eigen bedrijfje,

ik wil graag een eigen bedrijfje beginnen, met fotografie. heeft iemand van jullie nog tips?

liefs

Bij een eigen bedrijf beginnen komt veel kijken. Dus mijn tip is om een goed plan te schrijven.

Je hebt geld nodig om een eigen bedrijf te starten (ik denk niet dat je dit zelf hebt?) dus je zult dit moeten lenen bij een bank of bij vrienden/kennissen. Die willen wel weten of ze investeren in een bedrijf dat uiteindelijk winstgevend gaat worden.

zoveel geld ben je er niet voor nodig neem ik aan?, als ik alleen shoots wil doen!? ik heb al een spiegelreflex camera, alleen een website, en modellen?

Je hebt een ruimte nodig waar je deze shoots gaat doen? Belichting etc.

Als je zelf een website kan maken is dit vaak niet zo duur, maar als je dit wil laten doen kan je al snel 1000 euro kwijt zijn voor het laten maken van een simpele website.

Daarnaast moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel en moet je een BTW nummer aanvragen. Hier betaal je ook kosten voor.

Daarnaast is je bedrijf nog bij niemand bekend, en zul je ook kosten moeten maken voor marketing/promotie.

Kortom, er komt vaak meer kijken bij het opstarten van een eigen bedrijf dan je denkt. Ik doe zelf de opleiding Small Business en Retail Management, deze is helemaal gericht op het zelf opstarten van een bedrijf. Je kan even googelen op Businessplan of ondernemingsplan, dan heb je een beetje een idee waar je allemaal rekening mee moet houden bij het opstarten van een eigen bedrijf.

Ik ken ook mensen die dat doen (fotografie bedrijfje oprichten) en daar komt dan helemaal niet zo veel bij kijken. Je hebt camera nodig en je kan gewoon met een facebookpagina van je bedrijfje beginnen (: je kan ook shoots buiten doen, dus dat is ook niet heel belangrijk als je het over apparatuur hebt. Je kan dan ook zeg maar prijzen opstellen en beginnen met kennissen, vrienden die bij je shooten, daarna als je bekender wordt, modellen. (:

hopelijk heb je er wat aan :stuck_out_tongue:

x

^ dat wel, maar zodra ze foto’s gaat maken van andere mensen dan vrienden en kenissen, moet ze een kvk en btw nummer hebben.

Ik wil later zelf een eigen bedrijf beginnen en heb dit ook aan de KVK gevraagd. Zodra je facturen gaat verzenden naar mensen is een BTW nummer verplicht. Voor vrienden en kenissen is dit inderdaad nog niet nodig en is het gemakkelijk op te starten.

Je moet je inschrijven bij de KvK. Als je zelf nog geen 18 bent moet je het op de naam van je ouders zetten of iemand die 18 jaar of ouder is. Let op, deze persoon moet wel toestemming geven en ook tekenen.