Ehm.. Help?

Ik heb nogal lastige situatie en wil hier vragen of een van jullie me misschien kunnen helpen?

Meisje, 18 jaar, gestopt met studie na 1 jaar, geen werk, lieve vriend, weinig vrienden, ongelukkig met haarzelf, te dik, te dom, te nutteloos, geen hobby’s, niet echt een doel om te leven $

Heel negatief sorry :frowning_face:
Op moment weet ik het niet meer, iemand tips misschien of advies of iets anders? :frowning_face:

Zeg ten eerste dat soort dingen niet over jezelf, daar wordt het niet beter van

Je hebt een heel laag zelfbeeld, dat is spijtig. Het is belangrijk om jezelf te accepteren en van jezelf te leren houden, klinkt nogal cliché, maar dat is de belangrijkste stap die je moet zetten. Ik heb helaas weinig advies hoe je hier het beste aan kunt werken, dus sowieso een upje voor dit topic. Ik kan namelijk niet inschatten hoe lang je al met deze gevoelens kampt en waardoor deze veroorzaakt zijn; het kan zijn dat je professionele hulp nodig hebt of dat het slechts een ‘dip’ is.

Dankjewel voor je reactie, klopt is al erg lang niet zomaar even

Dan kan het heel diep liggen, een laag zelfbeeld krijg je niet zomaar. Als je weet waardoor het veroorzaakt wordt, dan kun je gericht eraan werken. Wat mij altijd helpt, is blijven praten. Wat mij vaak hielp, was net zo lang erover praten of het opschrijven totdat ik kon vanuit een ander perspectief kon relativeren. Het is niet alsof die gevoelens dan volledig verdwijnen, maar ze gaan slijten… of zodanig opgeborgen worden dat je er niet meer (zo vaak) mee geconfronteerd wordt.

Voorbeeld: ik werd vroeger gepest omdat ik nette rokjes droeg. Echt belachelijk dat je om zoiets gepest kan worden, maar ik trok het mij heel persoonlijk aan dat mensen dat deden. Later besefte ik dat het niks over mij als persoon zei (misschien mijn smaak, maar het zegt niks over mij als persoon), maar dat ze mij puur in een hokje plaatsten waar ik mijzelf totaal niet in kon herkennen. Ik besef nu dat als je goed in je vel zit, dat het niet nodig is om andere mensen te beledigen of aan te vallen, want dan interesseert het je niet meer. Achteraf denk ik dat zij juist onzeker waren, maar mij naar beneden haalden om te compenseren met dat gevoel.