Hee, Ik ga binnenkort naar de eerste klas ( brugklas ) en ik word in oktober 12. Ik weet niet of ik make-up moet opdoen of niet. Ben in daar te jong voor? als je vind dat dat best wel kan en leuk is, dan wil ik graag ook weten wat ik op moet. Alvast badanktt!!
Je bent er niet per se te jong voor, al vind ik het persoonlijk altijd wat apart om meisjes van twaalf met full-face make-up te zien, maar je moet het eigenlijk gewoon dragen omdat je het mooi vindt, anders kun je het net zo goed niet dragen (dan kost het alleen tijd en geld).
Als je nog geen mascara draagt kan je daar wel mee beginnen hoor! En dat kan prima, deed ik ook al sinds groep 8. Verder zou ik niet te veel make up gebruiken, alleen misschien af en toe wat concealer als je rode plekjes ofzo hebt.
Gewoon wat mascara, voor de rest niks. Toen ik naar de eerste ging deed ik ookal foundation op, ik zag er niet uit veelste donker of te licht. Schaam me er nog steeds voor en vond het ook gewoon zonde van mijn huid
Ik droeg persoonlijk in de eerste klas geen make-up, vanaf de tweede klas begon ik met een klein beetje mascara, lipgloss, soms wat concealer. In de derde droeg ik al veel meer, en dat is zo in de jaren steeds met iets meer opgebouwd. Je moet doen wat jij mooi vindt natuurlijk. Ik merk zelf wel dat jongere meiden nu eerder met make up beginnen dan een aantal jaar geleden dus het kan bestt zo zijn dat je klasgenoten ook make up dragen. persoonlijk vind ik het vaak niet nodig, vaak hebben meisjes van 12 nog een gave huid. Ik denk wel dat je wat mascara (niet te dik) op kan doen, eventueel wat concealer voor vlekjes of wallen als je dat hebt, beetje lipgloss of bijvoorbeeld een babylips in een licht kleurtje. Misschien je wenkbrauwen met doorzichtige gel. Maar ik zou zeker niet met zwarte oogpotlood/eyeliner in de weer gaan of een felle lipstick want dat vind ik persoonlijk too much.
Ik vind 11 jaar persoonlijk wel erg vroeg om make-up te gaan dragen. En daarnaast klinkt het zoals jij het zegt bijna als verplichting. Je hoeft geen make-up te dragen, niet als je naar de brugklas gaat, niet als je 18 bent, nooit niet. Als jij make-up wil dragen moet je het vooral doen, maar niet omdat je het gevoel hebt dat het moet omdat je op een bepaald punt in je leven bent.
Gewoon doen als jij het leuk vind! Wie zijn wij om jou te vertellen wat je wel aan niet mag dragen. Ga in het weekend/vakantie even experimenteren met make-up. Kijk of je mascara/lipgloss/blush of wat dan ook leuk vind staan. Zo kom je er zelf achter wat je wel en niet leuk vind.
Ik zou gewoon wat make up opdoen hoor, doet bijna iedereen in de brugklas. Niet overdrijven natuurlijk haha. Ik zou gewoon mascara en oogpotlood gebruiken!
Je moet natuurlijk niets! Als je je er niet goed bij voelt moet zou ik het niet doen, doe waar je je zeker bij voelt, het is geen verplichting haha! Als het je toch leuk lijkt en er een beetje mee wilt experimenteren zou ik beginnen met een beetje masacara, en een lipbalsem o.i.d. je zou eventueel ook wat concealer op oneffenheden kunnen doen, en onder je ogen, maar meer zou ik op jou leeftijd persoonlijk niet dragen. Voor een (klassen)feestje is het wel leuk om eens wat meer te gebruiken, een mooie lipstick o.i.d. Persoonlijk vind ik het zonde als meiden van jouw leeftijd zich al helemaal vol smeren, dat hebben jullie helemaal niet nodig!
Nogmaals, doe waar je je goed bij voelt!
Wat wil JIJ. Het gaat er niet om of je te jong bent of niet. Het gaat er om waar jij je prettig in voelt. Wil je wel make-up opdoen? of doe je het omdat het nou eenmaal hoort wanneer je naar de eerste gaat.
Als je het wilt, zou ik beginnen met labello en mascara
Ik zou het vol plamuren van je gezicht zo lang mogelijk uitstellen… Ik heb spijt dat ik dat ooit ben gaan doen want m’n huid was daarvoor veel mooier.
Toen ik in de eerste zat deed ik een heel dun lijntje boven mijn ogen, gebruikte ik een wimperkruller en een klein laagje mascara maar er waren er ook genoeg die al foundation, blush, bronzer en 100 lagen mascara droegen. Je moet het natuurlijk altijd zelf weten maar dat zou ik voorlopig nog even niet doen
Veel plezier volgend jaar !!