Eetprobleem

Hoi! :flushed:

Ik heb geen idee of het hier moet, en zo niet, waar het dan wel moet. Maar ik zit met een probleem.
Een vriendin van me (ongeveer 1.76) weegt 51 kilo. Niks mis mee natuurlijk. Maar nu wil ze, om aandacht te trekken van een jongen (hij was vroeger haar beste vriendin, maar hij negeert haar nu) nog 6 kilo afvallen. Dat is dus 45 kilo! Ik en nog een vriendin zijn bang dat het uit de hand loopt. Ze heeft al eerder een eetprobleem gehad, maar is er weer bovenop gekomen. Ze stak vroeger haar vinger in dr keel. Nu doet ze dat gelukkig niet meer, maar gebruikt nu medicijnen… Niet veel beter dus. Ik en m; n vriendin moeten er iets aan doen, als we niks doen gaan we ons echt schuldig voelen. We hebben gezworen het niet tegen haar of onze ouders te zeggen, maar heeft iemand een idee wat we kunnen doen?

Misschien maken we ons gewoon te veel zorgen, maar we maken ons wel echt zorgen, vooral omdat het dus al eerder is voorgekomen.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen! :bowing_man:
Groetjes!

Uit je verhaal lijkt het alsof ze nog niet hersteld is van haar eetprobleem. Zeker omdat ze met 51 kilo nog altijd ondergewicht heeft.

Als je haar wil helpen, doe dat dan door bezorgdheid te uiten en haar te laten weten dat jullie er voor haar zijn als ze wil praten. Zeker niet achter haar rug naar haar ouders gaan ofzo.
Ga ook niet zeggen van dat het ‘dom’ (of wat dan ook) is om af te vallen voor een jongen, want heel waarschijnlijk doet ze dit alleen voor haarzelf, en is die jongen meer een soort ‘excuus’.

Je moet beseffen dat een eetstoornis een ziekte is, en niet een of andere puberale fase die gewoon achter de rug kan zijn. In veel gevallen blijft het ergens aanwezig en kan het maar een kleine trigger nodig hebben om terug te komen. Probeer tactvol te zijn en niets te forceren, dat heeft geen zin.

We hebben inderdaad al met haar gepraat, over dat het niet erg slim is. Dat we er natuurlijk voor haar zijn en dat ze het moet zeggen als ze ons nodig heeft. We zijn alleen bang dat dit niet heel erg gaat werken, vooral omdat ze heel goed weet wat de consequenties zijn en weet wat er gaat gebeuren. (Ze heeft dit tenslotte al eerder gedaan.) Als ze inderdaad doorgaat met dit, moeten we wel hulp zoeken. Haar ouders hebben al gedreigd sinds de laatste keer haar naar een kliniek te sturen. (Wat haar geen reet interesseert, als ze maar weer contact met die vriend krijgt. Zegt ze.)

Heel erg bedankt voor je reactie,
We gaan ons best doen!

zeg het tegen haar ouders. dat is echt het beste voor haar. als je 51 kilo weegt met die lengte en je wil afvallen ben je ziek. en daar heeft ze hulp bij nodig.

Ze is nog steeds flink aan de lichte kant.

Meer dan er voor haar zijn kan je niet doen bij dit helaas. Probeer met haar erover te blijven praten en hou in de gaten hoe het met haar gaat. Mocht het echt steeds slechter gaan, dan zou ik toch naar haar ouders stappen, of je het nou beloofd hebt of niet. Haar gezondheid is belangrijker. Misschien ziet ze het niet meteen in, maar als het eenmaal beter met haar gaat is ze je dankbaar en ziet ze ook wel in dat er geen andere optie was.