Eigen bijdrage huisarts

Ik vond hier nog geen topic over op Girlscene (via Google), maar als er iets soortgelijks bestaat, gooi deze dan maar dicht.

In november 2011 vroeg de D66 een onderzoek in te stellen wat het effect zou zijn als een eigen bijdrage bij de huisarts zou worden ingevoerd; Of mensen dan niet meer naar de huisarts zouden gaan, of mensen het juist wel een goed idee vonden om te bezuinigen en onnodige doktersbezoekjes van mensen te verminderen.

(bron: Elsevier.nl)

Dit onderzoek hebben ze uitgevoerd onder 1984 Nederlanders in de periode 14 tot en met 28 december 2011. Hieruit zou blijken dat ongeveer 50% van de Nederlanders een eigen bijdrage van 10 euro per consult redelijk vinden en het er best voor over hebben. De gemiddelde Nederlander gaat 3-4 keer per jaar naar de huisarts. Ook zouden deze mensen instemmen met een kleiner basispakket (Dus minder dingen zouden vergoed worden, qua medicatie of verschillende soorten zorg)

(bron: nu.nl)

Wat vinden jullie hiervan? Zouden jullie dit willen betalen? Welke dingen zouden jullie schrappen uit de basisverzekering? Of vinden jullie dat er op de zorg niet bezuinigd mag worden?

Van mij zou het mogen, ik betaal veel geld per maand en maak helemaal geen gebruik van iets van zorg. Alleen de pil maar die valt er al niet onder, dus die betaal ik alsnog zelf.

Ik vind het best een goede zet. Bij elke maatregel die ze verzinnen om te bezuinigen krijgen we weer protesten e.d., maar er moet eenmaal ERGENS op bezuinigd worden. Wel denk ik dat ze inderdaad rekening dienen te houden met mensen die onder een bepaalde inkomensgrens leven, mensen die wekelijks naar de huisarts moeten etc. Bv. ¤10,- per consult, tot een maximum van ¤50 per jaar.

Hmm het is alleen nuttig voor wie onder het gemiddelde valt. Maar wie er vaker moet gaan zou niet mee moeten tellen vind ik zelf, of er moet minstens iets redelijks verzonnen worden.

Maarja aan de andere kant ga je je afvragen waar je dan nog voor betaald. Mensen gaan dan zorgen dat ze minder betalen voor zorgvezekering en voila, de volgende crisis is gaande betreffende zorg dit keer.

Ten minste, ik denk dat het zo kan gaan lopen :frowning_face:

Want slechts een klein deel maakt optimaal gebruik van de zorgvezekering, en het grootste aantal heeft het misschien niet eens nodig (wat trouwens wel stijgt ivm vergrijzing).

Het wordt nog afzien als er betaald moet worden voor de bejaarde babyboom. Daar maak ik me nog de meeste zorgen over gezien zij de grootste groep zijn in NL.

Maarja met deze bezuinigingen zie je maar weer dat we te luxe hebben geleefd. Dan word je afhankelijk van de basisbehoefte.

Ik vind het prima als er bezuinigd wordt op de huisarts als het echt moet, maar waarom kijken ze dan niet naar fysiotherapie? Of dat soort behandelingen? Men gaat al naar de fysio voor een spierpijntje maar kijken niet naar de oorzaak. Ik bedoel, je kan zelfs spierpin krijgen van voedsel. Maar hoeveel weten dat? Heel weinig, en ondertussen wel gewoon dooreten! Ja, zo blijven we bezig he?

En sowieso mag het stoppen-met-roken pakket ook direct eruit gehaald worden. Wie dat heeft verzonnen mag een schop krijgen. Leuk voor wie rookt en misschien goed voor de toekomst, maar we hebben het geld wel beter te besteden. (Gelukkig wordt het er volgens mij na een tijdje overal wel uitgehaald)

@Cherry: Kijk dat is precies wat ik niet begrijp. Ik ben bereid om de pil zelf te betalen want dat is voor velen niet eens per se nodig. Voor mij wel, maar het is niet een vereiste voor een gezonde levensstijl. Maar dat is bij jouw medicatie wel het geval maar ondertussen wordt dat niet vergoed!! Wat een BS zeg! En mijn pil weer wel? Waar slaat dat op?

Wat mij betreft moet medicatie vergoed worden, en ik ben bereid een bijdrage of het volle bedrag te leveren aan behandelingen of bezoeken aan bijv fysio, huisarts of acupunctuur oid.
Want de medicatie heb je uiteindelijk altijd nodig, en behandelingen of bezoeken zijn vaak maar tijdelijk en niet altijd nodig afhankelijk van de patient.

Hoezo moeten mensen de pil zelf betalen? Of heb ik iets gemist?

Ik vind best dat er een eigen bijdrage voor de huisarts mag komen. Maar dan bijv. tot een maximum van 80 euro per jaar.

Ik ken trouwens ook mensen die voor elke verkoudheid naar de dokter gaan. Totaal niet nodig en duur.

@coloredmelody: De afgelopen 2-3 jaar wordt de pil zowat elk halfjaar wel, niet, wel, niet, wel in het basispakket gegooid. Het is elke keer als ik het haal bij de apotheek anders. De ene keer krijg ik het zo mee, de andere keer moet ik het betalen en opsturen voor vergoeding en weer een andere keer kan ik het niet eens laten vergoeden. En dan ligt het er ook nog aan wat voor verzekering je hebt.

Wat is nou 10 euro? Ik ken heel veel mensen die zogenaamd niets te besteden hebben, maar dat komt omdat ze hun primaire en secundaire benodigheden doorelkaar halen. Hebben ze wel een enorme tv en een duur mobiel abonnement, maar ondertussen moeten ze naar de voedselbank omdat ze geen geld meer hebben voor eten.

Wat balen. Daar heb ik nooit last van. Misschien ook omdat ik het niet als anti-conceptie gebruik maar vanwege medische redenen. Misschien kun je je huisarts vragen of hij het anders in je dossier wil zetten?

Ik denk niet dat ik het een goede regeling vind. Ik en dit jaar wel vaker dan 4 keer naar de huisarts geweest terwijl ik soms jaren niet ga. Ik heb gewoon pech gehad (ontstoken gewricht, krentebaard etc. ) en daarnaast zijn er ook nog mensen die vaker moeten vanwege een chronische ziekte omdat ze een zwakke gezondheid hebben, denk bijvoorbeeld aan de wat oudere mensen.

Dit betekent niet dat ik het ook goed vind dat mensen om ieder wissewasje naar de huisarts of een andere instelling gaan hoor. Er kan zeker wel bezuinigd worden op bepaalde zaken.

ik vind het belachelijk dat als je chronisch ziek bent en nou eenmaal super vaak naar de huisarts moet dat je dan 10 euro per keer moet betalen. MAAR ik vind dit zeker een goede maatregel, ik denk dat het aantal onzinnige bezoekjes hierdoor zeker afneemt. Af en toe gaan mensen echt naar de huisarts voor weet ik veel wat voor onnodige bezoekjes. Dan vind ik best dat de overheid hier 10 euro voor mag vangen, we moeten immers besparen. En dit kan je niet alleen op de cultuur doen, dit moet op alle sectoren en daar valt ook de zorg onder.

Ik vraag me met dat soort enquetes altijd af aan wie dit wordt gevraagd. Niet aan mij in ieder geval, want ik ben hier zó tegen.

Nederland verzuipt onderhand in de kosten voor zijn eigen zorgverzekering, waar driekwart van de behandelingen buiten het basispakket buitenvalt en niet nuttige dingen wel in zitten. Het nog weer extra gaan betalen is niet te doen.

Ik ben zelf chronisch ziek en moet dus erg zoeken naar welke verzekering ik moest hebben (groot deel aanvullend dus). Níet te betalen als student, en oja natuurlijk ook nog de afschaffing van de basisbeurs (niet geheel relevant hier) maakt dat ik straks al mijn geld afsta en straatarm wordt.

