eerste relatie misschien iets té serieus?

Hey allemaal, ik heb hulp nodig want ik weet het allemaal niet meer.
Ik ben 18 jaar en heb nu een half jaar een relatie met mijn vriend. Dit is mijn eerste vriend en dan ook mijn eerste en enige sekspartner. Mijn vriend heeft voor mijn al aardig wat relaties gehad, en veel dingen ontdekt op seksueel gebied, (allemaal geen serieuze dingen maaar hij heeft gewoon een soort van partytijd gehad.) Hij is dan nu ook klaar voor een echte serieuze relatie. Hij ziet mij als de ware en ziet echt een hele toekomst samen voor zich. Nu hou ik heel erg veel van mijn vriend, alleen vind i het idee van 1 relatie en seks met 1 persoon in mijn hele leven niet echt een geweldig idee. Ik heb nog niks kunnen ontdekken (ik heb daar nu ook geen behoefte aan) ,maar ik heb het gevoel dat ik dat wel ga krijgen, en ik vind het dan heel erg oneerlijk om tot die tijd dan maar gewoon bij hem te blijven, terwijl hij het allemaal super serieus bekijkt. Ik zie mezelf echt nog wel eindingen met hem, alleen hebik het gevoel dat ik meerdere relaties moet hebben gehad of igg nog iets moet hebben ontdekt om uberhaupt te bedenken of hij wel alles is wat ik zoek in een relatie of dat hij mij wel echt gelukkig maakt. Tis een schat van een jongen maar hij heeft ook wel meerdere minpunten waar ik me dood aan kan irriteren en waardoor ik het dus heel erg moeilijk vind. Ik hou heel erg veel van hem en ik wil hem echt niet kwijt, maar het voelt alsof ik een soort van iets mis, ik heb geen vergelijkingsmateriaal en ik weet niet of dit alles is wat ik wil en of ik hier echt gelukkig van wordt…

Als je twijfelt of je hier gelukkig van wordt, zou ik echt eens goed na gaan denken. Uiteindelijk moet je de dingen doen die je gelukkig maken.

Ja maar dat doe ik dus al een hele tijd, maar ik kan geen oplossing bedenken waar ik echt gelukkig van word. Als ik het nu uitmaak ben ik niet gelukkig want ik hou van hem , maa als ik bij hem blijf heb ik het gevoel alsof ik er aan vast zit en dat ik misschien iets anders mis…

Soort van bindingsangst?

Ja dat zou heel goed kunnen,. ik las op internet ook zoiets als relatiefomo (fear of missing out) , watook heel erg goed beschrijft hoe ik me voel. Maar ik weet gewoon niet hoe ik het op moet lossen

Heb je er al eens met hem over gepraat? In een relatie los je zoiets samen op.

Ja ik heb er al heel veel over gepraat, hij weet precies wat ik hier allemaal heb opgeschreven. En hij zegt van het enige wat ik kan zeggen is dat ik je niet kwijt wil, maar dat jij die keuze moet maken, of je gelukkig word en een beetje hoop hebt in deze relatie of dat je echt het gevoel hebt dat je dr nog niet klaar voor bent en dat je andere dingen wilt ontdekken enzo. Maarja dat is het hele ding, ik heb het gevoel dat ik veel meer zou weten dat ik 100% voor hem ga als ik al meerderre relaties enzo heb gehad, maar ik wil het niet uitmaken momenteel om dan maar andere relaties of wat dan ook aan te gaan

En wat denk je dan dat je mist? Je hoeft niet per se meerdere relaties gehad te hebben om te weten wat je wilt. Mijn ouders zijn ook elkaars eerste en ondertussen zijn ze al 23 jaar gelukkig getrouwd.

Even helemaal offtopic: is je profielfoto van het concert in Brussel? Ik stond ongeveer op de plek waar de foto is genomen hahah

Is een pauze geen idee?

hahhaha ja die foto is idd in brussel! super toevallig,. wat is de wereld ook klein :bowing_man:
maar nee ik weet het niet. Ik wil dr gewoon nog niet echt aan denken dat hij de jongen is waar ik mee ga trouwen ofzo, ik zie dat echt nog niet voor me ik heb geen idee. en ook het idee dat ik met 1 persoon seks heb gehad. dat klinkt miss raar maar hij heeft bijvoobeeld ook one nights stands gehad enzo, en dat is wel zo’n dingetje dat ik denk van, misschien wil ik dat ook wel een keer gehad hebben.

