Eerste keer paardrijden

Hallo iedereen! :grinning:
Ik droom al jaren van paardrijden maar ik mocht nooit van mijn ouders. Ze vinden het te gevaarlijk en bovendien ook te duur.
Maar! Nu heeft mijn vriend ervoor gezorgd dat ik een keer mag gaan paardrijden! :heart:
Ik vroeg mij dus af of jullie tips hebben?
Ik krijg een persoonlijke instructeur voor mij en mijn vriend te begeleiden.
Het enigste probleem is dat de instructeur Engels zal praten dus ik zal waarschijnlijk niet alle termen/uitleg kunnen verstaan. Daarom zou ik dus graag al wat tips op voorhand krijgen!
Dank je wel ^^

Liefs

Naja basisdingen zoals:

Als je opstapt ZACHTJES gaan zitten, rechtop zitten, hakken naar de grond duwen (je hakken moeten onder je tenen komen dus) en op het ritme staan-zit doen. etc. En vooral veel plezier maken. :grinning:

Ik heb niet echt tips eigenlijk. Ja de standaard dingen, maar die dingen zal die instructeur ook wel zeggen.

En als je het niet begrijpt moet je het gewoon vragen :wink:

Heb niet echt tips ofzo, je zult rustig beginnen en ik neem aan dat ze het jullie allemaal wel duidelijk maken, of ze nou engels spreekt of niet! (-; Gewoon ervan genieten! (:

Dank jullie wel! Ik kijk er al helemaal naar uit en ik hoop dat ik heel ontspannen zal zijn! :grinning:

de basisgangen zijn
stap
draf
galop

gewoon lekker genieten van je les!

Leuk!
Eigenlijk kan ik je weinig tips geven, want de eerste keer zal het er vooral om gaan dat je went aan het gevoel van paardrijden. Dus gewoon genieten! Het meeste gaan dan vanzelf. Engels maakt inderdaad niet veel uit lijkt me, zoveel termen heb je eigenlijk niet als beginner :wink:

Gewoon rustig zitten. Ga niet als een gek aan de teugels trekken als het paard niet wil stoppen want dat is zielig =P
Je went er snel aan! Veel plezier

Geniet van het paardrijden, dat vind ik de belangrijkste tip die ik je wil meegeven!

Qua basisregels, die legt je instructeur je wel uit.
Als beginner, hoef je nog niet alles te weten, want dat is vaak nog niet eens van toepassing.

Geniet ervan, en laat je weten hoe het is gegaan? (:

De basisregels zegt de instructeur wel ja.

En niet gelijk denken dát je het kan, het duurt namelijk heel lang voordat je goed rechtop kan zitten, alles begrijpt en ook weet hoe je nou echt met zo’n paard moet omgaan. Ik heb er ongeveer twee maanden over gedaan om fatsoenlijk te blijven zitten.

Ik denk niet dat ze gelijk gaat galopperen, daar moet je toch wel sowieso een aantal lessen ervaring voor hebben voor ze je dat gaan laten doen…

Denk aan de kleding die je aantrekt.
Blijf weg van spijkerstof of broeken met zakken/naden op je kont.
(Ik heb op vakantie een x in spijkerbroek gereden, ik had echt geen benen meer over. -.-)
Doe geen flodderkleding aan, liefst gewoon een tshirtje ofzo.
Ringen af doen, dat zit vervelend met de teugels.

Verder, probeer rechtop te zitten. Veel beginners gaan helemaal voorover hangen, hierdoor zit je heel instabiel, en het is voor het paard ook vervelend omdat het gewicht ineens alleen op zn voorbenen hangt ofzo.
en IDD je hakken naar beneden drukken, en de bal van je voet moet op de beugel rusten, dus niet je heel voet door de beugel schuiven.

Oh, en draf is trot in t engels :slightly_smiling_face:

Bij de eerste les doe je nog niet zoveel, volgens mij alleen maar stappen… En misschien drafen als iemand meerent. Je moet er vooral aan denken om je voeten goed in de beugels te doen, dus niet te ver! En je moet niet op je teugels leunen, maar op je zadel en de beugels

Houd rekening met eventuele spierpijn. (Daar schijnen mensen die het niet gewend zijn de eerste keren veel last van de hebben)

Verder is het belangrijk dat je je ontspant. Ontspannen meegaan met de beweging van het paard.

Ik denk dat je in je eerste les voornamelijk zult stappen en eventueel een drafje. Stap is een gang van 4 tellen en draf een van 2 tellen. En de ruiter bepaalt het juiste tempo.
Maar dát is al weer meer voor gevorderden denk ik.

En zorg inderdaad voor goede kleding.

Verder dingen als niet te hard aan de teugels trekken etc. (er kunnen wondjes ontstaan in de mond van het paard)

Gas geven > je kuiten aandrukken
Remmen > dit doe je met je zit, je houding. Vind ik moeilijk te beschrijven maar het komt er op neer dat je jezelf zwaar maakt. Een beetje naar achter leunen en een kneepje in de buitenteugel.

maar als beginner hoef je dit eigenlijk allemaal nog niet te weten.

De belangrijkste tip die ik je wil geven en waar je misschien wel wat aan hebt is eigenlijk: Ga niet rechtdoor als je paard afslaat naar links of rechts.

En wat ik even vergeten was: paardriijden leer je met vallen en opstaan. Als je valt, kan het zijn dat je geschrokken bent en er niet meer op durft. Ga er meteen weer op! (tenzij je dingen gebroken hebt, maar daar gaan we even niet van uit)
Gewoon stappen, met iemand ernaast. Eventueel een glaasje water drinken voor je er weer op klimt kan wel. Ik heb vaak gezien dat meiden (in dit soort gevallen meestal beginners) dan na een val er niet meer op durfden en ook niet meer op het paard klommen. daarna durfden ze helemaal niet meer en gingen van paardrijden af…

Dat is niet even zo een twee drie te zeggen.,
Voordat je goed kan paardrijden moet je toch wel heeeel wat keertjes gereden hebben (:

Heel veel plezier, het lukt vast wel! Als je het engels niet snapt , gewoon vragen, dan komt het sowieso wel goed! :grin:

Haha, dit klinkt nu allemaal heel angstaanjagend!
Maar van wat ik me kan herinneren valt dit hartstikke mee. Het is zo dat je lang moet oefenen om goed te kunnen paardrijden, en om goed met het paard ‘om te kunnen gaan’ zeg maar… Maar als beginner bouw je het gewoon heel langzaam op. Vaak heb je ook een rustig beginnerspaard, die is wel wat gewend.
Het is alleen belangrijk dat je rustig, en rechtop zit, niet krampachtig vasthouden ofzo. Succes :slightly_smiling_face:

Niet overal, ik heb het mijn eerste les al gedaan ^^

Oh ja, dat vroeg ik me inderdaad ook af! Wat ik moet aandoen,
denken jullie dat een joggingbroek en een shirt oké zijn? :slightly_smiling_face:

Bedankt allemaal voor jullie hulp! ^^ Ik voel me alleszins al veel rustiger :grinning: