Eetstoornis zonder sporten

Hee!

Ik ben sinds kort met groepstherapie gestart voor mijn eetstoornis.
Nu is er ook een blok dat over bewegen gaat, maar ik kan mij hier totaal niet in vinden.
Ik kan door zwakte niet meer sporten en heb er ook helemaal geen behoefte aan.
Sterker nog ik haat sporten/gym. Ik blijk hier de enige in te zijn en voel mij dan ook totaal niet op mijn gemak.

Is het normaal voor iemand met anorexia een vreselijke hekel aan gym te hebben?
Ik durf dit probleem niet echt in de groep te leggen.

Liefs

Ik dacht juist dat meiden met anorexia allemaal heel graag wilden bewegen omdat ze dan extra verbranden. Maar gooi het gewoon in de groep, gewoon zeggen dat je helemaal geen behoefde hebt aan sporten.
Het zou eigenlijk ook helemaal niet goed voor je zijn, het voorkomt namelijk dat je aankomt en dat lijkt me niet de bedoeling als je aan het genezen bent van anorexia.

Dat is volgens mij niet raar hoor. Het komt niet heel vaak voor, alsnog ken ik ook mensen met een ES die niet sporten hoor dus je bent niet de enigste :wink: Misschien kan je met de leiding iets afspreken dat je bijvoorbeeld dat blok niet mee hoeft te doen of niet zo intensief. succes :3

He meid! Anorexia is veel meer dan willen afvallen en er mooi uit willen zien. Ik ben zelf ook in behandeling voor anorexia, maar ik heb zelf ook een gruwelijke hekel aan sport. Helemaal in het begin toen ik alleen maar een paar kilo wilde afvallen ben ik wel een paar keer gaan hardlopen, maar ik heb altijd al een super hekel eraan gehad. Dus het komt zeker voor hoor!
Ik zie het zelf nu wel als een pluspunt, want ik hoef ook niet af te kikken van die “bewegingsdrang” terwijl veel meisjes hier heel veel moeite mee hadden in mijn groep. Maarja, bij mij zat het psychisch dan ook weer veel dieper.
Sterkte ermee <3 en voel je vooral niet rot om het in de groep te gooien, je bent daar om beter te worden en dit moet jou helpen om beter te worden dus gooi het er dan ook uit!

Nee is niet raar, ik heb ook een tijd een eetstoornis gehad en ik deed ook niet echt sporten want ik haat sport. Wel deed ik in mijn kamer dansen om calorien te verbranden maar dat valt niet echt onder sport x

Komt voor hoor.
Ik heb zelf ook behandeling voor eetstoornissen gehad. Ik had dan niet echt anorexia omdat ik daar nog niet licht genoeg voor was. Maar verder had ik ook een godsgruwelijke hekel aan gym en sport.
Ik at gewoon heel weinig, net als jij denk ik. En ik compenseerde wel eten door overgeven ipv bewegen. Ik was er ook echt gewoon te zwak voor voor fietsen door de kou en rennen door de kou en alles.

Succes er mee, hoop dat je er snel bovenop komt!

Ik heb eetstoornis NAO, maar deze komt zeker het dichtst in de buurt bij anorexia. (Alleen mijn gewicht klopt niet/ niet meer met de criteria van anorexia).
En ik haat sporten.
Ik haat het.
Echt. Intense haat.
Dat is niet vreemd en dat maakt jouw eetstoornis niet minder echt of minder erg.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb niet anorexia, maar NAO. Wel alle kenmerken en gevolgen van anorexia, behalve het gewicht. Maar heb anorexia hier neergezet om het wat duidelijker te maken. :slightly_smiling_face:

Ik was wel bang dat ik de enige zou zijn, maar gelukkig is dat niet zo het geval.

Nee hoor!
Ik hield altijd heel erg van sporten, maar in mijn es periode totaal niet, ik had er gewoon geen kracht meer voor.

Het is denk ik al genoeg genoemd hier, maar inderdaad… Je bent niet de enige.
Mijn nichtje had ook totaal geen bewegingsdrang.
Ik zal het er met je behandelaar over hebben, misschien mag je die groepstherapie skippen? En verruil je die tijd beter met een therapie die echt van jou relevant is =)
Heel veel sterkte meid en succes met je behandeling.

Ik had ook geen bewegingsdrang… sterker nog: ik haatte sport. Toch zou ik gewoon mee proberen te doen met het blok. Er zijn vast ook delen waar anderen zich minder in kunnen vinden en je pikt altijd wel iets op. :slightly_smiling_face: Je kunt natuurlijk ook vragen of je iets anders mag doen zoals Lovesome zegt, maar ik zou niet zomaar niet gaan o.i.d.