Eet ik ongezond?

Hee meiden, ik zeg alvast sorry voor als er zo’n topic is maar ik wist niet goed waar ik precies op moest zoeken bij de zoekfunctie. Heb het wel geprobeerd, maar goed haha.

En ook, ik zeg alvast, ik ben niet dik. Ik ben zelfs slank, weeg 60 kilo en ben 1.75.
Ik ben zelf ook totaal nooit bezig geweest met dieëten etc, of uberhaupt letten op wat ik eet.
Maar ik vraag me nu wel af, of ik erg ongezond eet. En niet omdat ik wil afvallen, nogmaals. Ik ben er gewoon benieuwd naar, en zal het waarschijnlijk niet veranderen als het zo is.

Maar goed, wat ik dus eet in een dag is altijd heel verschillend. In de zomervakantie bijv at ik wel bijna iedere dag chips, maar ook vreselijk veel fruit. Mandarijntjes, aarbei, appel, druiven en noem maar op. Maar wat ik ook vaak deed is een plakje wit brood, kaas er op en 1 ei met zout en peper. Een uitsmeiter dus.

Als ik naar school ga, neem ik vaak 2 bolletjes mee met chocopasta/kip kerrie of iets. Ik weet dat ik natuurlijk niet precies kan vertellen wat ik allemaal eet, maar in mijn kijk erop eet ik gezond en ongezond. Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik vroeg me af of jullie mij de ‘doorslag’ op de 1 of andere manier kunnen geven, door bijvoorbeeld dingen aan mij te vragen.

Ik hoop dat jullie het snappen, en bedankt voor het lezen. :slightly_smiling_face:

Nou, als je iedere dag wel fruit en groenten en volkorenproducten eet, doe je het beter dan de gemiddelde puber denk ik :3

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld? Doorslag geven waarin?
En je wilt weten of wij vinden of je gezond eet, maar zonder precies te vermelden wat je eet?

huh? :stuck_out_tongue:

Ik vind van mezelf dat ik best gezond eet.
O: cornflaces met een schepje suiker of musley en melk
T: een wafel of een meeneemontbijtkoek
L: 2 witte boterhammen met een dikke laag pindakaas en een schepje suiker en een pakje chocomelk
T: chippies of een koekje
A: ca. 200 g groenten, een flinke schep rijst/2 aardappels/2 flinke scheppen pasta en een klein stukje kip/stukje vis/groenteburger en wat te drinken erbij
T: banaan

en tussendoor drink ik zeker 1½ L water

@Vitani1994; oke, het kan stukken ongezonder, maar echt gezond eten doe je niet…
In cornflakes zit over het algemeen niet erg veel waar je iets aan hebt, of je moet een speciale uitvoering hebben met extra vezels/vitamines/mineralen oid.
Een wafel is heel lekker, maar daar is niks gezonds aan.
Je zou in plaats van wit brood veel beter volkoren kunnen nemen, dat is veel gezonder. Pindakaas is wel weer enorm gezond. (:
Chippies of een koekje 's middags zijn heel normaal en lekker vind ik, maar niet gezond…
Je avondeten en die banaan zijn wel gezond, maar je eet maar 1 stuk fruit per dag en dat is te weinig…

Nouja wit brood en chips zijn niet zo heel gezond, fruit dan weer wel. Maar eet gewoon wat je lekker vindt zonder er te veel van te eten. En zorg dat je gewoon alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt, dan zit je wel goed.

Ik mag aankomen, dus ik let niet altijd even goed op de voedingswaarden van ieder product. Ik ben al lang blij als ik die paar lepels met cornflakes of musley naar binnen kan werken, want ik ben echt geen ochtendmens en al helemaal niet als ik om 6 uur moet opstaan.
Ik zorg ervoor dat ik iedere dag groente en fruit eet (of ik probeer het tenminste) en ik eet op regelmatige tijden, 6 keer per dag.

Sorry maar dit is echt TOTAAL niet gezond. Cornflakes hebben al suiker, muesli vaak ook. Chips en koekje is hartstikke ongezond, chocomelk ook, witte boterhammen zijn voedingsstofloos, ontbijtkoek en wafel ook ongezond. Het enige gezonde wat ik kan zien is de pindakaas, de greonte en de banaan en dat vlees. Verder echt neits.

Ik vind persoonlijk vlees ongezonder dan wit brood. Vlees zitten allemaal hormonen in gespoten (daarom dat ik ook geen rund en varken eet, dat is nog erger dan kip).
Het is in ieder geval regelmatiger, meer en gezonder dan sommige meisjes hier eten en ik eet niet de hele dag door gezond. Als ik nou zou moeten afvallen was het een ander verhaal geweest, maar ik heb al bijna ondergewicht.

Ja maar in vlees zitten ook wel heel gezonde dingen. Of er nou hormonen in zitten of niet. En biologisch vlees is al helemaal niet erg.
Wit brood heb je helemaal niets aan.
En je kunt ipv chips of een wafel ook noten eten. Zitten bomvol calorieen maar ook voedingsstoffen.

