Eenzaam in eigen appartement, wat moet ik doen?

Hello ladies,

4 jaar geleden ben ik naar Arnhem verhuisd, ik ben daar op kamers gegaan.
In mei besloot ik om te reageren op een appartement die op Kamernet stond.
Omdat ik 24 ben en meer ruimte wilde leek dit de perfect oplossing.

Toen ik eenmaal in mijn nieuwe appartement ging wonen, ging het helemaal mis.
Op dat moment liep ik stage waardoor ik sowieso al weinig thuis was, maar wanneer ik thuis was voelde ik mij intens verdrietig/somber en had ik een soort van heimwee.
Wanneer ik naar mijn appartement ging, kreeg ik bijvoorbeeld in de trein al last van mijn buik.

Boven mij woont een meisje, en iedere stap die zij zet hoor ik keihard… dat komt doordat het een redelijk oud huis is, wanneer ik haar hoor krijg ik direct hartkloppingen en een zenuwachtig gevoel.

Ik ben weer bij mijn ouders gaan wonen tijdelijk om de zomer te overbruggen en morgen moet ik weer terug naar mijn eigen huisje.
Ik zie hier echter super erg tegenop, als ik er aan denk wordt ik al zenuwachtig.

Iedereen zegt dat ik zon mooi huis heb en zo groot en dat ze jaloers zijn. Ook zeggen mensen dat ik het een kans moet geven omdat ik er eigenlijk nog maar weinig tijd heb doorgebracht.

Mijn vraag is eigenlijk, zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt?
En wat zouden jullie doen in een soortgelijke situatie?

Een soortgelijke woning vinden voor dit geld lukt bijna niet en ik zie het ook niet zitten om weer op kamers te gaan omdat ik inmiddels wel veel spullen heb verzameld enzo. Thuis wonen is helaas ook geen optie :frowning_face:

xxx

Wat rot dat je je zo voelt!

Ik zou na gaan denken over waarom je je zo voelt. Heb je je huisje wel helemaal ingericht zodat het zoveel mogelijk voelt als thuis? Heb je veel vrienden in Arnhem of niet? En heb je die vrienden ook wel eens over de vloer? Dat soort dingen.

Op zich woon je er nog niet heel lang, dus ik zou het zeker nog een tijdje aankijken! Succes. :slightly_smiling_face:

Misschien leuke dingen gaan doen na stage? Bijvoorbeeld sport of iets anders? Hierdoor leer je ook weer mensen kennen. Is het daarnaast ook niet een idee om beter kennis te maken met het meisje. Ik weet niet hoe jullie band is, maar misschien wel leuk om daar wat meer contact mee te hebben. Misschien kan ze dan ook meer begrip hebben voor de geluidoverlast.

Is het echt geluidsoverlast, of hoor je alles gewoon goed omdat het gehorig is? Sowieso is kennis maken met haar wel een goed idee zodat je het misschien ook even kenbaar kan maken. Ik woon ook in een super gehorige flat maar wel op de bovenste etage dus dat scheelt al een boel. En verder is alles hierboven wel gezegd.

Is het niet gewoon dat je te weinig doet buiten je appartement? Als ik heel vaak thuis ben, ga ik me ook automatisch meer focussen op overlast van buren/huisgenoten en zo. Mijn huis is ook heel oud, dus ik hoor ook degene die boven mij woont.

Verder kan je het inderdaad misschien beter inrichten, kennismaken met het meisje wat boven je woont (ik zou niet meteen klagen over overlast) en de rest van de tips hierboven.

Misschien een appartement met meerdere bewoners? Dan heb je wat sociale controle. En ben je misschien niet meer zo alleen, en heb je ook minder kans dat het mis gaat.

Doorgeven aan de woningvereniging van het geluid?

Als ik alleen op je titel mag reageren; waarom zet je geen tv of radio aan? Ik kan er zelf super slecht tegen om alleen thuis te zijn, ik focus me dan ook heel snel op geluiden die ik niet wil horen. Maar als ik dan bijvoorbeeld de tv aanzet dan heb ik toch een geluid om mij heen.
En anders misschien een huisdier ? Weet niet of je daar budget voor hebt en of het zou kunnen werken maar dan heb je wel iemand om je heen.

Het eerste jaar dat ik compleet alleen woonde was ook lastig voor mij. Ik was ineens alleen maar ergerde mij heel erg aan al het geluidsoverlast.
Nu bijna drie jaar verder ben ik erg op mijn gemak in mijn eentje, het went. En het geluidsoverlast lijkt misschien minder te zijn maar ben er misschien wel aan gewend. Zoals mensen die bij een treinstation wonen op den duur de treinen niet meer horen, snap je?
Maar ik heb wel altijd als ik thuis ben de TV aan of de radio, en als het buiten rumoerig begint te worden doe ik gewoon mijn achter deur dicht.

