Eeuwig durende "dicussies".

Hii’
Ik zit nu al een aardig tijdje op Girlscene en heb gemerkt dat er weldegelijk geweldig advies wordt gegeven, als je maar de goede vraag op de goede manier stelt.
Ik ga daartoe een poging wagen.

Als ik een probleem heb of ergens mee zit, bespreek ik dat met mijn vriendinnen en vaak los ik dat probleem ook redelijk op. Echter “moet” ik ook altijd het zelf oplossen. Dit doe ik door middel van een soort “gesprek” met mijzelf (in gedachten :")) en dan stel ik mezelf een beetje gerust dat het niet erg is, normaal is, het niets uitmaakt op mijn hele leven noem maar op. Als ik dit niet doe, zit ik er dagen later nog mee, al gaat het om een lullige ruzie met een vriendin, als ik het niet voor mezelf duidelijk heb gemaakt + heb “opgelost” in mijzelf, kan ik het niet van me af zetten.

Nu komt het probleem.

Er zijn namelijk dingen die ik niet KAN “oplossen”. Mijn eeuwige (Okee, puberale dan) onzekerheid over jongens bijvoorbeeld. Hoevaak ik ook tegen mijzelf zeg dat het normaal is dat ik bijv nog niet heb gezoend op 13jarige leeftijd, dat er niets mis met MIJ is dat mijn crush mijn beste vriendin leuk vindt, etc etc etc, ik kan het gewoon niet geloven. Mijn onzekere, veel te ver en serieus denkende, overdreven gedachtengang/kant/whatever wil het niet accepteren. Ik blijf me maar afvragen of er niets mis met mij is, wetende dat dat belachelijk is en dat ik nog maar 13 ben.
Gevolg: eeuwigdurende “discussies”, slecht slapen, chagrijnigheid en een soort gevoel in mijn maag wat ik altijd heb als ik iets vergeet.

Mijn vraag is dus: hebben jullie enig idee hoe ik deze eeuwige “discussies” kan afkappen of verwerken? Zijn er mensen die zich herkennen hierin of het in ieder geval begrijpen?
Dit zou ik trouwens enorm knap vinden, aangezien ik mijzelf niet begrijp :")

Sorry voor het lange verhaal, haha.

Dit heb ik ook heel erg! Echt zo vervelend, ik zit overal nog een hele poos over na te denken. Meestal dwing ik mezelf om het uit m’n hoofd te zetten, en zoek ik afleiding zodat ik niet teveel ga nadenken. Maar verder heb ik niet echt een oplossing helaas, die zoek ik zelf ook nog haha.

Halleluja, ik ben in ieder geval geen gestoorde paranoia weet ik het dat ik op zo’n manier denk, hahah
Denk ik.

mijn discussies zijn bijna altijd tussen mijn “feest-evieefjuh” en mijn “verstandige-evieefjuh” en mijn onzekere evieefjuh
mijn feest evieefjuh wil graag leuke dingen doen maar kiest ook voor de dingen die ik nu van belang vind. als ik deze stem zou volgen zou ik nu misschien op de kunstacademie zitten, of iets anders creatiefs of met theater.
mijn verstandige evieefjuh kiest voor de lange termijn. de verre toekomst, banenkans, loon etc. saaiere beslissingen.
en de onzekere evieefjuh blijft dubben tussen die twee maar weet dat je maar 1 kan kiezen…

als je het anders bedoelt ben ik gewoon raar XD

HA! Ja dat ken ik!
Vaak ook over hele stomme onderwerpen. Ik kan soms echt wakker liggen omdat ik me druk maak over iemand die me negeert, terwijl ik verder helemaal niet om diegene geef en het me eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Op dat moment blijft maar door m’n hoofd malen: Waarom, wat kan ik ertegen doen, wat heb ik verkeerd gedaan? etc.

Maar ook over wel belangrijke dingen… maar waar je dan op dat moment niet zoveel aan kunt doen (zoals leren voor een toets terwijl je in bed ligt of vergeten geld over te maken naar iets)

Het levert echt vette stress op bij mij altijd. Bah. Maargoed, wat je eraan kunt doen? Geen idee. Je problemen aanpakken zodat je gedachte de kans niet hebben om erover te malen.
Maar je problemen aanpakken is altijd lastig

Oke nutteloze reactie dit :wink:

Ik dacht dat ik de enige was, hahaha.
Ik vind de reactie niet nutteloos, erg geruststellend dat er meerderen zijn die op mijn manier denken :3

Oh dit heb ik ook wel vaker.
Meestal als ik positief probeer te denken, zegt iets in mij ‘neee! het komt nooit goed’ ‘je bent niet mooi’ ‘je bent het niet waard’ etc.
Je hebt op je dertiende nog niet gezoend, dat vind ik heel normaal
ik ben 14 en heb nog nooit gezoend als de enige in mijn klas (!!)
maar het komt vanzelf wel

Je bedoelt dat je alles op een rijtje moet zetten voor jezelf?

