Eerst werken dan studeren of eerst studeren dan werken?

hee hoi hoi,

ik ben 18 en dit jaar begin ik met mijn studie. meteen to the point; ik kom niet uit een rijk gezin ofzo, maar ik kan niet klagen want ik kom niets te kort. Ik kan bijvoorbeeld dit jaar studeren, zonder iets te lenen maar dat kwam ook door het (net genoeg) spaargeld van mijn pa.

dusss ik zat er eigenlijk aan te denken, was het eigenlijk niet slim genoeg voor iemand zoals ik, om eigenlijk eerst een tussenjaar te nemen en te werken (sparen voor je college geld van 4 jaar) en dan pas te studeren?

want ik ken een vriend die nu een tussenjaar heeft en die werkt wel 6 dagen per week en hij verteld dat ie wel sowieso 1000 per maand verdient, dus stel he ik werk dus een jaar 6 dagen per week, en verdient 1000 eu per maand dan verdien ik in een jaar wel 12000 euro! tuurlijk ga je dat niet alles sparen maar college geld van 4 jaar kost ongeveer wel 10.000 incl boeken en al.

dan is het eigenlijk genoeg voor je studie van 4 jaar lang, want volgendjaar bijvoorbeeld weet ik niet zeker of ik weer niet hoeft te lenen, misschien wel? want lenen → kost geld.

dus wat denken jullie? wat is jullie mening? was het eigenlijk veel slimmer geweest om een jaar te werken voor je college geld dan pas te studeren? of vinden jullie dat andersom slimmer is? waarom?

ben benieuwd!! :upside_down_face:

En een bijbaan naast je studie?

nee ja tuurlijk dat ter zijde maar daarmeee kan je natuurlijk niet meteen alles volledig betalen, maar een deel en dan moet je alsnog lenen, wat je ook weer terug moet betalen met rente, ik heb sws een bijbaan. Maar ik bedoel nu meer: was het niet handiger geweest als je eigenlijk eerst een tussenjaar had genomen en in 1 jaar, geld spaart voor 4 jaar collegegeld? snapje een beetje wat ik bedoel

Je verdient dan ongeveer 1.000 per maand, maar als je een baan krijgt na je studie wordt dat al snel 2.500 of hoger per maand (afhankelijk van wat je studeert). Dus het is sneller/makkelijker af te lossen dan om voor te sparen.

Plus, ik denk dat vier jaar studeren wel meer dan 10.000 kost. Alleen met schoolgeld zit je al op de 8.000.

ik ben gewoon benieuwd naar de tegenargumenten waarom eerst studeren meer voordelen oplevert, of dat mensen met me eens zijn

6 dagen per week werken is ook geen pretje hoor. Realiseer je dat het ongeschoold werk is, als dat fulltime moet (of meer dan fulltime) dan gaat het je waarschijnlijk snel je neus uit komen :’).
Daarbij kan je je college geld eventueel ook in delen betalen + (een klein bedrag) lenen is nou ook weer niet het ergste van de wereld.

-

Ik moet nu ook werken om mijn studie te kunnen bekostigen, en ik kan je eerlijk zeggen het is vreselijk. Op je 18e verdien je zo’n 4 a 5 euro per uur, dus je zou zo’n 45 uur per week moeten werken om enigzins wat te verdienen. Er zijn niet veel baantjes die deze uren bieden, dus waarschijnlijk moet je er 2 of 3 nemen, en weinig kans dat het leuke baantjes zijn. Je hebt amper vrije tijd meer en wanneer je dat wel hebt ben je moe.

Lenen stelt vrij weinig voor en na je studie verdien je veel meer en heb je het zo afgelost

Ik denk dat het in principe niet uit maakt of je eerst gaat werken of eerst gaat studeren qua kosten. Je hebt een studie sneller afbetaald als je na je studie een baan vind op niveau en gelijk begint met aflossen. Wat hierboven ook al wordt gezegd over dat je echt veel moet werken om 1000 euro p.m. te halen als jongere met een uurloon van rond de 5 euro per uur.

De rente is 0% dus in principe kost geld lenen geen geld op dit moment. En het is een investering in je toekomst: door je studie af te ronden kun je een goede baan krijgen, waardoor je meer dan genoeg verdient om het te kunnen terug te betalen. Als jij straks na je studie een fulltime baan krijgt en 2500 euro verdient ofzo, kan daar per maand ook wel 50-100 euro van naar DUO. En de eerste 5 jaar hoef je niet terug te betalen, en als je geen werk hebt ook niet.

En er zijn heel veel mensen met een tussenjaar die geen goede baan kunnen vinden of bijv ontslagen worden, en dan verdien je dus alsnog niks. Dus ik zou me niet teveel zorgen maken, lekker studeren met een bijbaantje ernaast en erbij lenen wat je tekort komt.