Eetstoornis? -mag ik hier een topic over maken?-

hai,

Het gaat al jaren niet goed met eten. Ik vind brood niet lekker en sloeg die maaltijden dan ook over.
De laatste tijd werd het steeds erger. Niet omdat ik wil afvallen maar het eten lukt me niet. Ik sport zo’n 6 tot 7 keer in de week. (10/12 uur)

ik eet ong op een dag.
-2 koekjes
-1 sultana
-avondmaal

Ik spuug niks uit ofzo maar heb het pas verteld. Ik moet contact opnemen met de huisarts en het word verteld aan mijn ouders waar ik heeeel erg tegen op zit.

Waar zou de huisarts mij mee kunnen helpen? En zit er een ‘labeltje’ aan.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is en of jullie iets weten ikzelf kan niks vinden namelijk.

Er is een officieel ‘overwin je eetstoornis’ topic.

Sterkte trouwens. :sob::muscle:

Ah okee, dankje! & dankjee

De dokter kan je vast wel iets geven om je eetlust op te wekken

:bowing_man: ik hoop het

Gewoon eten, dat gaat de doktor ook zeggen.
Toen ik moest aankomen was me maag een appel per dag gewend. Na 2 boterhammen stond me buik al strak en had ik buikpijn. Gewoon even proppen, is niet anders je went er namelijk aan.

^Maar dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn huisarts zei ook: “je moet gewoon eten” maar dat is niet ‘gewoon’. Als je een angst hebt om te eten/aan te komen dan is dat het moeilijkste wat er is.

Ik heb gister toevallig een verhaal gelezen op Proud2bme over een meisje dat net zo begon als jij. Ze wilde helemaal niet afvallen maar at gewoon heel weinig. Toen de dokter tegen haar zei dat ze weer ‘gewoon’ moest eten was ze eerst heel blij. Maar toen het moment kwam dat ze het moest doen lukte het haar niet en bleek ze toch echt een probleem te hebben.

Ik hoop voor jou natuurlijk dat dit niet het geval is en dat het jou wel gewoon lukt weer normaal te eten. Zo niet dan zou ik professionele hulp gaan zoeken. Sterkte!

Is uiteindelijk toch het enige ‘middel’.
De huisarts kan verder niks helpen, therapie misschien wel als het probleem in je hoofd zit.
Dat bedoelde ik ermee :slightly_smiling_face:
Verder sluit ik me bij jou aan!

Een eetstoornis heb je als je expres je hongergevoel onderdrukt.

Mss kun je alternatieven zoeken voor brood? Havermout, brinta, wraps, pannenkoeken (volkoren)… Ik vind brood ook vies maar ik dwing mezelf gewoon te eten. Zelfs vind ik havermout 's ochtends heel lekker, die maak ik de avond van te voren klaar: 30 g havermout, 150 ml melk, iets minder dan een theelepel kaneel, handje sultana’s en een beetje honing. Dit 's nachts laten staan en dan heb je in de ochtend een heerlijk zoet ontbijtje!

^^ Het is wel een goede tip op andere dingen te eten, maar de hoeveelheid havermout die jij eet is wel te weinig als ontbijt.
Op het pak staat vaak hoeveel een normale hoeveelheid is (volgens mij min. 40/50 gram, dit hangt natuurlijk ook af van de hoeveelheid beweging die je die dag gaat doen)
Denk hierbij ook eraan dat het dan telt als het brood, dus ‘beleg’ (rozijntjes, honing, fruit etc.) kan je dan nog toevoegen voor een volledige maaltijd.
ot: verder zou ik gewoon klein beginnen met dingen die minder zwaar vallen, maar wel op vaste tijdstippen. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een bakje yoghurt en dan steeds meer dingen toevoegen zoals fruit/muesli etc. totdat je op normale hoeveelheden zit. Ik zou hierbij niet te lang wachten, dus ca. 2/3 dagen tot een week en dan weer ‘opvoeren’, ook al is het soms lastig, maar anders blijf je miss hangen in het:‘maar dit is toch ook prima?’ (want dat is het eig niet.)
anyway eettips staan overal op het fora, gewoon ff zoeken :wink:

Dat is wel waar! Maar als er een achterliggende gedachten bij ligt kan je idd beter therapie volgen. Maar ik snapte je denk ik verkeerd haha :slightly_smiling_face:.

Ja klopt het is weinig, maar ik krijg nooit zoveel op 's ochtends… Ik drink er trouwens een glaasje melk bij en soms eet ik er een banaan bij. 's Middags duw ik wel vier boterhammen weg. :slightly_smiling_face:

Lees deze 2 artikelen eens over eetstoornissen, dit geeft zoveel inzicht in de wereld ervan:

en vooral deze:

Echt waar, de oorzaak van een eetstoornis gaat echt niet over eten…

Dus als ik het goed begrijp lukt het je niet om te eten en is het dus ook echt niet om afval redenen.
Hier zijn medicijnen voor!!! Zodat je meer eetlust hebt. Mijn zus en mijn broer hebben dat beide gehad ooit. En een nicht van mij ook.

En een heeele goede tip is om het op een natuurlijke manier te proberen, namelijk door middel van fenegriek. Ken je dat? Dat is een plant/zaad wat een natuurlijke middel is om eetlust op te wekken. Gewoon bij De Tuinen te koop. Je hebt fenegriekpoeder maar ook pillen. http://www.detuinen.nl/catalogsearch/advanced/result/?name=fenegriek

Juist!

En pillen lijkt me nu ook niet het eerste/beste waar je naar moet grijpen. Kijk eerst naar oorzaak; gewoon geen honger, wil je niet eten, spanning, stress, angst…
Je wilt niet afvallen en spuugt niet, maar waarom eet je dan niet? Stel jezelf die vraag.
‘Verplicht’ jezelf eerst meer te eten en kijk naar wat jou tegenhoud. Durf je niet, gun je jouzelf dat eten niet, voelt het niet goed… Ook dat kan een eetstoornis zijn. Net als Charlotte hierboven aangeeft en wat ik dik drukte. Het gaat niet om het eten; niet eten is enkel het symptoom. Het probleem zit nog veel dieper en gaat verder.
Ik praat je niets aan, want evengoed is het puur eetlust-gebrek. Maar dan zou het bij; jezelf verplichten, zoals Kim ook al aangaf, moeten helpen.
Of er dus een labeltje aan vast zit… Dat kunnen wij hier niet bepalen, zeker niet met de info die je tot nu toe gegeven hebt.
Bezoekje huisarts kan dus zeker geen kwaad, kijk gewoon naar wat voor jou zal helpen en misschien kom je met je arts en ouders wel tot de kern. Waarom het niet lukt.
Succes!

x

Dankjullie allemaal :hugs:

Nee ken ik niet ik zal is kijken (:

oké, goed dat je het zelf realiseert :slightly_smiling_face: het was verder ook niet aanvallend bedoeld ofzo, maar meer als tip voor haar, zodat ze wel juist begint/eet zeg maar. Maar dat snapte je denk wel :wink: