Eigen webshop?!

Hoi allemaal!

Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar wist het anders niet zo goed.
Ik zie dat veel van jullie je creaties verkopen enzo. Ik verkoop op dit moment alleen nog creaties aan vrienden/familie die mij opdrachten hebben gegeven, maar zou het graag wat groter willen maken.

Ik heb gehoord van etsy, maar snap hier helemaal niets van. Laatst had ik ergens in een topic gelezen dat er nog iets bestaat, wat lijkt op etsy. Ik kan het niet meer terugvinden, dus bij deze de vraag aan jullie:

Hebben jullie een eigen (gratis) webshop, zo ja, waar? En is het gemakkelijk om deze te onderhouden?

Alvast bedankt!

Wij hebben al contact gehad maar zal hier ook nog even reageren voor eventueel andere geïnteresseerden.

Ik heb een eigen webwinkel, de domeinnaam is wel betaald maar ik gebruik de server van mijn partner, dus die hoef ik niet te huren. Ik heb het geluk een informaticus als vriend te hebben dus die heeft de hele site voor mij gebouwd en onderhoudt de technische kant. Ik moet nog steeds een keer kijken naar de lay-out, want daar ben ik nog niet tevreden over. Mocht iemand die goed is in het ontwerpen van sites het leuk vinden (tegen vergoeding) een mooie webshop voor mij te maken, let me know! :relieved:

Ik heb ook naar Etsy gekeken maar dit is eigenlijk niet heel aantrekkelijk voor mij. Ten eerste heb ik geen creditcard. Ten tweede is het best veel werk om iets buiten Europa te verzenden, moet je een duaneformulier op ieder pakje plakken enzo… Tot slot kijk ik op tegen het afhandelen van klachten. Wat doe je als iets niet of kapot aankomt? Binnen Nederland komen mijn pakjes helaas al regelmatig helemaal stuk aan, laat staan als het naar Amerika moet!

De gratis variant van Etsy is DaWanda, daar heb ik wel een account gemaakt maar ben hier eigenlijk niet verder mee gegaan. Mede door de bovenstaande redenen.

Wat het onderhoud betreft, ik ben erg druk met mijn site. Nu maak ik mijzelf ook wel druk hoor, maar je moet rekening houden met het afhandelen van mailtjes, het bijhouden van bestellingen, genoeg voorraad hebben, het versturen van bestellingen etc.

Als laatste tip voor mensen die (enigszins breekbare) handgemaakte dingen willen gaan versturen: gebruik geen envelop maar een brievenbusdoosje. Deze zijn wel aan de prijzige kant, maar het is voor beide partijen ontzettend vervelend als er iets kapot aankomt.

Wat een lap tekst! Mocht iemand nog vragen/tips hebben, hoor ik het graag! :flushed:

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Buiten Europa verzenden lijkt mij inderdaad ook niet heel erg ideaal… inderdaad ivm klachten enzo.

Is er geen Nederlandse vorm van etsy? (A)

Nee helaas niet zover ik weet… Wat het maar zo! :wink: Wel bedenk ik mij net dat je volgens mij wel kan aangeven dat je niet buiten Europa wil verzenden… Toch nog maar een keer naar kijken… :wink:

je moet er wel aan denken om je in te schrijven bij de kamer van koophandel anders dan is dit namelijk “zwart werken” en kan je een hele grote boete krijgen

Zoals idd gezegd moet je je inschrijven bij de kamer van koophandel, je administratie doen, al je inkomsten en uitgaves bijhouden, etc. Je moet betalen voor je hosting, een designer/builder, een payment provider, etc etc.

Daarbij is een professioneel uiterlijk van je webshop belangrijk, persoonlijk denk ik niet dat je echt een kans maakt om succesvol te worden als je een gratis platform gebruikt. Natuurlijk is het iets waar je mee kunt gaan beginnen, zeker als je niet de wens hebt om de stap naar de nieuwe hippe sieradenshop te worden maar gewoon een klein beetje bij wil verdienen.

Wat ik aan kan raden is om een klein beetje te betalen en voor een middenweg te kiezen zoals Shopify of Moonfruit.

Wil je niets uitgeven dan is zoiets als etsy wellicht heel handig, daar zitten ook best veel Nederlanders op. Natuurlijk kun je ook een website maken met een showcase van je items erop en dan mensen laten bestellen per email.

Let wel op dat je in alle gevallen ingeschreven moet zijn bij de kvk en je verdiensten moet aangeven, anders kun je problemen krijgen.

Let wel op dat je voor Etsy een ‘listing fee’ betaalt voor elk item wat je erop zet ($0.20) en dat 3.5% van elk verkocht item naar Etsy zelf gaat. Helemaal gratis is Etsy niet dus…

Bron: https://www.etsy.com/help/article/136

Idd, dat houdt mij ook nog steeds tegen om een eigen webshop te openen. En je zit met de belasting dinges enzo…

Misschien is dit iets voor je uit dit topic: http://forum.girlscene.nl/forum/crea-bea/society6-verkoop-je-artwork-277283.0.html

(moet je zelfgemaakt iets gaan willen verkopen)

Society6 raad ik persoonlijk niet aan omdat je er echt vrijwel niks mee verdient. Society6 strijkt zelf het grootste deel (lees: bijna alles) van het geld op. Ergens ook wel logisch natuurlijk aangezien zij de productie en distributie voor hun rekening nemen, maar voor de artist een stuk minder aantrekkelijk. Bovendien ben je daar gelimiteerd tot de producten die zij aanbieden. Je kunt bijvoorbeeld niet ineens Fimo dingetjes verkopen daar :slightly_smiling_face: