Eerste keer alcohol

Heei
Ik wist niet in welke categorie of topic ik deze moest zetten dus dan maar zo.
Maar ik heb een vraag: wannee was jullie eerste keer in aanraking met alcohol. Maar dan wel dat je 1 glas of meer op had. Want veel mensen om mij heen van mijn leeftijd drinken al enzo en ja wilde even weten wat een beetje normaal is zegmaar. En ik ben bang dat als ik dan ga drinken dat ik dan helemaal dronken wordt ofzo. Ik ben zelf over een maand 15.

En wat is jouw leeftijd?

Ik was zelfs 13-14, maar ik ging met de verkeerde mensen om. Ik was drinken met jongens van 20, omdat ik dacht dat ze me leuk vonden. [font=Verdana]

Op m’n vijftiende begon ik echt met drinken, eigenlijk.

Ik ben 18, en nog steeds niet gedronken. Ik heb er persoonlijk geen behoefte aan en kan geen reden geven waarom ik überhaupt alcohol zou willen.

Stel jezelf de vraag: waarom zou ik alcohol willen drinken?
Is dat omdat jouw omgeving het doet en bang bent wat zij van jou vinden als je dat niet doet? Of ben je er echt persoonlijk nieuwsgierig naar? Heb je er behoefte aan?

Ik was 16. Ik zelf kan (meestal) wel redelijk omgaan met alcohol, maar als je bang bent dat je stomme dingen gaat doen of dat je dronken wordt en dat niet wil, dan moet je gewoon nog wachten met drinken.

Ik heb genoeg vriendinnen gehad die niet tegelijkertijd begonnen met drinken, de een begon veel eerder, de ander drinkt nog steeds niet. Je moet echt pas gaan drinken als je zelf het idee hebt dat je er fatsoenlijk mee om kan gaan anders kan 't echt kuttige situaties opleveren.

Ik ben zelf best benieuwd namelijk :sweat_smile:

Ik denk dat ik 13 of 14 was. Dit was eigenlijk gewoon ieder weekend samen met vrienden gezellig in het café. Ik ben het eens met wat Fairydust zegt, je moet jezelf afvragen of je er behoefte aan hebt om alcohol te drinken of dat je er nieuwsgierig naar bent. Je moet het uiteraard niet doen omdat je groepsdruk of iets dergelijks voelt of omdat je stoer wilt doen voor je vrienden.

Ik was 16 maar ben overigens nooit dronken geweest.

Het is niet als je niet drinkt dat je niet gezellig kan zijn. Het moet niet een reden zijn dat iedereen in je omgeving het doet.

Maar je geeft zelf ook al aan dat je er nieuwsgierig naar bent. Ik zou persoonlijk er nog even mee wachten dan.

Ik was eind 15 toen ik begon met drinken. Ik was een paar keer uit geweest en later waren we nieuwsgierig hoe uit gaan zou zijn met wat drank op. Ik drink nooit zoveel dat ik dronken ben.

Ik drink nu alleen op feestjes of als ik uit ga, omdat ik het gewoon lekker vind en ik vind het gezelliger :slightly_smiling_face:

Ik was zelf 16 en kreeg van mijn ouders af en toe een glaasje wijn, maar toen was de leeftijd ook vanaf 16 jaar. Daarvoor heb ik wel eens gehad dat mensen mij weleens een slok van hier en daar lieten proberen, maar dat waren geen hele glazen.
Vanaf mijn 18e ben ik echt gaan drinken. Toen deed ik ook zelf drank halen in de winkel etc.

Je hoef trouwens niet bang te zijn voor het in één keer dronken worden. Je moet het op een rustig tempo drinken en als je glaasje op heb ga dan even een stukje lopen (even naar het toilet oid). Dan voel je vanzelf hoeveel effect een glaasje heeft. Je zou als je eraan begint er ook voor kunnen kiezen iets minder sterke drank te nemen. Een glas bier is bijvoorbeeld minder sterk dan een glas wijn. En als bier niet je ding is zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar appel cider zoals Jillz.

Ik heb geen idee meer eigenlijk, ik denk dat ik 15 was omdat alcohol toen nog 16+ was. Maar ik ben nu 21 en ik heb gelukkig nog nooit echt te veel gedronken.

Als je er nieuwsgierig naar bent, kan je het inderdaad een keer proberen. Je moet in ieder geval rustig aan doen, wat hierboven ook al staat. Vooral de eerste keer zou ik niet zoveel drinken, dan weet je zelf ook beter waar je grenzen liggen. Je moet je sowieso niet laten beïnvloeden door andere mensen die alcohol drinken.

Ik was 15/16, grens was toen nog 16. Deels omdat ik zelf wilde kijken wat het was, deels groepsdruk. Nooit dronken geweest.

Ik dronk op mijn zestiende verjaardag mijn eerste glas (dat was toen legaal), maar ik ben nooit een enorme drinker geweest, niet omdat ik er slecht op reageer, maar ik kan gewoon geen 10 glazen drank kwijt in mijn maag :cold_sweat:
De eerste keer voelde ik het wel meer dan later, daarom is het slim om misschien eerst met je ouders af en toe wat te drinken bij het avondeten of iets dergelijks.

Ik ben trouwens wel verbaast hoe vroeg mensen hier begonnen zijn, in mijn omgeving was dat echt niet het geval, haha

Vrienden van m’n zusje drinken ook al en ze zijn 13/14. Ik snap dat gewoon echt niet.

ik was denk ik 14 jaar en net 15 voor het eerst dronken. een drankje meedoen voor de gezelligheid is leuk maar pas goed op je zelf en ga please niet te ver. als je voelt dat je misselijk begint te worden of beetje duizelig gelijk stoppen en overgaan op water drinken! tuurlijk is het leuk en gezellig met elkaar maar doe dit wel in een vertrouwde omgeving (bijv bij iemand thuis).

Op mijn 16e (toen was de alcoholleeftijd nog 16), maar ik dronk altijd heel weinig dus nooit dronken daarvan geweest. Tegenwoordig voel ik zelf ook gewoon heel goed aan wanneer ik wel genoeg heb gehad.

Als je begint met drinken. Nooit gelijk alles snel achter elkaar drinken. Dan hakt het er hard in. Ik was deze zomer met een surfcamp (16+ camp, ik ben zelf 20 jaar), dat was in Frankrijk waar de alcohol leeftijd 18 is. Toen gingen we één dag naar Spanje. Hadden ze een club afgehuurd en geregeld dat alle 16 & 17jarigen bier en desperado’s konden kopen. (alle 18+ plussers konden ook sterke drank halen) Uiteindelijke resultaat: Ik zat 's nachts 2 uur lang in een bus terug met maar liefst 5 kotsende kinderen. En allemaal minderjarigen… :bored:

Mijn eerste keer alcohol was op mijn 16de (groepsdruk op dat moment), ben ondertussen 18 en ben al enkele keren dronken geweest. (Wel nooit moeten kotsen) Ook nog maar 1 keer een kater gehad omdat ik wel (ookal ben ik dronken) altijd 1/2 glaasjes water drink.

Jij moet zelf weten of je wilt drinken of niet, laat je nooit dwingen door mensen en ook niet denken dat je ‘soft’ bent als je dit niet doet. Ik ken ook genoeg vriendinnen die nooit alcohol drinken en evengoed plezier maken.

De grens is 18, en die is er niet voor niets. Een keer een slokje proeven kan geen kwaad, met echt een glas drinken lekker wachten tot je 18 bent. Je hebt je hele leven nog om te drinken.