Eigen autootje

Hoi hoi!
Ik zit erover na te denken om een auto aan te schaffen, maar ik maak me een beetje zorgen om de maandelijkse kosten. Ik weet dat het verschilt per auto, maar ik kan nergens vinden hoeveel!
Dus, meiden met een eigen autootje, hoeveel betalen jullie (ongeveer) maandelijks aan wegenbelasting en verzekering, en wat voor auto heb je? Dankjewel!

Pas op! Als je er aan begint kan je nooit meer zonder! Ik betaal iedere maand €60,- aan verzekering geloof ik en €25,- aan wegenbelasting. Dan nog de benzine erbij. En geloof me je pakt echt super snel de auto als je een auto hebt staan. Dus kost super veel benzine. En dan nog het onderhoud. Ieder jaar APK waar je op een paar honderd euro moet rekenen. Als je banden versleten zijn een paar honderd euro. Er komt heel veel bij kijken!

Ik ben dolgelukkig met mijn auto maar dat is ook omdat mijn ouders en vriendinnen 185 km van mij vandaan wonen dus het geeft mij veel vrijheid. En ik woon op mezelf dus als ik spullen moet halen voor in huis of de tuin kan dit met mijn auto. Maar ik heb vanaf toen ik 18 was direct een auto gehad en ook een aantal jaar dat het eigenlijk niet nodig was. Maar je kan echt niet meer zonder.

Het geeft je veel vrijheid maar kost een hoop geld! Een eigen auto is super fijn maar je moet wel rekening houden met hoge kosten. Alles aan de auto kan stuk en alles kost een hoop geld. Dus denk er goed over na!

De kosten qua wegenbelasting hangen af van de kilo’s van je auto.
Polo/Clio vanaf 99/Ibiza etc. vallen allemaal onder dezelfde wegenbelasting normaalgesproken.
Als je de goedkoopste lichtste auto’s neemt als een cinquecento ofzo zal dat iets schelen maar daar hoef je niet echt rekening mee te houden als je een auto aanschaft. De grootste kosten zijn het onderhoudt. En je zit vaak veiliger in een iets grotere auto. En de verzekering heeft geloof ik een aantal auto’s die populair zijn onder jongeren waar je als jongeren dus ook meer verzekering over betaald. VW Golf enzo geloof ik. Dus daar zou ik me niet zo druk over maken

Dankjewel! Superbehulpzaam! Ik zit een beetje met de studenten ov kaart, ik wil binnenkort het huis uit, maar dan moet ik sowieso nog flink met de metro doordeweeks om naar school te komen, dus een weekend studentenkaart zit er niet in. Daarom weeg ik een beetje af wat goedkoper is, een auto (aanschafkosten niet meegeteld) of 2 a 3 weekenden 40 euro betalen voor de trein/bus/enzovoorts naar mn ouders. Een auto zal natuurlijk wel wat duurder zijn maandelijks, maar het scheelt ook 4 uur aan reistijd per keer.
Gelukkig zal ik waarschijnlijk niet zoveel benzinekosten hebben, want Amsterdam is een ramp met de auto, dus als ik in het centrum moet zijn of naar school ga pak ik gewoon lekker de metro!:slight_smile:

Ik heb gelijk een auto gekocht toen ik mijn rijbewijs had gehaald, maar ik betaal altijd alles in één keer af, zodat ik niet maandelijks al die vaste lasten heb (ik doe wel elke maand geld naar mijn spaarrekening voor mijn auto). Ik betaal €75 aan wegenbelasting 1x in de 3 maanden, 1x in het jaar €350 ongeveer aan verzekering en dan natuurlijk nog de benzinekosten wat ongeveer €50 in de maand is. Dan nog 1x in het jaar APK, dan ligt het er net aan wat er aan je auto moet gebeuren en natuurlijk nog ander onderhoud. Ik heb een Ford Ka :wink:.

Kan je wel gratis parkeren dan waar je woont in Amsterdam? Dan pak je inderdaad minder snel de auto als je voor een parkeerplek minimaal €5,- per uur moet betalen haha.
Het is een beetje afwegen. Het geeft je een hoop vrijheid maar kost ook een hoop! Vooral het onderhoud is duur en je moet een beetje mazzel dus hebben met een auto.

Ik heb sinds 3 maanden een auto en ik betaal geen wegenbelasting.
Ik betaal wel 98 euro per maand aan de verzekering en ik tank 1x in de maand voor 50 euro ongeveer.
Heb een toyota aygo.

ik betaal 13,- per maand voor verzekering (staat op naam van mijn ouders, anders zou ik veel meer kwijt zijn) en verder betaal ik 56,- wegenbelasting per 3 maanden. Er komt dan nog wel geld voor benzine en APK bij, maar gelukkig heb ik een zuinig autootje :slightly_smiling_face:

Ik heb een Kia picanto uit 2007.
Ik betaal 19 euro aan wegenbelasting per maand (57 euro per kwartaal).
En ik betaal 367 euro aan verzekeringskosten per jaar. (en iedere maand 3 euro aan administratiekosten) Ik heb gewoon een of ander goedkoop studentenverzekering achtig iets gevonden, en dat geld in 1 x overgemaakt =)
Daar komen nog de benzinekosten bovenop, en dat is echt veel geld!
Verder moet je rekening houden met plotselinge onverwachte kosten.
Zo liet vorige maand plots dat rubbertje van mijn ruitenwissers los → nieuwe ruitenwissers, 50 euro kwijt.
Er kan altijd wel iets stuk gaan, dus ik schrijf iedere maand 50 euro over op een aparte rekening voor dit soort gevallen.
Ook heb je nog 1x per jaar een APK, en dat kan ook behoorlijk hoog oplopen. (ligt er een beetje aan wat er aan moet gebeuren)
En je zegt dat je in Amsterdam wilt studeren? Daar komen dan hoogstwaarschijnlijk ook nog parkeerkosten bij.

Een auto is zeker handig, en ik kan ook echt niet meer zonder. Maar ik ben per maand bijna 200 euro kwijt aan mijn auto (verzekering niet meegeteld, alleen wegenbelasting, benzine en de 50 euro op een andere rekening). En dat is voor mij ook alleen 1 x per week naar mijn ouders rijden. Als ik de auto voor extra pak, wordt het voor mij nog duurder :stuck_out_tongue:
Dus ik zou er zeker goed over na denken. :slightly_smiling_face:

Ik heb een Suzuki Baleno uit 1996 echt een oudje maar hij rijdt super! Het is geen mooie auto, maar ik ben nog student dus voor mij ideaal omdat de kosten zo laag zijn.

Ik ben 40 euro voor verzekering (all risk) en wegenbelasting kwijt. Ik dacht dat het ongeveer 20 euro voor verzekering was en 20 euro wegenbelasting maar dat weet ik niet zeker. Hij rijdt 1 op 17 dus ook nog eens super goedkoop. :slightly_smiling_face:

Cool, dankje voor de reacties, heb er zeker wat aan bij het afwegen:). Heb gelukkig nog een half jaartje de tijd om te piekeren, dus goed nadenken zal wel lukken!

Traveler, je hebt dus geen eigen auto en weet ook niet hoe het is om geen auto te hebben omdat er altijd eentje staat. Als die auto er niet meer staat mis je die echt wel als je wat op moet halen of verder weg moet.