Alleen de dikgedrukte dingen zijn gezond. De rest allemaal niet echt of helemaal niet. Maargoed, je moet eten waar jij je het beste bij voelt. Ik zou dit lijstje alleen niet als voorbeeld stellen voor mensen die gezond willen eten. Verder moet ik zeggen dat je over het algemeen wel juiste hoeveelheden eet, dus niet te weinig ofzo. In dat opzicht is het geen slecht lijstje.

Je eet niet super gezond, maar ook niet slecht dus de vraag is of je super gezond wil gaan eten.

Dat je niet snel aankomt betekent niet dat het niets uitmaakt als je per dag een zak chips zou wegwerken en drie keer in de weel junkfood zou eten, want ook al kom je er niet van aan het is slecht voor je lichaam.

Maar goed, als je gewoon voldoende groenten, fruit en vezels eet, eet je volgens mij wel gewoon normaal gezond.

Een voorbeeld van een super gezonde voeding zou zijn dat je bijv. dat je geen voorverpakte dingen meer eet. Maar goed, ik denk dat dat niet per se hoeft om gezond te zijn, al lijkt het me wel beter.

Dan moet je biologisch vlees eten. Je eet inderdaad gezonder dan sommige anderen maar bent geen ‘voorbeeld’ voor super gezonde voeding om het zo maar even te zeggen. Dat hoeft ook niet, het is maar waar jij je lekker bij voelt… zeker als je niet hoeft af te vallen. Het is alleen wel zo dat ook al ben je slank, dingen als chips en junkfood nog steeds slecht voor je zijn en volkorenbrood altijd beter is dan wit brood.

Voor de TS: als je echt meningen en advies wilt, kun je misschien beter een volledig lijstje plaatsen van hoe een gemiddelde dag qua voedsel er voor jou uitziet. Dan kunnen we het wat beter beoordelen.

Dat bedoelde ik eigenlijk ook met “gezond”. Zolang ik geen gekke dingen krijg van de koekjes/chocola/chips/snoep bij m’n tussendoortjes en een beetje erop let dat ik iedere dag vitamines en mineralen binnen krijg en voldoende water zie ik geen probleem met mijn voedingspatroon. Mijn gewicht is stabiel op het moment en ik heb ook geen gekke pukkels.

Ik lust geen volkorenbrood (of ik vind het in ieder geval heel vies). Zit een raar smaakje aan. Brood wil ik niet proeven als er beleg op zit :slightly_smiling_face:.
En biologisch vlees? Als jij die biologische kippetjes voor me betaalt, prima. Maar ik eet toch iets van 4x per week groenteburger of andere vervangers.

Veel dingen eet ik omdat ik het lekker en/of makkelijk vind om te eten. Ik heb voor tussendoortjes 9 van de 10 keer geen tijd, mogelijkheid en/of zin om iets te maken en al die meeneemkoeken zijn als ik het zo hoor allemaal even slecht voor je.
En dat vet valt best mee, ik zie nog steeds een paar ribben en de laatste keer dat mijn vetpercentage werd gemeten was dat normaal. Ik weet niet hoe m’n lichaam het doet, maar mijn vetlaagje is nog steeds zo dun dat ik als het -5*C of kouder is buiten echt als een ui ingepakt moet zijn om niet dood te vriezen.

Ik vind dat de aanvallende reacties hierop echt onzin zijn. Sorry hoor, maar dit is echt een prima en gezond voorbeeld van een eetpatroon. Ze zou inderdaad beter volkorenbrood kunnen eten en bijvoorbeeld havermout in de ochtend, maar alles tussendoortjes zijn prima, want mensen hebben óók vetten en suikers nodig, die horen thuis in een goed en gezond eetpatroon.

Ja die heb je nodig. Maar die zitten ook in pindakaas, chocomel in banaan en ook in pasta etc. Dus dan zou je die tussendoortjes toch echt niet meer nodig hebben.

Havermout bij het ontbijt? Ik zit dan echt denken aan een onverteerbaar blok cement.

Metabolisme op gang houden, ooit van gehoord? En daarbij, als ik minder eet val ik af.

@Vitani; trek je al die reacties niet zo ongelooflijk aan joh! :’) Het is goed bedoeld.
Bovendien, JIJ post zelf je lijstje! Dan kun je commentaar verwachten natuurlijk…

Havermout bij je ontbijt zou inderdaad heel gezond zijn en het is ook nog eens heel goed als je niet af wilt vallen, dus voor jou zou het echt een aanrader zijn… maar ik ben het met je eens hoor: Ik moet er ook niet aan denken, bij mij valt het ook als een onverteerbaar blok cement… :’)

Hoewel die tussendoortjes inderdaad gezonder zouden kunnen, is er niks mis met hoe jij eet. Het kan gezonder ja. Maar het is niet slecht.
En je hebt gelijk, tussendoortjes skippen zou juist slecht zijn, want 6x per dag eten om je metabolisme op gang te houden is zeker goed!