Egoïstisch?

Hoi,

Mijn vriend en ik zijn nu ongeveer anderhalf jaar samen. Soms kan hij me echter tot wanhoop drijven. Ik vind hem vaak egoïstisch, maar dit heb ik nooit tegen hem gezegd. Heb ik daar gelijk in? Of stel ik me aan?

Voorbeeld van vandaag.
Ik ben dit weekend ziek. Hij is dit weekend bij mij, maar ook niet onbelangrijk: we zien elkaar elke dag. Ik heb hem gistermiddag al gezegd ‘ik ben ziek geworden, probeer iets te regelen met vrienden zodat je niet de hele dag met mij opgescheept zit. Ik ben namelijk niet zo gezellig nu’. Dit heeft hij niet gedaan, hij ging er namelijk automatisch vanuit dat zijn vrienden vandaag of morgen niet zouden kunnen afspreken.
Gisteravond was ik echt helemaal niet lekker. Misselijk, overgeven, rillingen, hoofdpijn… Toch wilde hij seks. Hij is een jongen die na een paar dagen geen seks enorm gefrustreerd raakt. Ik was ongesteld deze week, dus die paar dagen heeft hij inderdaad niet gehad. Ik zei dat ik me echt heel beroerd voelde, en dat ik er niet van zou genieten. Dat als we het zouden doen, ik het als ‘moeten’ zag. Dat vond hij lastig, maar niet lastig genoeg om toch geen seks met me te hebben.
Vandaag is hij boos. Gefrustreerd omdat ik weinig zeg en een beetje op de bank hang. Daarnet is hij gefrustreerd weggegaan, want hij verveelde zich. En ‘hij had zich het weekend anders voorgesteld’. Nogmaals: ik ben ziek. Het gaat vandaag wat beter, maar ik ben nog steeds helemaal niet lekker! Misschien ziet hij het als aanstellen? Mijn weerstand is niet zo goed, en ik heb wel vaker griep.

Er zijn wel vaker dit soort dingetjes. Hij kan soms zo moeilijk doen, en draait het dan zo dat ik me schuldig voel over iets. Maar we hebben het ook heel erg leuk. Ik hou van hem, en hij van mij. En ik zie echt een toekomst met hem.

Heb ik gelijk? Is dit egoïstisch van hem? Of overdrijf ik? Ik weet het namelijk niet zo goed. Ik voel me voornamelijk schuldig.

Oef, het gaat 2 kanten uit: Jij vult voor hem in wat hij moet doen en cijfert jezelf weg. Hij is erg egoistisch om seks te willen met je zieke vriendin.
Uit ervaring kan ik vertellen dat dit soort gevoel in jullie relatie zal blijven. Wil je jezelf zo wegcijferen na 1,5 jaar? Of valt er over te praten en stopt het? De keuze ligt bij jou

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Hoe je verhaal er staat is het hartstikke logisch hoe je deed. Als je ziek bent ben je ziek en dan is het normaal dat je geen zin in seks hebt, dat heeft hij maar te accepteren. Als je ziek bent en je vriend dan toch graag wilt komen wat overigens niet erg is kan hij je ook een beetje proberen te verzorgen, maar dit komt me inderdaad vrij egoïstisch over. Ik zou er met hem over praten.

Hoezo aanstellen? Ziek is ziek. In mijn oren klinkt hij egoïstisch in dit geval, en ook een beetje alsof hij zijn zin probeert door te drijven en daardoor geen rekening houdt met jou. Voel je je schuldig omdat je hem tevreden wilt houden of omdat hij je een schuldgevoel aanpraat? Want dan zou je je eens moeten afvragen of je vriend een narcist is, of in ieder geval narcistische trekjes heeft. Egoïsten hoeven niet altijd narcisten zijn natuurlijk, maar bij sommigen verklaard het een hoop.