Eerste werkdag vakkenvullen

Hoiii,

Ik hoop dat er mensen zijn op het forum die hebben vakkengevuld of nu een baantje als vakkenvuller hebben. Ik heb volgende week mijn eerste werkdag bij de AH en ik heb eigenlijk een paar vragen. Ik weet dat ik die dan ook kan vragen aan de teamleider maar het stelt me gerust om nu al wat dingen te weten vanuit jullie ervaring. Ik heb licht autisme dus vandaar. :slight_smile:

Vragen die ik heb:

• Moet je zelf bijhouden hoe laat het is en of je shift klaar is?
  • Stel een klant vraagt waar iets ligt en ik weet dat niet, dan zoek ik een medewerker die in de buurt is. Maar vraag ik mijn collega dan om de klant het aan te wijzen of vraag ik de collega mij uit te leggen waar het product ligt?
  • Zijn er voor meiden nog kledingvoorschriften zoals een staart of een sjaaltje?
  • Hebben jullie uberhaubt nog tips voor me ;)?

Bedankt alvast!

Ik werk zelf bij de Aldi en voor zover ik weet hoef je zelf niet bij te houden wanneer je dienst klaar is.
Als ik niet weet waar iets ligt, vraag ik het aan een collega en loop er dan zelf naar toe om te kijken waar het ligt, zodat ik het voor de volgende keer ook weet.
Of er bij de AH kledingvoorschriften zijn weet ik niet. Ik vind het zelf fijn om mijn haren vast te hebben, zodat het niet heel de tijd in mijn gezicht/in de weg hangt.
Ik heb zelf niet zo gauw tips voor je, behalve fifo vullen, maar dat zullen ze jou nog wel uitleggen :slight_smile:

Komt helemaal goed meid! Je eerste dag is altijd spannend, maar over het algemeen word je altijd goed begeleid als je ergens net begint. Zij willen natuurlijk ook wat aan je hebben, want als ze je zo in de winkel zetten en je het zelf uit laten zoeken maak je geheid fouten, wat natuurlijk ook ten nadele is van de winkel :wink:.

Om je vragen te beantwoorden:

• Bedoel je met hoe laat je pauzes? Meestal bespreek je dit tijdens het werken wie wanneer pauze houdt. En meestal is een AH groot genoeg dat er meerdere tegelijk pauze zullen houden, dus ook al heb je de tijd niet in de gaten, iemand zal je er vast wel op aanspreken. Wat betreft je shifts, je leidinggevende zal het heus wel in de gaten houden. Ze laten je echt niet een uur doorwerken ook al had je al naar huis mogen gaan :laughing:. Ik heb als tip, koop een horloge. Dan kan je makkelijk zelf tijdens het werken kijken hoe laat het is. Ik werk zelf ook in een winkel en ik vind het heel fijn om de tijd in de gaten te kunnen houden.
  • Meestal zal je collega zelf bepalen wat makkelijker is. Soms is het duidelijk uit te leggen, soms niet. Voel je echt niet schuldig als je niet weet waar iets ligt. Je collega’s snappen echt wel dat je dat niet weet en zullen je graag helpen. Gewoon vragen aan je collega ‘Kun je vertellen waar (bijvoorbeeld) de melk staat?’ En diegene zal vanzelf of uitleggen waar het staat of vanzelf al lopen, en dan loop je gewoon mee zodat je het zelf ook gelijk ziet en dat is ook netjes naar de klant die je helpt :relaxed:
  • Ik weet de kledingvoorschriften niet van de AH, maar bij de meeste winkels zijn ze qua haar niet echt streng. Als je een sjaaltje moet hebben zal die wel bij je werkkleding zitten. Ik raad het wel aan om je haar op te steken in een staart of iets anders. Als je aan het werk bent is het wel fijn als al dat losse haar niet constant voor je gezicht valt. Verder zal eventuele kledingvoorschriften natuurlijk van te voren aan je verteld worden!

Ik heb als tips voor je: accepteer dat je nieuw bent en niet alles weet, schaam je er niet voor. Je collega’s snappen dit heus wel en verwachten echt niet dat je na de eerste dag al alles weet. Wees niet bang om ze de oren van hun kop te vragen. Het is beter dat je een ding extra vraagt en het goed doet, dan dat je uit schaamte maar iets doet en het later niet goed blijkt te zijn. Als klanten iets vragen, niet zomaar antwoorden als je het eigenlijk niet weet, gewoon vragen aan een collega. Klanten maakt dat echt niet uit, als ze maar netjes geholpen worden :blush:.

Nog een tip, als je een fout maakt, voel je daar dan niet gelijk slecht over. Fouten maken mag, daar ben je mens voor. Je meer ervaren collega’s zullen ook nog steeds fouten maken. En als je nieuw bent zul je heel wat fouten maken. Misschien omdat je denkt dat iets op een bepaalde manier moet, of iets wat je collega’s zijn vergeten aan je door te geven.

En als laatste, laat het gewoon over je heen komen. Ik herken dit soort vragen. Ik heb waarschijnlijk ook ASS en ik heb ook dat ik van te voren een hoop scenario’s bedenk met wat er allemaal kan gebeuren en ik wil ook graag zo goed mogelijk voorbereid zijn, maar helaas gaat dat nou eenmaal niet. Ga gewoon lekker je eerste dag werken en je zal zien dat als je die eenmaal hebt gehad het een stuk beter gaat en je minder zenuwachtig bent. Veel succes en veel plezier! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Bedankt voor je lieve reactie! Ik heb gedaan wat je zei en het gewoon over me heen laten komen. En het ging best goed! Ik werd ingewerkt door iemand die ik al kende dus ik voelde me gelijk op mijn gemak. Maandag mag ik weer werken en ik heb er nu zelfs zin in!