Eerste keer sauna: help!

Morgen ga ik voor de eerste keer in de sauna.
(Stiekem ben ik doodsbang dat de deur niet meer open gaat, maar dat terzijde. )

Het is in de sportschool.
Ik ga eerst te fitnessen, en daarna in de sauna.
Naar het fitnessen neem ik altijd mee: Handoekje, flesje water, en kleren natuurlijk.

• Wat moet ik meenemen naar de sauna?
    We gaan in bikini trouwens, niet gelijk helemaal naakt. :stuck_out_tongue:
    (daar hoef ik trouwens geen comments op, ik wil niet naakt en in bikini mag je ook.)

• Zijn er verder nog dingen waar ik om moet denken?

• Ik ben astmatisch, heb je daar veel last van in de sauna of niet?

Alvast bedankt!

ik heb zelf lichte astma (voor standaard :stuck_out_tongue:) & inspanningsastma. Ik heb er nog nooit alst van gehad in de sauna/stoomcabine. Maar ik weet niet hoe ernstig jij het hebt, het kan zijn dat je dr idd benauwd vn wordt.

Heb inspanningsastma, wel redelijk erg.
Maar daarom fitness ik nu ook, dat helpt wel :slightly_smiling_face:

Bedankt voor je reactie!
Neem je ook extra medicijnen van te voren?

het handdoekje waarmee je sport gebruik in in de sauna om op te liggen, daar ga je toch ook weer zweten en die bankjes zijn heet!
Ik zou dan wel een extra handdoek mee nemen om lekker te gaan douchen daarna!

haha ik zou ook niet naakt gaan, bah
ja idd extra handdoek en make up misschien?
de sauna stoomt alles er af haha

@ Kimmiieee : In sauna’s ga je niet zweten want het is droge lucht. Je moet alleen een handoekje en misschien iets te drinken meenemen. Verder niet.

tuurlijk ga je zweten in een sauna!
anders doe je het niet goed hoor
das juist goed als je gaat zweten.

het zou idd best kunnen dat je last van je astma krijgt

Gewoon handdoekje mee verder heb je niks nodig;)
Ik zou ook in bikini gaan, en anders gewoon handdoek omdoen als het verboden is.

& toch heb ik een keer gezweet in de sauna :open_mouth:
Maar de laatste keren zweet ik niet meer :S dan wordt me huid helemaal opgedroogd (neem eerst even een douche van te voren) en dan gaat het trekken… vet vaag…

http://www.rondjesauna.nl/sauna/zweten

mm… ik heb zin in sauna! en je zweet toch meestal juist wél in een sauna, omdat het zo heet is? lijkt mij. ik zweet tenminste wel

Juist niet, ik heb astma, en chronische bronchitis, en van de sauna gaan je hele longen open staan, naja bij mij dan. Dat is echt lekker, gewoon doen!

Het is juist goed om naar de sauna te gaan als je het benauwd hebt hoor.

Nou, ik vond de sauna echt drie keer niks.
Ik kreeg zowat geen lucht meer.
En me ouders: stel je niet zo aan.
Ik viel nog net niet flauw.
Ik ga dus nooit meer in de sauna.

Ik had er ook angst voor xD ennuhh… Tja.

de keren dat ik in een sauna ben geweest op vakantie stikte ik zowat, ben er echt meteen uitgevlucht!

Bedankt voor alle reacties!

Dus een handdoek om op te liggen/zitten, en moet ik dan ook nog een handdoek mee voor om me heen? Of hoeft dat niet als ik in bikini ga?

Sorry ik ben echt een dummie in dit soort dingen.

Volgens mij ga je inderdaad wel zweten…

[i]Je kunt met astma en/of chronische bronchitis gerust naar de sauna gaan. Het is zelfs heel goed voor je. Echter een kleine categorie patiënten vindt het minder prettig. Het is dus een kwestie van gewoon proberen.

Astma is een verkramping van de spiervezeltjes in de wand van de kleine luchtpijpvertakkingen (bronchiën) en wordt vaak veroorzaakt door allergieën. Tussen de aanvallen door voel je je als astmapatiënt niet ziek, want er zijn geen klachten. Door de warmte van de droge sauna ontspannen zich alle spieren in je lichaam. Dus ook die kleine spiervezeltjes in je longen en dat is precies wat je nodig hebt om geen aanval te krijgen.

Er is al veel medisch onderzoek gedaan naar het effect van de sauna op astma. Daaruit is gebleken dat bij regelmatige saunabezoekers met astma het aantal aanvallen minder werd en de ademhalingsmoeilijkheden afnamen. Dat komt ook doordat het zenuwgestel gunstig wordt beïnvloed.

Daarnaast komt er door het saunabezoek ook meer cortisol in je bloed. Deze stof, (…) geeft een vermindering van de reacties die een astma aanval veroorzaken. Daarnaast voorkom je met regelmatig saunabezoek verkoudheden. (…) Zelfs tegen griep ben je beter bestand (…).

Onderzoek heeft tevens uitgewezen, dat de effectieve luchtverplaatsing in de longen verbetert als je regelmatig naar de sauna gaat. (…)

Al met al kan gezegd worden dat een rondje sauna voor mensen met astma of bronchitis een heerlijke opluchting is. (…) Na je eerste bezoek zul je het verschil al merken![/i]

Bron: http://www.rondjesauna.nl/sauna/astma

doe zeker je haar uit je gezicht en in een staart!

en geen make up op doen ( foundation zkr niet)
dat + zweet = pukkels.