Eeuwig schuldgevoel?

Zo’n anderhalve maand geleden heb ik het uitgemaakt met m’n eerste vriend na een relatie van toch bijna twee jaar. Hij was mijn eerste liefde, eerste relatie, eerste kus en eerste keer seks.
Het is niet echt op een rotte manier uit gegaan, ik voelde “het” gewoon niet meer. Ik was niet meer verliefd, ik hield alleen nog van hem op die manier dat je een heel grote zwak voor iemand hebt. Aan het einde van die relatie begon ik ook iets te voelen voor iemand anders, en dat met het feit opgeteld dat ik hem toch behoorlijk pijn heb gedaan door het uit te maken voel ik me nog steeds zo schuldig tegenover hem :
Ik kan niet aan hem denken zonder me verschrikkelijk schuldig te voelen, vermijd het onderwerp “Bart” en kijk er enorm tegenop als ik hem weer tegenkom op school.
Hij begon twintig minuten tegen me te praten op Whatsapp - gewoon vriendschappelijk -, en ik voelde me meteen weer verschrikkelijk schuldig. Het punt is dat ik echt niet meer verliefd op hem ben, maar ik toch nog zo’n zwak voor hem heb dat ik had gewild dat ik hem nooit had hoeven kwetsen.

Heeft iemand hier ervaring mee, want ik wil echt heel graag dat het ophoudt, en als ik er zelf niks aan kan doen: wanneer stopt het?

Alvast bedankt (:

Ja, ik denk dat het tijd nodig heeft. Ik kan je verder eigenlijk ook niet helpen ofzo.
Maar verliefd zijn verdwijnt toch sowieso na een bepaalde periode waar het over gaat in houden van?
Maar ja, misschien is het beter contact te vermijden omdat je een zwak voor hem hebt. Sterkte!

^ Het is geen verliefdheid die is overgegaan op “houden van”. Zover waren we ondertussen wel al, maar dan was er toch nog ‘dat gevoel’ dat ik niet kan uitleggen. En dat was dus gewoon… weg.

Ik snap wel dat je je schuldig voelt, uiteindelijk heb je hem wel pijn gedaan ook al bedoelde je dat niet zo. Ben je met die andere jongen iest begonnen of niet? Want anders denk ik dat je daardoor ook wel een beetje een schuldgevoel hebt. Ik zou me in de plaats van jouw ex dan een beetje vervangen voelen, ook al heb je dat niet zo bedoeld. Misschien is het beter om eventjes vrijgezel te blijven en je ex te vergeten. Ik denk dat veel meisjes nog wel een klein zwak hebben voor hun ex maar ben je zeker dat je totaal niet meer verliefd bent?

Ik denk dat het belangrijk is jezelf vooral vaak te herinneren dat het alleen maar goed van je is dat je het uit hebt gemaakt. Als je door was gegaan was het ook oneerlijk geweest tegenover hem toch :slightly_smiling_face: En ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan is, heb zelf in t zelfde schuitje gezeten, maar echt op een gegeven moment komt het wel weer goed en ‘vergeef’ je jezelf zegmaar, hehe. Succes ermee in ieder geval!

ik weet precies wat je bedoelt, ik had precies hetzelfde. ik wist dat het beter was voor mezelf om het uit te maken (we waren meer dan 2 jaar samen), maar ik wist dat ik hem ontzettend zou kwetsen. gelukkig zat hij niet meer bij me op school, hij was geslaagd voor havo en ik zat in 6vwo, dat hielp heel erg, dat ik hem niet meer zag. het is onderhand al bijna anderhalf jaar geleden dus de enige hulp die ik je kan geven is…het kost tijd. heb me lang afgevraagd of ik wel de goede keuze had gemaakt. zo’n lange relatie heeft toch een impact op je leven. en om eerlijk te zijn… laatst dacht ik weer terug aan het moment dat ik het uitmaakte, en dat hij toen wegging, en me voor de laatste keer een kus gaf, en ik herinner me de blik in zijn ogen… dan voel ik me nog steeds schuldig. ookal heeft hij al tijden een nieuwe vriendin.

Waar moet je je schuldig over voelen? Tuurlijk, je vindt het kut dat je hem pijn hebt gedaan door het te verbreken, en dat is logisch. Maar je bent eerlijk geweest en hebt het op een nette manier verbroken. Hij was dus blijkbaar nog wel vreselijk verliefd op jou, maar het moet van twee kanten komen. Hij komt er wel overheen;)

weet je wel hoe hij zich voelt? Misschien vind hij het ook beter zo, zit je je voor niks schuldig te voelen. Ik zou dat eerst checken voordat je denkt dat hij nu helemaal zielig is. Eigenlijk denk je nu voor iemand anders en dat hij niet zonder jou kan etc. Waarom zou je dat denken? Misschien red hij zich prima :slightly_smiling_face:.

Ik heb exact hetzelfde, alleen was onze relatie korter en zaten we niet bij elkaar op school.

Ik krijg dit gevoel straks… zeker weten. Ik moet iemand zo gaan vertellen dat het klaar is. ):

En hij zit ook bij me op school maar het heeft gewoon geen nut meer.