Ja daar zaten wij dus ook al aan te denken, maar ik vraag me dan een beetje af hoe ik dat dan voor me moet zien. Helemaal geen contact, en voor hoelang? en wat doen we dan in de tussentijd enzo

Je moet denk ik ook niet te hoge verwachtingen hebben. Het is denk ik niet zo dat je dan in die pauze een one night stand hebt en dat dan alle twijfels weg zijn, omdat je met iemand anders seks hebt gehad. Maar goed, ik heb er geen ervaring mee.

Dat is iets wat je met hem allemaal moet bespreken.

Misschien is dit persoonlijk, aangezien niet iedereen monogaam is oid, maar als ik echt van iemand echt heb ik geen behoefte aan anderen/geen fantasieën.

Ik zou het trouwens zelf ook een beetje benauwend/onrealistisch vinden om het al op die leeftijd over zulke toekomstplannen te hebben, je bent nog jong en er kan zo veel gebeuren. Aangezien hij wel zo serieus is, zou ik met hem bespreken hoe je je daarover voelt. Als je nu een fijne relatie hebt, zou ik geen pauze inlassen, maar als je echt zulke twijfels hebt zegt dat wel iets… Bovendien zie ik een pauze meer als iemand aan het lijntje houden, niet geheel eerlijk…

Ik zou het rustig aan doen. De mooiste relaties zijn de relaties waarbinnen de verwachtingen van elkaar niet te hoog zijn.

Probeer niet nu al zo ver vooruit te kijken. Je weet nooit hoe het loopt. Jullie zijn pas een halfjaar samen. Misschien zien jullie elkaar nu elkaar aan voor de liefde van jullie leven, maar dat weet je niet.
Het klinkt cliche, maar geniet nu gewoon van wat jullie hebben samen. Leef in het nu.
Ik heb zelf voor mijn huidige vriend ook maar 1 ander iemand gehad, en dat was maar een paar maanden waarbij we elkaar nauwelijks zagen, dus veel vergelijkingsmateriaal heb ik ook niet. Daarbij is mijn vriend voor mij ook mijn eerste sekspartner. Soms denk ik inderdaad ook:’ Hoe zou het zijn om het met iemand anders te doen, hoe zou het zijn met andere jongens om een relatie te hebben?’ Maar ik ben blij met mijn vriend en uiteindelijk denk ik; tja, zijn dat echt zulke belangrijke ervaringen dat ik mijn vriend daarvoor zou verlaten? Ik heb persoonlijk niet het gevoel dat ik iets mis. Ik ben nu gelukkig met hem, en we zien wel of het er ooit van komt. Anders niet en heb ik dus echt mijn soulmate gevonden :slightly_smiling_face:

Idd, ben het met Pinkiewink eens. Ik praat uit ervaring, mijn vriend en ik samen vanaf onze 16e. Ik had ook never nooit niet verwacht dat ik met m’n eerste echte serieuze vriendje samen zou blijven. Ik heb ook een soort van “fase” gehad waarin ik me afvroeg: mis ik nu niks? Maar toen ging ik nadenken over wat ik dan zou moeten missen. Een one night stand? Nutteloze relaties die nergens toe leiden?
Ik ben super gelukkig met mijn vriend, we wonen vandaag nu twee jaar samen en zijn intens gelukkig met elkaar. Doordat we elkaar al zo lang kennen hebben we aan een half woord genoeg. En wat Pinkiewink zegt, ik zou de relatie die ik nu heb voor geen goud willen missen in ruil voor andere relaties of seks met iemand anders.

En verwacht er niet te veel van, laat het gewoon lopen zoals het loopt. Dan zie je wel waar het schip strandt.

Ik ben het hier mee eens. Als de twijfel overheerst, zou ik een relatie nooit doorduwen.

Jullie zijn nog jong. Ik zou nog niet te ver vooruit kijken. Als je echt van hem houdt en dat blijft zo, denk ik dat die behoefte vanzelf wegebt. En als de behoefte uiteindelijk groter wordt dan de liefde, dan kun je dan altijd nog besluiten het uit te maken. Je hoeft op je 18e nog niet te weten of je eindigt met de jongen waar je dan mee samen bent.