Eerste keer vliegen

Hoi hoi,

overmorgen ga ik voor het eerst in mn leven vliegen. Alleen heb ik geen idee wat ik kan verwachten. Kan iemand me misschien vertellen wat er gebeurd van het moment dat je op het vliegveld aankomt tot aan dat je het vliegtuig instapt. Moet je van te voren aangeven als je medicijnen bij je hebt?

Op het vliegveld moet je eerst inchecken. Op Schiphol kan dit door je tickets te scannen, daar is alles redelijk geautomatiseerd, maar overal zijn ook mensen om je te helpen. Daar heb je apparaten waar je je bagage in kan doen die dat sorteren. Op andere vluchthavens heb je meestal balies waar ze gewoon om je papieren vragen en je je koffer op een band moet leggen.
Daarna moet je meestal door de douane, daar controleren ze je paspoort/ID kaart. Vanuit daar wordt je op schiphol door de handbagage controle geleid. Je moet daar je zakken leeghalen, vesten uitdoen, vloeistoffen (max 100ml ps in handbagage, tot 1L) en laptops/tablets uit je tas halen en op een lopende band leggen. Dan moet je zelf door een poortje en kan je daarna je spullen weer van de band halen als ze gecontroleerd zijn.
Dan kom je in een taxfree shopdeel (veel winkeltjes/eten en drinken) en richting de gates. Dat zijn gewoon grote ruimtes aan een lange hal met zitplaatsen waar je kan wachten tot het boarden gaat beginnen.

Je boardtijd staat gewoon op je ticket, dan moet je bij je gate zijn. Boarden is niks meer dan controleren van je ticket/paspoort en doorlopen het vliegtuig in. Daar kan je gewoon je plek opzoeken, je spullen opbergen en gewoon gaan zitten, vanuit daar volgt het zich vanzelf. :slightly_smiling_face:

Bij het instappen controleren ze je nogmaals je paspoort/ID en boardingpas.

Het vliegen stelt niet heel veel voor, wees niet bang! Het opstijgen voelt een beetje raar, dan is hij net de lucht in en voelt het alsof hij naar beneden zakt. Verder gaan je oren dicht zitten, gewoon goed gapen en slikken. :slightly_smiling_face: