Eerste periode verknalt, en nu wil ik het weer goed doen.

Vorig schooljaar was voor mij een makkie, ik leerde af en toe niet, haalde soms een slechte cijfer, dan leerde ik weer mega goed, haalde hoog cijfer, en mijn gemiddelde ging weer vooruit. Oftewel dat jaar had ik wel overleefd, ik zat toen in havo/vwo. En ik mocht dus overgaan naar VWO (waar ik nu dus in zit), en ik ben er echt zo enorm blij mee! Maar ik leer nog steeds verkeerd de proefwerken/andere toetsen (ik leer namelijk de dag ervoor :cold_sweat: ) en ik weet dat dit enorm slecht is, dus ik wil het de komende 3 periodes helemaal goed gaan doen, mijn huiswerk netjes inleveren, vragen om hulp (als ik iets niet snap), minimaal 3 dagen van te voren beginnen met leren… Enz. Maar zijn er misschien nog andere manieren? Om het jaar wat makkelijker en beter te maken, bijv. leertips, huiswerk-maak-tips, aantekeningen-tips, concentratie-tips, hoe ik me hierop moet voorbereiden, plannen etc.
Ik heb voor mezelf ook wel al wat motivatie plaatjes gedownload, met trucjes enzo… Maar ik vroeg me af of jullie nog ‘survivaltips hebben’ (sorry ik moest even denken aan die serie op nickelodeon)

DUS
Ik ben een hopeloos meisje die het goed wil aanpakken maar nog niet echt een idee heeft hoe…
HULPPP!

Wat mij altijd goed heeft geholpen is om goed je agenda bij te houden. Dit geeft een overzicht van hoe druk je het hebt en wanneer je tijd hebt om te leren. Alleen al dat overzicht kan je zoveel helpen!
En schrijf alles in je agenda! Ook vaste dagen dat je sport of iets dergelijks!

Als ik woordjes uit mijn hoofd moest leren maakte ik altijd kaartjes met daarop het nl en bijvoorbeeld het engelse woord. Of ik leerde dit via wrts.nl

Bij vakken als geschiedenis en aardrijkskunde maakte ik altijd aantekeningen in de les, en als de leraar zei dat iets extra belangrijk was markeerde ik dit gedeelte altijd. In toetsweken maakte ik altijd van te voren een planning met de deadline (toetsdatum) erop en dan ingepland hoe veel van te voren ik moet leren. Tijdens het leren zette ik altijd een wekker (bijv. drie kwartier leren, 10 min pauze). Ga niet achter je computer zitten, tenzij het echt niet anders kan. En ik maakte ook samenvattingen van het boek, zodat ik niet heel het boek er bij hoefde te pakken en kon onderstrepen/markeren.

Thanks, meiden hierboven :dancing_women:

Je kunt overwegen om een maand of twee huiswerkbegeleiding te doen. Bij een goede huiswerkbegeleiding leer je precies de dingen die je hier noemt. Dat kan vaak in je eigen stad/dorp, of online. Als je meer wilt weten over het online gebeuren, pm me dan, dat heb ik namelijk gegeven afgelopen jaren.

Verknald*

En idd wat hier boven staat. Goed plannen, je telefoon weg leggen, eventueel je ouders om hulp vragen, dus dat zij je controleren en zorgen dat je echt bezig bent. Blijf dat laatste niet te lang doen, want uiteindelijk moet je toch echt alles zelf doen. Als je op kamers woont en studeert gaan je ouders je ook echt niet meer controleren.

Oh sorry voor mijn dyslexie :flushed:. Mijn moeder is sowieso een type die denkt van ‘Zoek het maar lekker zelf uit, je bent er zelf verantwoordelijk voor.’ en mijn vader wordt echt heel erg boos om elke fout die ik maak… Dus ja ik ben wel gewend om het zelf te doen, of met behulp van leraren.

mijn enige slechte cijfer tot nu toe is de 2,7 voor wiskunde… hoe leer je goed voor wiskunde?

Je leert goed wiskunde door alle opgaven te maken en elke uitleg 2x lezen. Als je het niet snapt kun je op youtube altijd intypen: wiskunde acedemie en dan het onderwerp waar je het over hebt. En misschien als jouw boek dat heeft, de samenvatting achterin het boek lezen.

Aan dyslexie kun je niks doen!
Voor wiskunde geldt inderdaad heel erg veel oefenen, hulp vragen aan je docent als je het niet snapt, en eventueel samen met iemand (klasgenoot) opgaven maken. Vooral dat laatste werkt bij mij altijd goed, en dan doe ik dat niet eens met iemand die heel goed is in wiskunde. Maar omdat je het er samen over hebt en er mee bezig bent lukt het toch beter ofzo.