Eenkindpolitiek - GEVOLG: weining meisjes in China

De [b]eenkindpolitiek[/b] is het in de Volksrepubliek China geldende beleid, ingevoerd in 1979, dat inhoudt dat ieder koppel slechts één kind mag krijgen; het krijgen van een tweede kind is strafbaar. Doel van dit beleid is het bevolkingsaantal te laten dalen.
- Wikipedia

‘Meisjes zijn een last.’
De eenkindpolitiek heeft ertoe geleid dat er veel selectieve abortussen werden en worden gepleegd als blijkt dat het om een meisje gaat. Een meisje kost meer geld, onder meer door een benodigde bruidsschat en dat is voor armere mensen niet altijd te betalen. Een jongen houdt de familienaam in stand en wordt beter in staat geacht geld te verdienen en voor zijn ouders te zorgen.

Gevolg;
Het grootste nadelig effect van pre-natale selectie is dat er de komende 20 jaar veel minder Chinese vrouwen zijn dan Chinese mannen, zodat veel Chinese mannen geen vrouwelijke partner zullen kunnen vinden. Het uitblijven van een stabiele relatie kan tot psychische problemen leiden, zoals agressie en depressiviteit.

Vele Chinezen mannen gaan nu daarom een bruid gaan KOPEN in het buitenland.

Wat is jullie mening hierover?

‘Het uitblijven van een stabiele relatie kan tot psychische problemen leiden, zoals agressie en depressiviteit.’
Is daar onderzoek naar gedaan ofzo ?

Ik vind het te gek voor woorden. Ik begrijp dat China overbevolkt is. Maar in die cultuur is het heel belangrijk om een zoon te krijgen. Bij het krijgen/houden van een tweede kind krijgen de ouders een dikke boete, elke maand weer.

Ik heb ‘China’s lost girls’ een keer gezien.
dat gaat dan over adoptie ouders die naar china gaan om meisjes te adopteren. Echt vreselijk hoe vol de 'wees’huizen daar zitten met meisjes. En ze gaan dan ook naar 't platteland waar een paar meisjes wonen enzo.
Best interessante documentaire over de eenkind politiek.

Hierin wordt ook verteld dat er flink wat generaties overheen moeten gaan voordat het idee dat jongens belangrijker zijn dan meisjes veranderd.

Dit is toch al heel lang bekend? Er zijn ook veel documentaires op tv geweest dat mannen zich eenzaam voelden en zelfs zelfmoord pleegden. Tja, wat kan ik erover zeggen? Het is erg dat gezinnen hun dochters vermoorden of een abortus laten plegen als het een meisje is, maar china heeft dan ook een hele grote bevolking (wat het natuurlijk niet goed praat).

Is ook een groot probleem in bepaalde regio’s van India.

Ik snap het, maar het is geen goede oplossing.

http://nos.nl/artikel/575443-china-ziet-nadelen-eenkindpolitiek.html .

Wat was dan een goede manier om het bevolkingsaantal te laten dalen?

Proberen de economische welvaart te verhogen? In landen waar mensen het economisch zwaarder hebben, krijgen mensen meer kinderen om de lasten te dragen. Dat zag je in België/Nederland ook goed in het begin van de vorige eeuw. Vanaf dat ouders genoeg hadden aan hun eigen loon, begonnen ze kinderen niet als financiële support te zien, maar als wat ze echt zijn. En dan neem je er ook minder.

Ik heb liever dat het daar overbevolkt is, dan dat meisjes aan de kant van de weg worden achtergelaten. Het is ook gewoon immoreel om te beslissen voor mensen hoeveel kinderen ze mogen krijgen. Dat is een beslissing die puur persoonlijk is. En zeker in zo’n land, waar je cultureel gezien liever jongens hebt, is het een heel slechte oplossing.

Vind jij dit wel een goede beslissing dan ?
Ik vind dit ook erg discriminerend naar het vrouwelijke geslacht toe.
En wat vind jij zelf een betere oplossing dan ?

Ik snap de wet wel, maar ik vind alleen de gevolgen ervan kut

Het heeft trouwens niet enkel met die eenkindpolitiek te maken hoor, al is dat natuurlijk wel een belangrijke factor. Deze tendens is ook merkbaar in verschillende andere landen in Zuidoost-Azië waar er geen geboortebeperking geldt zoals in de Volksrepubliek.

maar, als er nu een tekort aan vrouwen komt (is), gaan vrouwen dan niet wat meer waard zijn?

Ik vind éénkindpolitiek geen slechte zaak, maar China pakt het echt verkeerd aan. Het is sowieso beter voor onze wereld als we allemaal één kind zouden krijgen, maar hier speelt cultuur een te grote rol om 't systeem succesvol te maken.

Dat krijg je ervan als je met de natuurlijke gang van zaken fuckt en er zo’n achterlijke gedachtegang op nahoudt :slightly_smiling_face:

Oke, maar hoe zou jij dan de overbevolking en economische crisis aangepakt hebben? (Niet dat ik het probeer te verdedigen ofzo, ik ben gewoon benieuwd…)

Ik heb werkelijk geen idee, heb ik geen verstand van. Maar ben het wel met Daenerys eens dat het beter is met overbevolking te dealen dan hoe de zaken nu gaan. Deze aanpak heeft totaal verkeerd uitpakt, de gevolgen die in het artikel staan zijn niet meer dan logisch. Kom op, dit hadden ze toch kunnen overzien?