Even om jou direct te verwerpen: Ik zoende pas (volgens mij) een week of 2 na m’n 17e verjaardag. Om een of andere reden wil iedereen vroeg zijn met ‘volwassen’ dingen en ik moet zeggen dat ik dat ook heel graag wou. Ik was onzeker en door bepaalde dingen toch ‘achter de rug’ te hebben voelde ik me beter.

Nu is mijn situatie op het gebied van jongens veranderd en heb ik een vriend. Door hem kan ik inzien dat ik niet onzeker hoef te zijn. Helaas heb ik door deze relatie wel veel vriendinnen verloren, en ik kan zeggen dat dat heus niet alleen kwam omdat ik ze iets minder zag. Helaas ben ik hierdoor weer heel erg onzeker geworden.

Nu wil ik je niet pushen om een vriend te vinden, maar wat ik wil zeggen is… ja. Nu voel je je misschien onzeker, nu moet je jezelf nog een beetje vinden. Maar over een paar jaar, als je dat is gelukt kan je je misschien realiseren dat je gewoon een geweldige persoon bent.

Ik moet zeggen dat ik ook vaak ellenlange discussies met mezelf had, en dat ik daar nu nog steeds veel last van heb. Iedereen heeft een bepaalde onzekerheid die hij of zij moet zien te overwinnen.

Heel erg bedankt. Ik wil het ind ook een beetje “achter de rug” hebben, weten dat iemand mij interessant genoeg vindt/vond etc.
En idd vooral alles op een rijtje zetten en als het goed is daaruit concluderen dat het niet erg is, wat ik er tegen kan doen, etc.

Iemand nog oplossingen ?

Een random iemand zoenen kan heel erg opluchten, maar daar zal je achteraf meer over piekeren dan nu.

Maak er iets creatiefs van? Kies je allermooiste foto, print hem uit (met een randje wit eromheen) en op dat wit schrijf je alle positieve dingen, dingen die jij goed, knap of leuk vindt aan jezelf. Zo heb je in ieder geval een beter zelfbeeld.

Met andere problemen is lijstjes maken misschien handig. Voordelen, nadelen, conclusies. Dat soort prut. Of je moet er ook iets creatiefs van maken, maar verschilt per onderwerp wat je dan kan maken.

Nah niet zo herkenbaar, maar ik wens je veel succes ermee!
Lijkt mij best lastig. Hopelijk vind je snel een oplossing <3

Dankjewel :3

Lijstjes maken is denk ik inderdaad een goede oplossing, bedankt’

Door wie is het geschreven en hoe heet het? Klinkt erg goed!

Huh ben jij 13?

Edit: dit moet je opvatten als een compliment, sorry. Ik dacht dat jij veel ouder was, want je komt erg wijs (niet wijsneuzerig maar jwz gewoon slim haha) over.

Sorry nu even OT: Heel erg lastig! Maar probeer leuke dingen aan jezelf te bedenken als je weer in zo’n discussie bent. Dat is heel erg moeilijk, dat weet ik. En het idee van iets creatiefs doen wat hierboven ergens staat, vind ik ook heel goed!

Heel veel succes :slightly_smiling_face:

Haha, bedankt, denk ik :3

Ik heb ook discussies met me zelf hoor! Dat is heel normaal denk ik. En maak je geen zorgen, ik ben 17 en heb ook nog niemand gezoend en dat zal waarschijnlijk de komende tijd ook niet gebeuren. :slightly_smiling_face:

Ik heb als ik in bed lig vaak hele gesprekken met mezelf in m’n hoofd. Maar misschien kun je het opschrijven, dat alles op een rijtje staat. En vervang negatieve gedachten door positieve gedachten. Al het gedoe met jongens komt nog wel. Ik ben 14 en heb ook nog niet gezoend en ik vind het prima zo, alles op z’n tijd. :slightly_smiling_face:

Even heel random en offtopic, maar ben jij echt dertien? Je komt veel volwassener over, haha.