Egocentrisch gedrag?

Hallo

M’n vriend wilt nog wel eens ‘egocentrisch’ gedrag vertonen. Ik spreek hem er wel eens op aan als ik denk van ‘ho, even terug’. Nou is het allemaal niet een heel groot probleem en zegt hij het ook te begrijpen als ik iets kwijt wil over zijn gedrag, en dan niet alleen naar mij toe maar ook naar vrienden toe.
Maar jongens zijn daar makkelijker in denk ik? Ik ben nogal gevoelig en dingen kunnen heel direct op mij aankomen.
Zo merk ik dat als hij bij mij thuis is/slaapt (wat bijna nooit zo is trouwens) niks goed genoeg is, brood is niet goed want het komt dan uit de vriezer, koffieapparaat is niet goed genoeg en is ook helemaal niet zo duur (afkraken, neer praten).
Kleine dingetjes waar ik dus niet een heel groot probleem van maak. Maar nou sprak hij ook op zo een manier over mijn zus, en mijn moeder, en mijn moeder d’r nieuwe vriend die hij alleen een hand heeft gegeven en zich had voorgesteld, dus niet kent.
Daar ben ik flink boos om geworden, en daar heeft hij zich ook k… om gevoeld. We hebben erover gepraat.
Hij zegt zelf ook wel eens dat hij soms niet inziet hoe iets over kan komen naar mij toe… Vandaar dat ik uitmaak dat hij egocentrisch gedrag vertoond.
Ook merk ik vaak dat als er een discussie is geweest en ik hem weer eens op zijn gedrag en woorden heb gewezen dat hij heel snel verdrietig word en zeer snel spijt toont. En dan zou je denken maar dat wil je toch, ja dat is ook wel positief, maar het kan ook vervelend worden als het te vaak gebeurd en hij dan elke keer gaat vragen of ik nog van hem hou, en of ik het uit wil maken.

Ik geef nu alleen zijn minder goede kant ten toon, het is echt niet constant zo!
Ik wil gewoon weten of er mensen zijn die dit kunnen bevestigen of een soortgelijke relatie hebben.

Hij doet ontzettend zijn best en ik ook, zo maak ik ook niet overal een big issue van als hij eens iets verkeerds zegt.

Egocentrisch gedrag is meer dat hij alleen maar aan zichzelf denkt. Op mij komt dit meer over als gewoon een negatieve houding ten opzichte van dingen/mensen die hij niet kent. Een vorm van negatief aandacht vragen uit onzekerheid.

Ik vind het niet zozeer egocentrisch maar wel echt een eikel

Ik denk dat dat meer neerkomt op egoistisch (aan zichzelf denken, alles naar jezelf).
Egocentrisch is juist meer vanuit jezelf praten en denken en niet zo zeer in staat om jezelf te kunnen verplaatsen in een ander. (alles vanuit jezelf)…

Inderdaad dit. Ik vind niet dat hij egoïstisch is, hij praat gewoon heel erg negatief over van alles. Je kan hem hierop blijven aanspreken, maar ik denk dat hij zelf iets aan die negativiteit moet doen. Proberen positiever in het leven te staan.

Er zit een vorm van egoïsme in zijn gedrag omdat hij bepaalde dingen naar zich toe trekt en persoonlijk maakt. Maar dat komt denk ik door zijn manier van negatieve kijk erop.

Ik herken het namelijk van mezelf. Ik had (en heb) dat soms ook. Dan bekijk ik alles negatief en maak van het kleinste ding een issue bij en met mijn vriend. Dan laat ie me of even razen, of hij spreekt me erop aan.
Ik ben er bewust mee aan de slag en soms lukt dat even niet, maar ik heb wel de afspraak met mijn vriend dat hij me erop aanspreekt en me helpt.

Dat kan het ook zijn, maar hij laat wel verandering zien en doet hard zijn best om het te voorkomen… Egocentrische mensen zullen dit ondanks het proberen wel altijd blijven doen. Dat merk ik ook, zo hadden we laatst weer een klein dingetje wat al eens eerder ter sprake was gekomen en hij heeft toen ook gezegd dat hij beter moet nadenken voor hij iets zegt want het kan heel anders overkomen dan dat hij in gedachten denkt.

Ik ben erg blij met je reactie, wat jij vertelt dat doet hij ook wel eens en meestal laat ik hem gaan, maar ik spreek hem er ook wel op aan als ik het nodig vind. Maar ik kan hem zeker niet egoistisch noemen.