Ik zou het gewoon proberen vol te houden en eventueel inschrijven bij een woningstichting. Wilde de eerste paar maanden maar al te graag terug thuis wonen en sliep regelmatig bij mijn opa en oma omdat ik het niet trok. Sta ook onder tussen weer ingeschreven maar dat is omdat ik een studio heb en graag een huis wil met een slaapkamer.

Ja het tweede eigenlijk, hoewel ze soms echt keihard op hakken loopt te dansen/stampen ofzo. Heb inmiddels bij haar aangebeld en kennis gemaakt… ook heb ik 1x aangebeld omdat ze snachts keihard lawaai maakte en mijn kroonluchter helemaal rinkelde… ze was heeel aardig en heeft me zelfs haar nummer gegeven zodat ik de volgende keer niet in mijn pyjama naar buiten zou moeten om bij haar aan te bellen haha.
Had niet verwacht dat ze zo aardig zou zijn, dus bedankt voor je tip… heeft goed uitgepakt!

Ja ik denk dat je gelijk hebt en dat ik moet wennen, maar ik gun mezelf daar niet genoeg tijd voor soms.
Ik ben nu een week in mijn eigen appartement geweest en het voelde al wel wat beter!
Inschrijven is geen slecht plan, had ik nog niet over nagedacht!

Thanks voor je tip! Ik heb nu iedere dag inderdaad de radio aan… het helpt wel en het zorgt ervoor dat ik niet meer zo op het geluid van mijn buren let :slightly_smiling_face:

Ik wilde eigenlijk op ieder bericht van jullie reageren maar ze komen aardig overeen met elkaar.

Afgelopen week ben ik weer helemaal in mijn eigen appartementje gaan wonen en heb jullie tips allemaal opgepakt.
Eerst ben ik wat meer mensen uit gaan nodigen en heb ik mijn woonkamer wat gezelliger ingericht, dat gaf gelijk al een goed gevoel.

Verder heb ik kennisgemaakt met het meisje dat boven mij woont. Ze gaf een feest met veel lawaai en ik heb toen besloten om bij haar aan te bellen (ik kon er gewoon echt niet van slapen zo extreem was de muziek) maar ze vatte het erg goed op en ik heb haar telefoonnummer gekregen.

Iedere keer wanneer ik thuis ben probeer ik de radio of de tv aan te zetten waardoor ik niet meer mijn focus leg op het geluid van mijn huisgenoten, dus dat werkt ook erg goed!

En ik probeer ervoor te zorgen dat ik geen dagen alleen thuis zit om de eenzaamheid tegen te gaan…

Kortom, een week vol progressie dankzij jullie lieve berichtjes!

Ik zit met dezelfde situatie, maar dan op kamers… Soms voel ik me gewoon echt heel eenzaam en heb ik zelfs heimwee naar thuis (nooit gehad!). Het is enorm gehorig en ik hoor letterlijk elke stap op de verdieping boven mij en kan de telefoongesprekken horen van de gene naast mij. Ondanks dat ik tv/radio aan heb erger ik me enorm aan, doordat het ook een oud huis is(en dus gehorig) is er ook niks aan te doen.

Fijn dat je al veel goede tips hebt gekregen en dat je er wat mee kon doen! Het is voor mij heel herkenbaar helaas, ik voelde me ook heel akelig en eenzaam in mijn appartement, en het was extra lastig omdat niemand het leek te begrijpen. Wat mij heeft geholpen is vaker mensen thuis uitnodigen en bijvoorbeeld samen koken. Ook de radio of tv veel aanzetten (dat doe je al) en mensen bellen vond ik ook wel helpen. Bij mij was het ook een beetje iets van dat ik mezelf ‘toestemming’ moest geven om echt te genieten vande vrijheid van een eigen plek, omdat ik misschien meer bang was voor de eenzaamheid was dan dat ik gewoon thuis kon relaxen in alle rust. Misschien voor jou ook een tip om te kijken waar je relaxt van wordt. Bij mij kan dit zingen/neurieën zijn. Misschien is dit wel een idee om te proberen omdat je dan ook misschien de aandacht van het geluid van boven kan verleggen naar het geluid in je eigen plek. Maar snap dat dat misschien raar of eng voelt of zo!

Veel succes!