een opgave niet snap denk ik al meteen dat ik het niet kan en als ik een planning maak voor de dag kan ik het aan het einde van de dag weer in de prullenbak gooien zonder dat ik de helft van die dingen die op mijn plannen stonden gedaan te hebben. Ik heb mijn mentor van vorig jaar weer en zij weet dat ik iemand ben die heel snel gestresst raakt, zij probeert mij te helpen maar dat helpt nu ook niet meer. Ik merk ook dat als ik begin te stressen dat ik het dan juist niet kan.
Hebben jullie misschien wat tips voor mij?

Misschien huiswerkbegeleiding? Ik had dit vorig jaar ook heel erg, ook in m’n examenjaar, en het is allemaal zo erg meegevallen. Al dat gestress is helemaal niet nodig.

En probeer bijvoorbeeld nu alvast een boek te lezen, nu alle lessen nog een beetje opgestart worden. En dan een in de volgende vakantie bijvoorbeeld.

Daar dacht ik vorig jaar eigenlijk al aan maar ik krijg al voor economie, engels en wiskunde extra bijles en ik wil eigenlijk niet dat m’n moeder nog meer geld aan mij moet uitgeven… Maar bedankt voor je tip!

Zou je geen baat hebben bij wat extra hulp met planning, zoals huiswerkbegeleiding? Dan wordt je geholpen met planning maar je kunt ook direct vragen stellen over opgaven die je niet snapt. Tegenwoordig heb je in bijna elke stad wel een bedrijf/instituut en er zijn ook heel veel online. Misschien dat je dan ook wat minder bijlessen nodig hebt door die extra hulp.

Nog andere tips zijn altijd welkom x

Praat erover metr je moeder. Dan weet zij tenminste ook wat er aan de hand is. Misschien haalt dat ook wat van de stress weg.

Vraag anders aan je mentor of hij je hier een klein beetje in wilt begeleiden? Oké ik ben dan misschien een iets ander geval, maar wanneer ik de hele dag loop te stressen klop ik even bij hem aan en stelt hij me gerust. Ik vind het fijner om van m’n mentor te horen dat hij in me geloofd en dat ik het kan, dan van m’n ouders.

Of aan je moeder vragen of zij je hierbij wilt helpen? Al is het maar ondersteuning om je aan je planning te houden of om het je onder het huiswerk gemakkelijk te maken met wat lekkers of iets.

Wat ik zelf heb gedaan is een mega planning maken tot het einde van het jaar en dat geeft mij heel veel rust. PWS moet ik in december afhebben en heb ik zover afgebakend dat ik precies elke week weet wat ik moet doen en aangezien het per week niet veel is (veel minder lijkt), geeft dat me ook weer rust. Hetzelfde geldt voor alle andere vakken. En dan gaat het niet om van ik MOET vandaag dit en dit en dit doen, maar juist globaal kijken wat je in bijvoorbeeld een week af wilt hebben en jezelf daar ook ruimte in geven.

Heb het idee dat dit een nogal niet samenhangend verhaal is, sorry daarvoor :’) Je mag me ook altijd noten als je wilt!

Je hoeft echt niet elke week al een examen te oefenen hoor. Je kan je beter bezighouden met de stof voor je SE’s, en pas vanaf januari of zo specifiek voor de examens beginnen. Als je gewoon je best doet voor de SE’s en het lukt, hoef je ook bijna niets meer voor de examens doen. Ik maakte vooral samenvattingen in de les van de stof die net behandeld was, dat scheelt heel erg. Ook aantekeningen schreef ik op en dan was ik na de les al bijna klaar met het huiswerk.
Misschien kan je ook een vriend(in) of je moeder vragen of je wel een haalbare planning hebt? Lijkt me heel frustrerend namelijk als je toch te veel tijd bezig bent met een vak, terwijl je ook nog heel veel andere dingen moet doen.

Je moet niet nu al gaan stressen, dat is echt nergens voor nodig. Je hebt de afgelopen 4 jaar ook al gehaald, dus waarom zou je dit jaar niet halen? Het is misschien even wennen dat je alles zelf moet gaan plannen maar doe dit ook echt. Spreek met jezelf af voor wanneer je de boeken uit moet hebben gelezen (boek 1 bv over 3 weken, en zo verder) en probeer dit een beetje om je toetsweken heen te plannen. Elke week eindexamens oefenen hoef je echt niet te doen hoor, dat zou ik pas over een paar maanden gaan doen. Tuurlijk kan het geen kwaad maar het is gewoon nog vroeg, probeer je eerst op de andere dingen te focussen zoals het PWS dus. Verder kan je misschien op school gaan leren, dan ben je in een rustige omgeving en als je vragen hebt kan je het meteen aan je docenten vragen.
Succes!

En misschien is faalangsttrainging wel iets voor jou?

Woww, je lijkt op me haha, ik heb precies hetzelfde. Ik zie het nu ookal niet meer zitten terwijl het schooljaar net begonnen is… Ik lees dit topic ook maar even mee!