eetverslaving?

Hee, ik ben een meisje van 12 jaar. Ik eet echt veel. Naja, ik heb altijd honger en eet gewoon hele dag door. Ik vind het lastig om dan van dingen af te blijven. Zelf had ik al iets van als je dit gedaan hebt dan mag je pas wat eten, maar toch kan ik er niet vanaf blijven. Ik ben helemaal niet dik, en merk nu wel dat ik steeds wat aankom… Ik baal hier erg van… Ik sport echt genoeg maar ook daaraan merk ik dat mijn conditie achteruit is gegaan…

Voor de meiden die ook beetje dit probleem hebben, wat doen jullie daaraan en wat zouden jullie tips zijn?

Dankjewel!

Je bent in de groei… als je echt honger hebt moet je gewoon eten, want dan heeft je lichaam het nodig. Probeer wel een beetje gezond te eten.

-

Dat je honger hebt is niet zo gek.
Als je om de 2 uur een vullende maaltijd of tussendoortje eet, dan snoep je een stuk minder.
Of snoep gezonde snacks als fruit of fruitsnacks.

Heb ik ook! Zou echt de hele dag door kunnen eten! Misschien doe je dit uit verveling (is bij mij vaak zo?). Als je dan toch wilt eten, probeer dan iets gezonds te kiezen. Of iets dat erg vult! Als ik zeg dat ik honger heb, antwoordt mijn moeder altijd ‘nou dan eet je maar een boterham of soep’ dus neem ik meestal gewoon niks… Kan wel helpen? Zo van 'je mag eten, maar dan geen snoep/koek/chips maar soep of boterhammen?

Als je echt honger hebt moet je gewoon eten. Als je eet omdat je je verveelt zit er niets anders op dan je gewoon inhouden.

Je bent 12, ik denk dat je gewoon in je groeispurt zit. Rond die leeftijd kreeg ik ook opeens heel veel honger.

Lijkt me vrij normaal. Je geeft aan dat je honger hebt. Dit is dus geen eetverslaving. Waarschijnlijk eet je te weinig en heeft je lichaam behoefte aan meer. En daar mag je best aan toegeven.

Als je echt teveel blijft eten groeit je maag. Op die manier kan je meer eten en raak je minder snel vol.
Belangrijk is om goed in de gaten te houden hoeveel en hoe vaak je eet, als je echt heel veel eet. Zodat je jezelf niet zal over eten. Zolang je dat doet en gezond eet, zal het wel goed gaan.
Probeer ook te ontdekken of het nu werkelijk honger is, of gewoon trek.

Probeer ongezond voedsel te vermijden, en drink genoeg. Je bent in de groei, dus het is logisch dat je lichaam heel veel voeding nodig heeft. Als je eenmaal uitgegroeid bent zal dat minder worden, en zal alles op z’n plaats komen. Ik denk dat je je niet teveel zorgen moet maken, vooral niet omdat je zo jong bent.

Als je altijd honger hebt, dan is de kans groot dat je toch geen goed eetpatroon hebt. Als je een goed eetpatroon hebt, heb je minder honger waardoor je minder gaat (ongezond) snacken.

Een goed voorbeeldlijstje is bijvoorbeeld:
O: 2 volkoren boterhammen met beleg.
T: een stuk fruit, kwark met muesli, rijstwafels o.i.d.
L: 3 a 4 volkoren boterhammen met beleg.
T: weer fruit, kwark of rijstwafels o.i.d.
A: een bord vol aardappels, groente en vlees (of vervangers daarvan).
T: weer wat fruit, kwark, muesli, iets anders.

Ook 's ochtends goed ontbijten helpt. Probeer bij je ontbijt niet te veel zoete dingen te eten (zoals zoet broodbeleg:jam, hagelslag, pindakaas etc.). Ik merk zelf dat ik dan 's middags ook meer zin heb in dat soort dingen en minder snel een appel o.i.d. pak. En je mag best veel eten als je maar probeert het zo gezond mogelijk te houden met af en toe iets lekkers. Probeer daar dan ook echt van te genieten.

Als kind is het normaal dat je erge honger hebt, je moet immers nog groeien. Ik weet niet hoe jou groei al is maar op zo’n leeftijd komen de meeste kinderen wat aan (aanspekken) zodat ze daarna goed voorbereid de hoogte inkunnen gaan. Je lichaam weet meestal wat het doet met eten :wink: gewoon als je honger hebt iets gezonds (of iets lekkers ongezonds, mag ook wel eens) eten