Eerste maand nog geen ov

Ik ga vanaf 1 september studeren in Zwolle, dat is voor mij 1.5 uur reizen vanuit Sneek. Ik ben daarmee ongeveer 500 euro kwijt voor de eerste maand, en dan is dat met een abonnement voor de bus. Alleen de trein is echt ontzettend duur. En ik vroeg me af of dit ook anders kan omdat ik anders echt al mijn geld kwijt ben. Zijn er voordeligere opties?

Groetjes, arme student

Ik weet niet of je al voor 9 uur moet reizen? Anders zou je voor volgende week nog een tienertour kunnen bestellen. Ik heb daar de afgelopen week ook mee gereisd (okee 3 dagen trouwens), stuk goedkoper! Dat is wel alleen nog volgende week, maarja dat scheelt al weer iets :’)
Verder kan je misschien met 40% korting reizen op iemand die wel al studenten-ov heeft?

Je kunt voor 393 euro een maand lang met alle treinen in Nederland reizen. Ik weet niet precies of je per se met een bus moet, maar zo niet dan kan het dus duidelijk goedkoper dan 500 euro. Je moet dan wel al een persoonlijke OV-chipkaart hebben, anders krijg je dat nooit meer geregeld voor aanstaande maandag.

De enige andere treinabonnementen die je voor een maand kunt kopen, zijn Altijd Voordeel en Traject Vrij. Traject Vrij is even duur als Altijd Vrij, maar beperkt je tot één traject, dus dat is geen zinvol alternatief. Met Altijd Voordeel (kost 25 euro) krijg je 20 procent korting op reizen bij inchecken in de spitsuren en 40 procent korting bij inchecken in de daluren. Dat kan voordeliger zijn als je niet elke dag hoeft te reizen en als je veel in de daluren incheckt. Maar dat zul je zelf even moeten uitrekenen.

Waarom heb je nog geen OV? Als het is omdat je te jong bent of omdat er iets mis is gegaan kun je het declareren en terug gestort krijgen dacht ik.

Als je op 1 juli voorafgaand aan het begin van je studie in september nog geen 18 bent, heb je pas recht op studiefinanciering, waaronder het studentenreisproduct, vanaf oktober. Dit komt omdat je ouders voor het kwartaal van juli t/m september nog kinderbijslag krijgen. Kosten die je die maand maakt kun je niet verhalen.

Ja klopt ik ben nog geen 18! Dankjewel in ieder geval! Ja ik moet persé met de bus naar Heerenveen maar dat is niet zo duur. De trein is vooral erg duur, het is 24,80 retour en ik moet 4 dagen p.w naar school. Met zo’n traject kaart ben ik eigenlijk even duur uit…

Waarom moet je met de bus naar Heerenveen? Sneek heeft toch een treinstation?

Misschien dan met de fiets naar het treinstation als die afstand een beetje te overzien is? En dan die €393 doen. Verder heb je niet zo heel veel opties denk ik helaas.

Ik snap niet waarom je per se via Heerenveen wil, bus is veel minder prettig dan de trein en voor de bus heb je veel minder kortingsabonnementen volgens mij.
Ik zou met de trein van Sneek - Zwolle gaan en dan een kortingsabbo zoeken, zoals Ashley al zei.