Eerste x ongesteld

Hejj, ik ben 13 en ben voor het eerst ongesteld. Ik heb gelukkig vakantie dus het was niet op school. Het probleem is dat ik heel veel vragen heb maar niet de hele tijd mn vriendinnen ‘lastig vallen’ met allemaal vragen. Dus die stel ik hier eventjes haha:
‘Ik was het 2 dagen wel en nu weer niet hoe zit dat?’
‘Hoeveel bloed is veel’
‘Wat is de beste app hiervoor’
‘Ik ga vandaag zwemmen met de klas. Moet ik maandverband houden of een tampon gaan gebruiken of niks?’
xx roos xx

hai lieve roos,

ten eerste: welkom bij de club! :smiley:
en ff voor de vraagjes:

1. het kan zijn dat het de ene dag meer is dan de ander, miss komt t nog
  2. zoals k al zij de ene dag is t meer dan de andere maar als je echt denkt dat je heel veel bloed verliest zou k eerste t ff aan je moeder vragen en dan kijken wat je moet/kan doen
  3. dat verschild per persoon, licht eraan wat je fijn vind, ik gebruik zelf menstuatiekalender
  4. ik zou nooit met maandverband gaan zwemmen!! dit gaat uitvallen en heeft geen effect meer. zoizo als je gaat zwemmen houd de druk van t water je bloed tegen waardoor er niks uitkomt, maar ik zou altijd voor de zekerheid een tampon in doen, en omdat je voor de eerste keer ongesteld bent zou ik beginnen met een kleine tampon of eentje met een inbreng stukje.

xx maddie

Wat betreft zwemmen: nooit met maandverband! Altijd een tampon.

Het klopt dat het water je menstruatiebloed tegenhoudt, maar als je zelf per ongeluk druk zet of gewoon veel pech hebt kan het alsnog zijn dat je bloed verliest in het water. Daarnaast loopt het er uit als je het water uitstapt, dus altijd een tampon in met zwemmen.

Dankjewel!! Uiteidnlijk tampon ingedaan. Ging helemaal goed!

Ja heb dat idd ook gedaan. Maar alsnog bedankt!

1 like

Je zou ook een menstruatiecup kunnen proberen of menstruatieondergoed als je meer wilt bijdragen aan het milieu. Maar, misschien niet voor je eerste ongesteldheid. Haha :wink:

Of gewoon doen wat je fijn vindt, zeker op jouw leeftijd.

Zijn meer dan genoeg manieren om beter voor het milieu te zijn met de beperkte invloed die jij en ik hebben, maar zou wat dit betreft gewoon doen wat het prettigst is.

1 like