Eerlijke kleding

Hallo allemaal,

ik heb een paar interessante vragen voor jullie, maar eerst even wat achtergrond.
Ik merk dat in Nederland eigenlijk nog niet zo veel eerlijke kleding wordt verkocht en als het wordt verkocht zijn het vaak zeer simpele kleding.
Er zijn wel wat meer opties van webshops uit het buitenland maar dan zit je vaak nog weer met hoge verzendkosten. Nu heb ik laatst een docu gezien - lekker cliché- over hoe de goedkope kleding wordt gemaakt in sweatshops, en eerlijk het brak mijn hart. Dat die mensen er moeten werken vanwege het geld maar totaal niet worden beschermd door de werkgever vanwege de corrupte zooi. Nu wil ik een eigenlijk lijn op gang zetten die dus eerlijke kleding verkoopt (binnen 3-5 jaar in ieder geval kleding producerend) waar ik dus al mn zinnen op zet.
Mijn vraag aan jullie is:

1. Hoeveel geld hebben jullie over voor eerlijke kleding?
  2. Wat moet de lijn in ieder geval hebben?
  3. Wat zie je graag terug in de webshop?

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden en als jullie nog wat op aan te merken heeft… welkom :slightly_smiling_face:

Dankjewel voor je reactie :slightly_smiling_face:

Ik vind de winkel nukuhiva daar een goed voorbeeld van.

Ik denk dat er in het algemeen gefocust moet worden en alles doorzichtig is in wat er binnen het bedrijf gebeurd.

Tuurlijk geven de grote ketens opdrachten door naar ‘erkende’ fabrieken maar deze spelen het onverantwoordelijk door naar deze sweatshops waarbij de grote ketens verbaasd kijken met ‘DIT WISTEN WE NIET!’ (of het waar is of niet…)

Vele grote bedrijven hebben hoge prijzen maar blijkt dat ze hetzelfde doen maar dan met een grotere winstmarge. Blijkbaar is Zara 1 van de schuldigen.

1. 30 euro voor tshirts, topjes,… 50 voor jeans,… iets in die marge.
  2. De basis, begin daar al eens mee. Voor de rest weet ik niet echt…
  3. een goede interface om te vergelijken en te zoeken.

Prijsmarge aanpassen, voor gelegenheden, maat en kleur (uiteraard), materiaal,…

1. Hoeveel geld hebben jullie over voor eerlijke kleding?
    Tja niet veel meer dan wat je bij de zara betaalt, meer kan ik als platzakke student niet echt betalen. Maar dat zal vast niet kunnen.

2. Wat moet de lijn in ieder geval hebben?
    Basics van goede kwaliteit die niet te trend gevoelig zijn, dus niet na een of paar seizoenen al uit zijn, maar een langere periode mee kunnen.

Trends vind ik ook belangrijk, want ik vind het zelf leuk trends vrij snel op te volgen… maar dan vraag ik me af of dat past binnen het verantwoorde imago van zo’n lijn.

1. Wat zie je graag terug in de webshop?
    Filteren op prijs, maat, sorteren ( prijs hoog-laag, laag-hoog, nieuw-oud), kleur

Wat me wel heel belangrijk lijkt is dat je dan heel transparant bent met waar de kleding is gemaakt enzo.

Mijn ‘probleem’ over het algemeen met huidige verantwoorde/eerlijke kleding is dat het te duur is (voor mijn budget, maar dat is wel begrijpelijk) en het kwa stijl het vaak net niet helemaal is zeg maar.

Haha wauw ik weet niet wat daar is gebeurd met al die font codes :cold_sweat:

Ik heb het gefixed :cold_sweat: