Eerste keer sportschool, tips?

Heeft iemand tips voor oefeningen die ik kan uitvoeren in de sportschool om vooral buikvet te verliezen en slankere benen te krijgen? Of misschien kent iemand goede workoutplans of videos op Youtube?

En misschien gewoon algemene tips voor in de sportschool haha?

Een algemene tip: als je niet precies weet hoe/wat, ga naar een goede sportschool en vraag een trainer om hulp. Naar mijn idee veel effectiever (en betrouwbaarder) dan zelf aan de slag gaan en er niet echt kennis van hebben.

Niets negatiefs trouwens, ik merk gewoon dat dit mij erg heeft geholpen en zelfvertrouwen heeft gegeven (en geen blessures, door het niet goed uitvoeren van de oefeningen, dat ook). =)

misschien heb je iets aan dit filmpje: 10 Fitness Starter Tips - Eerste Keer naar de Sportschool - YouTube

Op haar kanaal staan heel veel handige video’s trouwens voor work outs :slightly_smiling_face:

Whitney Simmons (youtuber) is zo leuk om naar te kijken en ze heeft verschillende filmpjes over workouts.

Kijk gewoon verschillende filmpjes en pak daar wat oefeningen uit die je leuk lijken. Als je deze opschrijft een meeneemt weet je altijd wat je kunt doen.

Of net als wat Atosenzosja zei, een trainer!

Je kan niet plaatselijk vet verliezen. Dus buikvet kan je niet zomaar kwijtraken. Dan moet je over je hele lichaam vet verliezen. Ik heb laatst een nieuw schema bij de sportschool laten maken met als doel mijn vetpercentage te verminderen. Mijn trainer zei dat ik veel herhalingen doe, want dat is nodig als je vet wilt verliezen volgens hem. Ik doe nu alle oefeningen 4 set van 15 reps. Ik weet niet of je hier wat aan hebt. Maar dan heb je een beetje een houvast qua hoe vaak je iets kan herhalen

Mee eens. :upside_down_face:

Ik heb vroeger astma gehad, maar sinds ik onder begeleiding sport merk ik gewoon dat ik er nooit meer last van heb, en het is altijd fijn om aan hem vragen te kunnen stellen. Vooral in het begin heb je hem nodig, maar nu sport ik al 2 jaar bij die sportschool en zeg alleen nog maar hoi eigenlijk. :stuck_out_tongue: maar in het begin is het echt zeeeeeker heel fijn!

Dat van herhalingen is onzin. Vet verliezen doe je sowieso eerder door voeding dan door training, en je kunt evengoed vet verliezen met weinig herhalingen als met veel herhalingen.

Wil overigens niet zeggen dat 4x15 geen prima effect kan hebben, maar dat zou met 5x5 of 4x8 ook prima kunnen (icm goede voeding dan) :slightly_smiling_face:

Voeding op orde krijgen is het belangrijkste punt in vet verliezen: eet minder dan je verbruikt en zorg voor voldoende eiwitten zodat je je huidige spiermassa zoveel mogelijk behoudt.

Qua workoutplans: Starting Strength en Strong Curves zijn fijne beginnersprogramma’s, net als de programma’s van Burn the Fat, Feed the Muscle. Maar voor je eigen specifieke doelen raad ik altijd aan een programma op maat te laten maken door een trainer of iemand die er verstand van heeft.

Tips voor de sportschool: ruim je gewichten op en vraag vooral hulp als je ergens niet uitkomt of twijfelt over je houding :slightly_smiling_face: