Eenzaamheid op Mbo

Hey, geen idee of iemand dit herkent.

Maar ik heb dus heel erg een struggle, dat ik het gewoon met niemand kan vinden en dat het volhouden best lastig is. En ik ook niet weet wat de mogelijkheden zijn voor eventueel switchen van Mbo of thuiswerken.

Ik omschrijf eerst even stukje van vorig jaar hoe ik op mijn opleiding ben gekomen en waar ik toen mee heb moeten dealen, zodat de lezer (jij) wat meer weten over mij en stand van zaken:

Het zit dus zo, vorig jaar had ik wat gedoe thuis en iets heftigs meegemaakt op me school waardoor ik meer thuis bleef. Het vervelende is alleen, dat ik in me examen jaar zat en helemaal niet thuis wilde zitten maar toen op dat moment door dokter en hulpverleners werd verplicht om rust te nemen i.v.m een burn out. Dit speelde ook in corona tijd, helaas heb ik geen leerstof kunnen inhalen meer door weinig tijd wat ook kwam door corona. Waardoor ik 2 opties kreeg. Of ik zou Mbo Niveau 1 moeten doen of ik moest 3e jaar overnieuw, buiten dat ik het liefst geen van beide wilde kiezen, koos ik maar voor het Mbo.

Ik had toen der tijd, nog vrienden die niet bepaald goed voor me waren en verkeerde invloed op mij hadden waardoor ik ook besloot om afstand te nemen van hun en uiteindelijk maar 1 vriendin van dat groepje overhield. Buiten dat groepje had ik gelukkig nog 2 andere, dus uiteindelijk 3 vriendinnen.

Hoewel ik nogsteeds achter de keuze van toen sta. Had ik niet verwacht dat me sociale leven zo moeilijk weer optebouwen was/is (want heb het nogsteeds niet echt voor elkaar). Het viel best tegen dat van de 3 vriendinnen, maar 1 nog echt spreekbaar was en gewoon echt contact was. De ander was wel enorm bereid contact te zoeken en te willen, maar had het maar druk met andere dingen. En de laaste vriendin van de 3 was best afwezig en was haast nooit uit haar zelf van het afspreken.

Probleem van nu:
Ik dacht: gelukkig ga ik naar het Mbo, zal ik vast wel weer nieuwe vriendinnen maken. Maar helaas viel dit dus echt enorm tegen en kan ik het niet met ze vinden. Het is niet dat ik buiten gesloten word of dat ik word gepest of iets, maar ik voel gewoon geen klik of plezier op het mbo. Er zijn meerdere meiden die het niks vinden, maar die staan er anders in. Die hebben zoiets: ā€œopleiding duurt toch maar jaar en het doet me niet zoveelā€, en die kunnen ook heel goed zichzelf vermaken. Ik kan dat dus niet of maar met maximale tijd duur en bovendien vind ik het best fijn om met iemand gewoon te zitten.
En tuurlijk Ik zit daar dan ook voor mezelf net als ieder ander, maar dat me leven daar zo onplezierig en eenzaam voelt had ik als laaste gehoopt. Het is dan ook best wel lastig voor mij vol te houden, gelukkig haal ik verder goede scores en heb ik ook geen burn out meer.

Mijn vraag is ook:
Herkend iemand dit? Of is er iemand met tips? Of hoe kan ik dit oplossen?

En weet iemand of je kan switchen van Mbo of thuiswerken?

Laat het dan alsjeblieft aan me weten x

Ik herken het wel. Ik had de eerste twee jaar van het hbo ook totaal geen klik met mijn klasgenoten, waardoor ik mij ook eenzaam voelde. In het derde en vierde jaar zat ik gelukkig met mensen met wie ik het veel beter kon vinden. Kwestie van pech. Tips, tja, ik heb destijds de tijd maar uitgezeten. Ik vond het vreselijk, maar als er geen klik is kun je daar helaas niks aan doen.

Jammer om te horen ook van jou kant. Ik denk wel dat er oplossing is, of enkele tips. Dus wacht nog even meerdere reacties van andere af! Haha wel bedankt voor je antwoord. Hopenlijk lukt het mij ook om dit uit te zittenā€¦

Ik voel me al anderhalve jaar eenzaam in mijn klas. Momenteel zit ik in 6aso (laatste jaar van de middelbare school in Belgiƫ) en voel me nog steeds eenzaam. Wat nog erger is dat ik in een superieure school zit waardoor er verwacht wordt dat je een perfecte A-student bent en vaak met je klasgenoten omgaat. Letterlijk ze verplichten om contact te hebben met mensen die je niet leuk vindt. Als je niet gedraagt zoals de anderen wordt je gewoon buitengesloten of genegeerd door iedereen. Daarbij motiveren leerkrachten zulke gedragingen. Ik hoop dat je weet dat je niet alleen voor staat en hopelijk geeft iemand hier advies ofzo.

Jeetje wat vervelend om te horen, dat vind ik echt absurd als dat zo is.

Heb je het hier al met je mentor of leidinggevende overgehad? Hier word toch niemand vrolijker op lijkt mij?.

En dat Negeren van de andere, en promotie van leerkrachten is al jaren een probleem. Scholen moeten zowel in Nederland en BelgiĆ« neutraal worden. Je merkt dat leerkrachten teveel een voorkeur of mening uiten, wat vaak ook gebeurd op basis onderwijzen waardoor kleine kinderen al worden beĆÆnvloed. Dat is een bekend probleem jammer genoeg. Enige tip die ik hierbij kan geven is, probeer het niet in je op te nemen en vooral los te laten en te doen alsof je het niet heb gehoord.

Verder heb ik zelf misschien enkele tip:

Blijf altijd jezelf, hoe pittig jou situatie ook is. Dan hoor je er maar lekker niet bij of dan ben je maar niet een A+ het is gewoon ronduit ongewoon en raar dat jij door hun word afgekeurd. Terwijl je gewoon niks meer of minder bent dan zij zijn. Ik raad dan ook aan om je zo weinig mogenlijk hiervan iets aan te trekken voor je jezelf gek maakt.

En mocht je last van eenzaamheid hebben, buiten je mbo om heb ik zelf nog wat tips:

Bij mij hielp het heel erg, als ik op chat spelletjes ging spelen/chatten of chat sites.

Ik wil je dan wel meteen waarschuwen, dat je dit verantwoord moet blijven spelen natuurlijk, en waarschuwen dat overal op internet vreemde types kunnen zitten. Maar ik heb er ook vooral voor het meeste er veel aan gehad. En kijk uit met het delen van informatie.

Maar als je dat allenmaal verantwoord doet dan kan het super gezellig zijn, en komen zelfs vriendschappen bij kijken soms.

Hopenlijk geven meer mensen nog advies inderdaad! Hopenlijk heb je wat aan de mijne gehad!

Thanks voor je advies

1 like