Einde film 'Inception', was hij in de werkelijkheid?

ik heb laatst de film Inception gezien, en ik vond hem echt heel goed!
maar nu zit ik me al de hele tijd af te vragen, was hij in de werkelijkheid of droomde hij (Leonardo diCaprio, weet niet meer hoe hij heette in de film) nog in het allerlaatste shot in de film?
want eerder in de film werd uitgelegd dat iedereen zijn eigen voorwerpje had, en Leonardo had een tolletje van zijn overleden vrouw, en als dat tolletje omviel was hij in de werkelijkheid.
maar ze lieten niet zien of ie omviel of niet!

wat denken jullie? :slightly_smiling_face:

:grinning: eindelijk een topic! Ik denk dat het de bedoeling is dat iedereen een ander einde in zn hoofd heeft.
Ik denk dat het wel in de werkelijkheid was omdat hij de gezichten van zijn kinderen kon zien! En dit kon hij niet in zn dromen. dus.

Ik snapte het einde dus ook niet echt…

Nee, want je zag toch dat hij draaide alsof hij heeeel lang ging doordraaien?
En Pokiewokiehokie heeft wel gelijk, met die gezichten van zn kindjes, maar misschien was hij wel in een diepere droom waarin hij het wel kon zien…
Hoop het, want zo’n einde is veel mooier:p

hele gave film!
en naar mijn idee…
was het einde zegmaar dat je dacht dat hij in de werkelijkheid zat (zo’n typisch goed einde, iedereen leeft enzo) maar dat je door die tol zag, dat het níét de werkelijkheid was!
een soort instinker haha
iig hele gave film ja!

Wat doe ik hier? Spoilers, SPOILERS!

jaaa natuurlijk was hij in de werkelijkheid MOET MOET MOET

oh ik heb de film nog niet gezien, en als je al die dingen leest denk je echt dat het de meest onbegrijpelijke film ooit is haha

Ik denk dat het echt is, i.v.m. de trouwring-theorie (Dom draagt in de realiteit geen ring, maar in zijn dromen wel - de laatste scène niet) en er zijn twee verschilllende kinderen van verschillende leeftijden gebruikt voor Phillipa en James. (: Ook hebben ze nét andere kleertjes aan dan in het begin.
Maar ik denk dat Nolan de film meer heeft bedoeld alsof hij de dromer is, de film zijn projectie en wij de personen zijn waarop Inception is uitgevoerd ^^

Ik denk dat het niet boeit of het echt of niet was want, hij had toch dat tolletje wat hij als token had om zich ervan bewust te zijn dat hij in zijn eigen droom was? Door de hele film heen draaide hij dat de hele tijd als ie wakker werd om zich er maar van te verzekeren dat ie wakker was, want in de realiteit valt de tol om. Aan het einde draait ie de tol dus weer, maar we zien ook niet of ie omvalt en Dom checkt het ook niet eens meer, hij gaat gewoon naar zijn kinderen toe.
Ik denk dus dat het niet uitmaakt en dat het Dom ook niet meer uitmaakt.

Ik denk wel dat het de realiteit was, maar het kan ook zijn dat Arthur en Ariadne etc hem weer in slaap hebben gebracht met een nieuwe Inception, dus dat ze die scène (waarin hij zijn kinderen weer ziet) voor hem hebben ontworpen. Daar dacht ik echt meteen aan, haha.

Ik ga ook voor de werkelijkheid, door wat Grate zegt inderdaad. Ach ja, iedereen heeft een andere interpretatie heb ik op verschillende fora gezien, en denk ook dat 't zo bedoeld is. Vond het wel een vette film trouwens!

Ja inderdaad. En het tolletje dreigt wel om te vallen op het eind, en in een droom draait die telkens strak door.
Hele gave film inderdaad (: !

Ik heb hem net gezien en vroeg dit me ook echt af :stuck_out_tongue:
Ik denk dat het de werkelijkheid is omdat ie idd zijn kinderen zag.
En ik denk dat het de bedoeling was dat iedereen hier zo over ging nadenken :slightly_smiling_face:

Hmm ik denk dat hij toch nog droomt…

Ik denk dat hij in de werkelijkheid was.
Want je zag het tolletje al een beetje ‘wiebelen’, alsof hij om kon vallen. In de dromen bleef dat tolletje continu recht.

Nee, ik denk van niet, maar ik vind het einde sowieso een beetje vaag.

Ik wil hem nog zograag zien :grinning:

Nou ik weet het niet. Ligt eraan wat zijn echte totem was, dan ding van Mal zou kunnen, maar mensen weten hoe die totem eruit ziet. Maar zijn kinderen kunnen zijn totem ook zijn omdat niemand weet hoe de gezichtjes eruit zagen. En er werd verteld dat niemand weet of mag weten wat je totem is, hoe het eruit ziet etc.

Dus als dat ding van Mal zijn totem was, was het geen realiteit en is hij verdronken in die auto dus dood. Als de gezichtjes van zijn kinderen zijn totem was, was het wel realiteit.

Oh, en om de verwarring nog groter te maken, mn pap dacht dat hij nooit uit Limbo was gekomen. Dus dat het allemaal maar een droom was?

Maar ohhhhh, je kunt 100000 eindes aan die film knopen :stuck_out_tongue: