Eetstoornis vs. normaal

Hi iedereen

Ik heb een eetstoornis maar wil graag weer ‘normaal’ gaan eten. Daarvoor heb ik al eetlijsten gekregen enzo maar ik zou graag jullie mening horen van wat ik nu eet. Wat ik nu eet vind ik namelijk al best veel, maar qua calorieën valt het nog mee, dus wou ik graag weten… is dit nu al normaal of nog niet?

Wat ik nu eet:
Ontbijt: 150ml soyamelk light met 30gr All bran en 20gr havermout (230 cal)
Tussendoor: appel (60 cal)
Lunch: 4 kleine sneeën roggebrood met light beleg (240 cal (1 roggebroodje = 48 cal))
Tussendoor: 2 roggebrood (120 cal), een sinaasappel o.i.d. (70cal)
Avond: wat de pot schaft - tussen 300cal en 500cal
Tussendoor: -

Totaal cal: ongeveer 1000-1300 cal.

Wat “zou moeten” lijst:
Ontbijt: 2 boterhammen, glas melk
Tussendoor: pakje sultana, 1 stuk fruit
Lunch: 3 à 4 boterhammen, glas melk
Tussendoor: pakje sultana, 1 stuk fruit, 1 glas sap
Avond: *avondeten*
Tussendoor: pakje sultana, 1 stuk fruit, 1-2 glazen sap

Ik eet dus ongeveer hetzelfde als die lijst! Méér brood zelfs!

Wat denken jullie?

Bedankt! Groetjes
Anoniem

-

Wij zijn geen dokters, dus denk niet dat internet de normale geneeskunde kan vervangen.

Bespreek dit met een dokter/diëtist. Iemand die ervoor gestudeerd heeft.

Damn die wat zou moeten lijst…
Ik heb geen eetstoornis ofzo, maar ik eet helemaal niet zoveeel! :astonished:

Maar jij hoeft ook niet ‘beter te worden’ zeg maar. Ik eet trouwens ook niet zoveel hoor, ik eet wanneer ik honger heb:P

Ik neem aan dat je de wat zou moeten lijst van een dietist of dokter hebt? Dan zou ik die lijst gewoon volgen, zij zijn ervoor opgeleid om jou te helpen.

Een eetstoornis is meer dan alleen het eten. Als je je van binnen beter voelt, ga je vanzelf ook beter eten. Straks begint de lente, dan ga je gewoon leuke, gezellige dingen doen met je familie en vrienden en t komt allemaal goed. Zolang je er zelf maar in gelooft en er voor vecht.

Eet gewoon tot je vol zit of geen zin meer hebt, zo doe ik het ook. Voor elk mens is ‘normaal’ wat anders, luister naar je lichaam en ga ander naar een diëtist! :'3

Hee!

Bedankt voor alle berichtjes, nu al snel haha.
@ exist: Koeken zijn (te) lastig. Dat durf ik echt niet aan. Zitten vaak suikers in enzo en verzadigde vetten. Het liefst hou ik het nu nog bij mijn (beperkte) veilige lijstje :blush: en doe dan later misshien nog wel schoolkoeken ofzo er bij
@ justxdreaming: Dat klopt. Ik heb de “zou moeten lijst” ook van mn huisarts. Maar het punt is dus, of zo’n lijstje ook echt klopt vergeleken met wat “gewone” mensen eten :wink: of überhaupt het lijstje wat ik nú eet
@ vlientje: Hoe eet jij dan wel?
@ Breaktherules: zelfde vraag voor jou (A)?
@ Candyxchocie: Het klopt dat je je van binnen beter moet voelen. Maar als je blijft ondereten, word je vanzelf (erg vaak) depressief. En de lente lost een eetstoornis niet op helaas; ik heb al 5 jaar last er van. Geen zomer die daar wat aan verandert; meestal betekent de zomervakantie ook juist 100% niet-eten.

xxx :slightly_smiling_face:

hm, vergeleken met wat ik zelf eet komt de 2e lijst meer overeen,
maar het ligt ook aan hoe groot en oud je bent enzo,
en verder bijna precies hetzelfde als wat exist zei :slightly_smiling_face:

succes iig! :slightly_smiling_face:

-

ik eet meer dan die lijst van ‘wat zou moeten’ maar wel minder brood.
maar ben echt absoluut niet dik of wat breder. ben heel slank zelfs.

OT: wel eheeel super goed van je dat je dit doet zo met aansterken.
verder geen tips maar heel veel succes nog!

Dat dacht ik ook al.

Maar veel succes :slightly_smiling_face:

De aanbevolen hoeveelheid brood is 6/7 snee brood!
En volgens mij zijn er vrij weinig meiden van onze leeftijd die zoveel brood eten.

@Evaanonymous
ik eet ontzettend ongezond haha.
Ik houd niet van brood, en eet dat dus meestal ook niet. Vaak ontbijt ik met niets of een afbakbroodje. Als ik naar school ga lunch ik niet, en eet ik gewoon wanneer ik honger heb time out koekjes. Soms haal ik op het station een pizzabroodje of etc. S avonds eet ik gewoon wat de pot schaft, en tussendoor een koekje, stukje kaas/worst. Ik drink wel veel water en drinkbouilon. Maar ik kom niet aan dus kan ik veel eten waar ik gewoon zin in heb: veel ongezonde dingen vaak.

Misschien kun je eens op voedingscentrum.nl rondkijken, daar staat hoeveel kcal je nodig hebt per dag, en welke voedingsstoffen je echt nodig hebt. En bijv dingen als 3x per dag een hoofdmaaltijd, en 3 tussendoortjes. Neem dus vooral GEEN voorbeeld aan mijn eetpatroon! hehe.
Succes!

Ik heb ook een soort van last van een eetstoornis. En moet een heeeel klein beetje aankomen. (zit net aan ondergewicht) maar ik ben tot nu toe 1x naar de dietist geweest, en heb nog niet echt een lijst gekregen.

maar wat ik normaal eet (nog voordat ik naar de dietist ging) is meer dan wat jij hier neer zet hoor.Ik eet om de dag namelijk grote snoep dingen(snoep met veel kcal. bepaalde hoeveelheid chocola of hoeveelheid koekjes, was namelijk al zelf bezig met ophogen omdat ik zelf ook wil aankomen, al vind ik het ook echt heel erg moeilijk heb ik gemerkt) en daar blijf ik zelf nog stabiel mee…en ik ben heel erg klein(1.55) en heb door mijn lengte niet zo heel veel kcal. nodig. Maar zo zie je maar, dat is bij elk lichaam anders. :slightly_smiling_face:

En je moet eigenlijk veel meer eten. Kijk maar eens op www.proud2Bme.nl daar staat een normale lijst wat eigenlijk elk meisje nodig heeft! het lijkt heel veel, maar dat is wat we allemaal nodig hebben en niet dikker van worden! (:
Er staan ook nog aankom lijsten op voor de meiden die moeten aankomen. (die kan je dus ook volgen als je moet aankomen, anders gewoon de normale lijst!)

maar dus even om je gerust te stellen. Ik eet meer dan jou, en ben nog niet echt aangekomen. (sta bijna niet meer op de weegschaal, maar tot nu toe geen verschil gemerkt)

En ik wordt ook erg vaak gedemotiveerd door de lijstjes die sommige meiden neer zetten in het food&sport forum. Ik moet er eigenlijk ook niet echt naar kijken, dus het is een beetje mijn eigen schuld dat ik me soms een vreetzak voel vergeleken met hen. want je mag eten wat je wilt natuurlijk, als sommige weinig eten vanzichzelf kunnen ze er niks aan doen. (hoewel er ook veel meiden zijn die het doen om af te vallen, en ik vind de gene die dat doen zoooo dom. maar goed, hun probleem)

oke, heel verhaal hier. Maar ik dacht ik post het even. Hoop dat je er toch iets aan hebt. :slightly_smiling_face:

Een hele goede vriendin van mij heeft een eetstoornis, en zij heeft ook zo’n lijst.
Maar je moet denk ik 's ochtends gewoon 2 boterhammen of zo eten en tussendoor 's ochtends nog sultana/evergreen erbij.
Dan is het goed, denk ik. Ik weet het niet zeker hoor. Maar iig succeeees!

Je moet echt proberen naar die lijst toe te werken die je van je behandelaar gekregen hebt. Die lijst hebben ze niet voor niets samengesteld :relieved: het is iig al erg goed dat je aan je eetstoornis werkt meis! het gaat niet alleen om eten maar vooral om wat het veroorzaakt of wat een rol speelt. sterkte en succes!

Het is wel belangrijk dat je die lijst doet.
Wat je nu eet is echt te weinig. Je kan wel zeggen dat je meer boterhammen eet, maar jou ‘boterhammen’ bevatten maar de helft van een boterham.
En daarbij is het natuurlijk niet alleen belangrijk dat je meer gaat eten, maar ook dat je je grenzen verlegd. Dus niet een appel, maar een pakje sultana’s!
Als je dat straks durft te eten, krijg je niet alleen meer aan kcal binnen, maar heb je ook meer bereikt!
En dat is belangrijk. Je wilt beter worden. Dus geen veilige light lijstjes meer, maar gezonde goede producten.
Wat je moet eten is nog steeds gezond hoor. Er staan geen liters cola en repen chocola op. Dus dit gaat je lukken. Ik wens je iig heel veel sterkte en succes.

Het komt doordat je veel producten vervangt door hun ‘light’ varianten. Eet gewoon volkoren of bruin brood ipv roggenbrood. En geen light producten op je brood maar ‘gewoon’ broodbeleg. Geen sojamelk maar gewone halfvolle/volle melk, etc.

Je zegt dat je weer normaal wilt gaan eten, maar wat je bij je eerste lijst eet is echt weinig.
Kijk naar het dik gedrukte, dat is echt niet goed.

Uitleg
Soyamelk light: het staat er al; “light”
All bran: is voor mensen die willen afvallen goed en dus niet voor jou
1 roggenbrood = 48 cal: Ik heb even opgezocht. Mijn boterhammen bevatten 85 kcal, en dat is normaal volkoren brood. Dus eigenlijk eet je maar 2 boterhammen bij je lunch.
Light beleg: Geen light nemen!
Tussen 300-500 kcal: een avondmaaltijd van 300 à 500 is te weinig. Zeker als je weer gezond wilt worden en normaal wilt gaan eten.
Tussendoor: - Je moet echt een avondtussendoortje eten.
méér brood zelfs! Dat is dus niet waar. Jij eet er nu eigenlijk 3. Bij jou nieuwe eetlijst zijn dat er 5 à 6. Precies wat je nodig hebt tussen je 12e & 16e.

Het gaat je lukken! Heb er vertrouwen in. Onthoud dat je beter wilt worden. Gezond en gelukkig wilt zijn!! Stel een doel voor ogen.
Succes iig.

Het begin moet er zijn, hè. Ik vind dit voor iemand met een eetstoornis best wel veel namelijk. Natuurlijk wil ze er helemaal vanaf komen, maar ik denk niet dat je haar hier helemaal moet gaan adviseren door haar vol te proppen.