@coloredmelody: Het voorbeeld van het soort mensen dat je neemt is gewoon iemand die niet per definitie regemaltig ziek is, en een niet eens zo heel grote groep. 10 euro is namelijk HEEL veel voor een chronisch zieke.
Ik heb zelf al geen mobiel abbonement (niet eens een telefoon) omdat ik kosten bespaar. Dat er mensen zijn die een dure tv kopen is hun eigen schuld maar dat betekent niet dat de bijdrage van 10 euro voor iedereen niks voorstelt. Want bij een chronisch zieke wordt dat bedrag makkelijk minstens een honderd euro als het even tegen zit. ik vind dus dat er bijvoorbeeld een max gesteld zou moeten worden. (Tot 40 euro wordt het vergoed bijvoorbeeld)

Ik gebruik de pil ook voor medische redenen, maar ik heb nog steeds het gedoe. Al eerder gevraagd of mijn huisarts dat wilde oplossen maar het is nog steeds hetzelfde. Dit is pas de laatste jaren bezig, eerst had ik er nooit last van. En ik zit al behoorlijk lang aan de pil.

Ik vind dat mensen die echt niet anders kunnen (chronisch, ongelukken, bladibla) niet hoeven te betalen, maar mensen met een griepje wel mogen betalen.

@Cherry; Haha typisch, ik had jouw geval alleen dan precies anders om! Ik zit nu aan de microgynon 50, maar sindsdien heb ik steeds problemen. Ik moet daarom altijd zorgen dat ik minstens 40 euro op de rekening heb staan als ik langs de apotheek ga. Erg vervelend.

Gelukkig betalen mijn ouders nog het grootste bedrag van mijn zorgverzekering, ik ben veel te duur =(

Ik ben zelf ook chronisch ziek. Maar ik vind het opzich wel een goede maatregel. Ja, het gaat ons ietsje meer kosten. Maar het levert wel heel wat geld op. En ik vind ook dat we dan wat meer van de zorg mogen gaan verwachten. Ik heb nu namelijk een heel gedoe met een huisarts, en ik mag niet zomaar gaan wisselen omdat de andere huisartsen hier in de buurt al vol zitten. Dus ik verwacht, als we een eigen bijdrage moeten leveren, dat we dan zelf ook meer mogen kiezen.

@coloredmelody: Reken er maar niet op dat je mag gaan kiezen. Dan moet het aantal bezoeken wel heel drastisch naar beneden. Want eigenlijk bepalen huisartsen nu of ze vol zijn of niet op het aantal mensen die ze hebben, niet afhankelijk van het aantal bezoeken dat ze krijgen. Wie betaalt maakt voor hen niks uit, de inkomsten zullen onveranderd blijven.

Eigenlijk ben ik voor de maatregel, met wel een paar extra voorwaarden. Zo zou ik er voor pleiten dat mensen met een chronische aandoening die ook echt gediagnosticeerd is, de 10 euro niet hoeven te betalen als ze komen voor iets dat bij de aandoening hoort. (als ze bijv een enkel verstuikt hebben en hun aandoening iets met het hart ofzo te maken heeft, dan dus wel 10 euro betalen). En als je doorverwezen wordt zou je de 10 euro ook vergoed moeten krijgen.

Zo voorkom je dat mensen met een chronische aandoening kaalgeplukt worden, en mensen die echt wat serieus hebben toch ook willen komen. 10 euro is wel veel, maar men moet ook leren vertrouwen op het eigen lichaam. En als je je echt ongerust maakt is 10 euro helemaal niet zo veel en als je het dan ook nog terug krijgt omdat het echt ernstig is en je doorverwezen moet worden, is het al helemaal niks. Maar mensen die voor elke scheet die dwars zit bij de dokter zitten gaan zich wel eens achter de oren krabben.